AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.283

Hur skiljer sig 318iS ??

Hur skiljer sig 318iS ??

Att den skiljer sig från de andra har jag redan förstått, men hur??

/Jocke Anderberg

"Don´t laugh your daughter may be in here"
E30´n alltså!

/Jocke Anderberg

Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Det är väl en 16v topp på den och ger 136hk om jag inte minns fel. 318i ger väl typ 115hk. Det är väl den största skillnaden.

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Synd att min hemsida inte är klar, nu måste jag skriva allt en gång till;)

Antar att du menar vad som skiljer mot en vanlig 318i av ungeför samma årsmodell.
Så här är det, en del av det iaf.

Om vi börjar med motorn:
318is motor heter M42 och 318i's heter M40.
M42:an har 16 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar. Kolvarna är oljekylda, den har individuella tändspolar, fördelarlöst tändsystem, 10:1 kompressions förhållande och den har kamkedja. Den har också Motronic 1.7 insprut. Den ger 136hk.

M40:n har 8 ventiler och enkel överliggande kamaxel. Och ett ganska normalt tändsystem och kamrem. Den ger 113hk.

M42:an är utvecklad från M40:n och blocken är väldigt lika. Men alla yttre delar är olika så som insug, luftmängdmätaren, grenröret och avgassystemet.
M42:an är 13kg tyngre och 12mm högre än M40:n.
Finns fler skillnader också.

M40:n är en arbetshäst med ganska platt karaktäristik och M42:an är sportigare och kräver mer varv.

Det är alltså lite skillnader mellan motorerna men jag tycker ändå inte att det är det som är den avgörande skillnaden mellan modellerna. Så här kommer resten:

Chassi:
318is:en har det som kalla M-Technic chassit.
318is har 20mm främre kränghämmare 318i har 18,5mm. is har 14,5(samma som M3) bakre kränghämmre mot ingen alls på 318i.
318is är 15 repektive 17mm lägre fram/bak jämför med 318i. Isen har 51mm fjäderben(samma som 325i) mot 45mm på 318i. Dämparna och fjädrarna är lite hårdare på isen men de är ändå inte så särskilt hårda.

Bromsar:
is har ventilerad 260 mm skivor fram och solida skivor bak (samma uppsättning som 325i). 318i har solida fram och trummor bak.

Styrning:
Båda har 4,4 varv L2L (utan servo). Med servo hade de 4 varv L2L.

Inredning:
Isen hade en klädsel med ett rutmönster(större rutor) som inte finns i någon annan E30. Ratten är den med 3 ekrar och en knapp för signalhornet i varje eker och M-färgerna på enkern rakt ner.

Utvändigt:
Isen hade den bakre lilla spoilern och is-läppen fram som standard. Tror nästan att alla var shadowline också.

Drivlina:
Rätt precis densamma:) Samma växellåda, Getrag 240/5 finns ett fåtal med ZF-låda också. Slutväxel utväxlingen är 4.1:1 på 318is och 318i hade 4.1:1 eller 4.45:1.

Vikt:
318is väger 1125kg vilket är 65kg mer än en 318i.

Att köra:
Kan inte riktigt jämföra för jag har inte åkt så mycket 318i. 318is är iaf. den E30 som har bäst väghållning efter M3:an.
(Hukar mig för alla 325i ägare som kommer att hävda motsatsen ;) Men det har de inget för.)

Det blev en del. Jag har säker glömt något också, men det bjuder jag på.
Aldric
Wow ....
Deliq
318i Touring har skivor bak ( iaf min ).
Skiljer denna detalj på sedan & touring ??

M V H // Deliq
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Vi har sprungit på ett levande BMW-bibliotek...

Om jag undrar något vänder jag mig till dig.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
318is fick m42 (16 ventilaren) -90. -89 så hade den även m40 som 318i. Skillnaden var då det andra som ILiveToRide skrev. Sen hade väl 318is från -87 m40? när 318i fortfarande hade den gamla???
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
318i toring har skivor men inte de andra...
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
bak...
Tack för informationen "ILoveToRide"! Det var precis vad jag ville veta! :)

Vilket är bästa valet? 318iS eller 325i (E30, års modell -90 och framåt)? Även sett ur ekonomisk synvinkel!

