AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.281

330 cab baklucka lås problem?

bu
193
burner
M2 lci -18
Hej alla bmw tokar!!

Göra en lång histora något så där kort =)
Var och handlade mat tidigare ikväll, blev helt fullt där bak, tog upp cab-lådan för mer utrymme och stängde sedan bakluckan. Körde några meter och såg att varnaren fram visade att luckan inte var korrekt stängd, så gick ut och skulle öppna och stänga igen den (så fullt var det inte så den inte gick stänga, långt ifrån på de sättet) men till min förvåning så gick luckan inte öppna alls!!! så stängde av bilen och tog nyckeln och öppnade manuellt så att säga och gick fin fint de.. så när jag kom hem så testade jag att låsa upp bilen med fjärren mm och tvärtom.. men luckan går i lås fast bilen är olåst så att säga ändå. Känns som luckan för öppning inte får ström. Ingen innerbelysning där bak heller men skyltbelysning mm allt annat sådant funkade. Så jag höll på kolla där bak lite och la min nyckel i vatten skåran på kanten där uppe, allt för att inte missa ta med mig nyckeln när jag stänger luckan men av någon anleding så glömde man bort man la den där och luckan gick stänga och vips var man utan nyckel.. och nu till stora problemet.. har inte heller tagit mig ork att beställa minst en ny nyckel heller efter köpet av bilen slutet av förra året, så här sitter man med den enda nyckeln inlåst i vatten skåran dessutom!! hade jag lagt den bara där bak så hade jag kunnat ta den genom att öppna baslådan där skidsäcken skall sitta men icke.

Men har en lösning som jag måste testa imorgon när de blir ljust ute och det är att cabba ner manuellt så cab-luckan öppnas lite för då kommer jag åt nyckeln!! men försökte med de nu ikväll lite men vänstra sidan av cab-luckan verkar låst fast man tryckt på nödknappen bak mm.. vet någon om det har att göra med att bakfönstren fortfarande är uppfällda? kan man fälla ned fönstren genom någon nödgrej? pillade lite med säkringarna innan (tänkte om det var någon sådan som hade gått till luckan) men drog ut någon som gjorde att larmet tjöt till någon och passagerar dörrfönstret åkte ner något varje gång jag gjord detta så de fönstret är nere nästan till hälften nu och förar dörren bara 7mm efter dom fönstret inte åker upp efter man stänger dörren. Någon som vet hur man kan lösa detta`?

Har dragit över ett bilkapell på bilen nu över natten utafall de kommer lite regn på morgontimmarna imorgon. Och andra turen är att bilen står inne på gården gömd och säker för alla som åker förbi =)

Tacksam för alla tips och råd man kan få.

/burner
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Beställ ny nyckel!
även om du kommer åt nyckeln du har råkat låst in i bilen, så kommer du lik förbannat att behöva beställa dig en ny nyckel i vilket fall.

Så, gör det inte värre än vad det är.
Låna någon annan bil under de dagar det tar att få fram en ny nyckel, å låt din pärla stå kvar under kapellet sålänge.
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Ring ut BMW servicemobil på momangen.

Carl
bu
193
burner
M2 lci -18
Tack för snabba svar.
Jag kommer beställa nya nycklar hur jag än gör =)
Ett måste, lite synd att man inte tagit sig ork att göra de innan bara. Men men nu är det som det är tyvärr.

Tror jag ev. kan komma åt nyckeln genom att få upp cab-luckan, så skall försöka det idag då det är lite ljusare än vad det var igår kväll =)

/burner
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hoppas att det löser sig för Dig.

Anledningen till elproblem med lås, skylt osv där bak är sannolikt att kabelstammen i överföringen mellan chassi och baklucka har blivit skavt. Dra av "slangen" från kablarna och kolla noga. Jag hade exakt samma problem som Du, förutom nyckelstrulet då, för ett par år sedan och det löstes galant med lite kabelskor.

När man har dragit i nödfrikopplingen behöver man initiera caben igen. Jag har gjort ett par initieringar av min e36 cabbe som jag hade för massa år sedan men ingen på e46. Vore intressant om Du har möjlighet att skicka ett inlägg om hur man går tillväga.

Carl
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Hej!

