AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.095

Modulen/boxen som sitter under förarstolen, vad stryr den E32?

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Under el-stolen i min E32 750 sitter en svart box med en massa kablar som går in, är det styrning och minne till stolen eller? Är det även till speglarna? Det började med att el-speglarna slutade fungera, sen dog el-stolen på förarsidan som efter någon dag hoppade igång igen och då fungerade även el-speglarna! Men sen efter ett par dagar så slutade all el i stolen på förarsidan fungera igen och båda el-speglarna och så är det fortfarande en månad senare. Mätte strömmen och det var endast 4,7 volt i alla kontakter till elmotorerna, är det möjligtvis den boxen som lagt ner eller vad tror ni?

MVH Robban B
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, speglelminne och stol styrs från boxen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Tack för svaret! Nån som har en aning om vad en sån box kostar?

MVH Robban B
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Ring och hör med ecp.nu. Har nog ett gäng sånna på hyllan. Skriv ner nummret på din box och ring honom. Inte alltid så billig, men han har mycket delar.
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx

Kolla detta på era e32 om ni har el problem

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
I bakkanten På golvet för vänster bakre passagerare ligger en kabelstam som går över till högra sidan. Där ligger även ett 10tal kabelknippen (en 30cm lång grov kabeltarmstump) där många kablar är sammankopplade med varandra (2-10 kablar ihopnitade med en toppluva över. Har det någon gång kommit in vatten på golvet så ligger dessa skarvningar och skickar strömmar till varandra med resultat att kabel efter kabel går sönder. klippbort 5cm av knippet- skala- doppa den erjade/svarta kopparn i saltsyra 2minuter för att få fram ren koppar- lödihop knippet med VVS tenn o lödfett- fyll en slangstump med silicon och trä på som skydd.
Detta tar 1 timme och det är det röda knippet som är mest utsatt.
Min färddator, innebelysning,elspeglar, elstol ,tjuvström och säkert mycket mer vaknade tilliv direkt.

Om du nu har fått in vatten så kolla även vitt 10-12 polig kontakdon under förarsätet och under mattan också. Du måste ut med sätet och lyfta på mattan. Jag hittade 4 kontakter uppbrända av krypströmmar i vattnet. Vi får se om min elstol vaknar nu.

Dessa 2 svagheter som liggar på lägsta (blötaste) punkter på golvet är de enda elfel som kan ta skada av vatten på golvet, men väl värt att kolla era knippen även om er bil är torr för ögonblicket. (provryck kabel vid toppluvan och se om det finns grön erjade avlagringar där.

Min bil hade läkt in vatten genom höger baklyse som felmonterad utanpå bakluckelisten. Sen tar sig lätt vattnet ända fram till pedaler. Släng ut säten (låt bälte sitta kvar) lyft upp mattor mot kardan. Spänn spännband mellan takhandtag och kroka fast mattorna upp mot taket och låt dom rinna ur. Våtdammsug vattenpölarna kommande dagar. Blås tryckluft in i skumgummit och tryck fast en skotork i skummet.

Lycka till

perantoniohansson@hotmail.com
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Grattis!
Det verkar som att du är på G att få ordning på min gamla bil :)
(som jag visserligen varken sett eller kört själv)

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.