/Jocke Anderberg

Alla touring har skivor bak.
318i touring och cab har 4,45:1 eller 4,27:1 slutväxel också men det var inte relevant i jämförelsen.

De som heter 318is från något annat år än 90-91 med M42 är ingen riktig is;)

Jag valde 318is:en framför en 325i och jag tycker jag valde rätt! Det är bättre väghållning, den är lättare och känns lättare(inte som i vinglig dock) och direktare på vägen. De styr in bättre och är bättre balanserade. Om man bara kollar på vikten på axlarna är dock fördelningen lika 53/47 men bl.a. den kortare motorn gör att 318i har mindre vikt långt fram i bilen vilket ger mindre polärt tröghetsmoment.

Om man kollar på reservdelspriserna är det ganska lika, det mesta är ju samma delar (allt utom motor och drivlina nästan). Däremot drar den betydligt mycket mindre bensin och är billigare i försäkring. M42:an är också mycket modernare konstruktion än den gamla M20:n.

Effektmässigt så fattas det ju 30hk men det kan jag leva med. Jag gillar dessutom ljudet från fyran.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag skulle helt klart ta en 318is framför en 325. Mycket pga kostnaderna. Jag skulle inte ha råd att försäkra en 325...
Jag har bara bra erfarenheter av 318is 90, den startar jämt, dock har jag problem med stenskott som flyger upp och förstör vindrutan, men det beror nog inte på bilens konstruktion utan min fram fart på vägarna, på Sveriges riksvägar åker det väldigt många långtradare som jag då oftast körom eller möter. De är verkligen inte konstruerade föratt undvika att dra upp stenar mot bilen, men det är inget svar på denna fråga.

318is:n köns stabil och håller sig på vägen.
Saker som jag vill förbättra är hårdare fjädrar runtom.
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Tack för ett mycket korrekt inlägg ILiveToRide!

318iS 88-89 fanns endast i Sverige, eftersom BMW Sverige tyckte att de 318 som levererades med M40-motor och alufälgar och lite annan utrustning skulle kallas 318iS
318iS 90-91 är den äkta iS:en

Möjligen har du ett fakta fel.

Min 318iS -88 (M40-motorn) som alltså ska ha samma specifikationer som en vanlig 318 har 20mm främre kränghämmare och ingen alls bak.

Det är förresten ordnat nu, sitter kraftigare doningar nu..

MVH bmwdriver
318iS 1988
BMWCS[Syd]#4324
www.bmwdriver.cjb.net
Hej Jocke 999

En 325 är inte speciellt dyr i drift, är man ung kan försäkringskostnaderna vara höga. (Jag betalar 980kr i halvåret i halvförsäkring för min 325).

Som vinterbil är säkert 318 is något trevligare.

M42 motorn är en något mordernare motorkonstruktion, om det är bra eller dåligt kan jag ej bedömma, men M20 motorn (320-325) är lättskruvad utan flerventilstopp (och hydraliska ventillyftarelyftare ? har den det?).

Köp en 325, den är brutalare, när du tycker att den börjar kännas slö är det det lättare och billigare att plocka ur mer effekt ur den än ur 318 iS.

bmwdriver:

Jag vet att du kommenterade det samma förrut en gång.
Och jag kan inte säga att jag fått någon exakt klarhet i frågan. Men av vad jag kommit fram till borde 318i ha 18,5mm kränghämmare fram, jag vet också att en norsk hade det på en 318i -89 och att han bytt till en 20mm.

Marten:
Det skiljer 2 deciliter per mil i bensin förbrukning.

Japp, M42:an har hydraliska ventillyftare. Om den är besvärligare att mecka med vet jag inte riktigt, jag har inte behövt ta isär min. Däremot har jag fått skruva isär motorn i samtliga tre bilar jag haft med M20 motor och det var ju inte så besvärligt.
Och jag håller med dig, det är svårt att säga om det är bra eller dåligt med en nyare konstruktion. Det finns säkert både för och nackdelar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.