Du säger att du har låst in den enda nyckeln du har? Då saknas det alltså tre nycklar för dig...? inte kul. När jag köpte min bil så hade säljaren (firma) en nyckel för lite (en av dom stora med knappar). Kändes inge bra, men allt annat var i sin ordning och jag gillade bilen så jag slog till ändå. Samma dag som jag hämtade bilen åkte jag till min lokala BMW-handlare och beställde en nyckel, det tog ca 3-4 dagar (jag var allt lite nervös att nån skulle komma och köra iväg bilen nån natt...).

När dom fått hem nyckeln så inaktiverade dom alla eventuella tidigare nycklar utom dom tre jag hade + den nya.
Nya nyckeln kostade 1585:-, kodningen 500:-, och ett nyckelintyg (som säger att alla gamla är inaktiverade) kostade 1000:-. Summa 3085:-, men jag prutade till 2200:-... men det var i alla fall en tråkig utgift som man skulle ha kunnat slippa om man köpt en bil med alla nycklar...

Det jag ville komma fram till egentligen var om du inte är orolig för vart resten av nycklarna är? Det var jag!

___
Tobias Andersson
bu
193
burner
M2 lci -18
Jo jag vet, nya nycklar och omkoda alla andra men men inte blivit av men skall göras direkt nu!

Ingen som vet om man kan få ner fönstren utan att ha nyckeln i?
Dom små bak fönstren vill jag fälla ner så kan jag fälla ner cabben manuellt och där mer förmodligen komma åt nyckeln när cab-luckan är öppen.

Just nu släpper cab-luckan på högra sidan men inte vänstra, och misstänker att det är en spärr som låser detta för fönstren är stängda.

/burner,
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej igen,

Kollade i min instruktionsbok:

1. Tryck hårt på nödmanövreringen. Du har hittat denna knappen mellan baksätena, right?
2. Som locket inte låser upp: sätt sexkantsnyckeln (som ligger där bredvid) och vrid den medurs tills drivanordningarna låser upp.

Funkar??

Carl
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
OM locket inte låser upp skall det vara...

Carl
bu
193
burner
M2 lci -18
Okej, testade detta redan i fredags kväll.. men trodde man gjorde fel då det var mörkt ute.. så gjorde om allt tidigare idag eller igår blir det nu =)

Grejen är att när man trycker in nödknappen där så släpper cab-luckan på vänster sida men på höger är den fortfarande låst? fick för mig att det hade kanske med att fönstren var fortfarande upp körda kanske?
Åker tyvärr iväg och jobbar imorgon söndag och kommer hem igen fredag morgon. Visst nya nycklar skall beställas men hade tänkt köra cabben nu när jag skulle i väg och jobba men men blir visserligen billigare att ta dieseln (320) om jag inte får till detta under morgon dagen (söndag) kommer åka runt 15 tiden ändå.

/burner
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Har Du testat att vrida med sexkantsmyckeln?

Carl
bu
193
burner
M2 lci -18
Japp, har även använt veven för att få lös taket.. men själva cab-luckan är låst på vänster sida av bilen. Min teori är att den är låst pga bilen varnar att bakluckan är öppen fast den är låst. Och därmed tvärtom för bakluckan, den är låst pga cabben förmodligen inte är stängd riktigt.. så med andra ord måste allt ha hamnat i mellan läge. Aldrig haft något problem förut att något har krånglat eller fastnat mm så lite långsökt är de kanske.

/burner.
bu
193
burner
M2 lci -18
Okej, fick tag på nyckeln med lite envishet =)
Kollade mer noga i manualen till bilen och vips så visade de sig att man kunde använda veven för cab-luckan med! trodde den bara var till för själva suffleten där framme, men hittade dock inget hål att stopa veven i där bak.. men tog bort baksätet och vips så kom vevhålet fram! stod dock inget att baksätet skulle bort i manualen men hur som helst så låstes cab-luckan upp på vänstra sidan "äntligen" och nyckeln var mer tillgänglig.. MEN man fick lyfta upp gummilisten för att komma åt bättre och lite envishet utan att vara för hårdhänt så fick jag tag i nyckeln. Men nu när man återställt allt med cab-luckan mm så går den inte i lås, och el cabben fungerar inte.. utan blinkar rött bara.. men misstänker att den inte körs pga att bilen varnar att bakluckan är öppen fast den är stängd så tror där jag har problemet, så med andra ord kan ej köra nercabbat för så kan cab-lådan flyga upp med lite otur men å andra sidan skall man köra landsväg senare idag ner mot jobbet och då skall jag ändå inte köra nercabbat så på måndag skall nya nycklar beställas samt in på bmw verkstad för att kolla vad de kan vara för fel med bakluckan!

Tack för all hjälp här =)

/burner
bu
193
burner
M2 lci -18
Har bokat tid hos bmw imorgon så får se vad dom säger om bakluckan min.
Men är ganska säker att det är något med kablarna där som Carl 123 säger, testade och tryckte lite på kabeln och vips så blinkade innerbelysningen till och testade om öppnaren öppnades och visst gjorde den det. Så skall höra med bmw imorgon vad de kan kosta att fixa/byta, alt fixa de själv om de inte är allt för svårt. Drog ner gummit något och trodde jag såg lite koppar tråd syntes från en kabel så där är problemet garanterat men lite korkat av bmw att dra en sådan kabel härva just som dom gjort där! man ser tydligt att hela härvan är ihop tryckt rätt hårt just där skadan i kabeln är, de borde det inte vara då man öppnar och stänger luckan rätt så ofta på en bil.
Och som det verkar så har en del haft problem med detta här på forumet speciellt 2001or så kanske något man få dom byter ut eller vad säger ni?

Har aldrig haft problem med bakluckan innan utan bara blev direkt efter man varit och handlat.

/burner,
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Du kan fixa det där själv med lite kabelskor och en avbitare. Det tar inte många minuter.

Carl
bu
193
burner
M2 lci -18
Gummi skyddet är de bara att dra ner då eller? tyckte de var rätt ont med plats att dra i kablarna allt för mycket. Men kan återkomma efter man varit på bmw så får man se vad dom säger, men helt klart billigast att göra som du säger.. men tro det eller ej, idag på lunchen på jobbet så åkte man iväg för att käka och av en slump så provade jag bakluckan och vips så funkade den som inget hade hänt! testade flera ggr och varit iväg flera ggr och hämtat saker inom jobbet mm och idag verkar den ha funkat fel fritt men vågade inte cabba ner.. för tänk om jag inte få upp cabben sedan.. då måste man göra det manuellt mm och på lunchen på jobbet är de inget man vill chansa på så här en dag innan man varit inne på bmw och fått lite mer att gå på =)

/burner,
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Ja, det är bara att lirka bort gummislangen. Brotten på kablarna var i mitt fall mitt på vilket gjorde reparation enkelt.

Carl
bu
193
burner
M2 lci -18
Japp, det var brott på mitten för mig med.. men det är 15st kablar i denna härva, och 10st var helt av.. sedan några som var på väg att gå av.. så var bara 2st som var hela. Så fick tips att skarva som du Carl 123 gav mig, fast en bit upp i luckan och sedan så långt ner man kunde komma åt för att inte så skarven mitt i samma veck igen.. för då skulle de nog hända samma sak inom kort igen. Och dom påstod att detta var inget vanligt fel, men de hade varit in en och annan bil med samma fel fast mest på touring och väldigt få på sedan/cupe/cab modellerna. Eftersom man vill göra köra nercabbat mm nu när man är här nere så frågade jag om dom hade tid att fixa det på en gång och vad de skulle kosta, dom hade väldigt ont om tid men han trodde han skulle klara de på 1-1,5 timma i alla fall. och dom hade nya skarvkablar, och väldigt fint verktyg som smälte ihop skarven mm.. så skarven är mer eller mindre lika tunn som kabeln! väldigt snyggt gjort måste jag säga.. dom skulle ha 2436kr för allt.. dvs 1900kr något för arbetet och sedan lite moms och lite för kablarna mm. Tyckte de var värt de utefall de blir något fel pga detta i framtiden så har jag någon att gå tillbaka och gnälla på =) Killen som gjorde detta hade en annan bil han skulle jobba på från kl 11.00 men han med den bilen kom aldrig.. som var tur för mig eller han själv så han skulle ändå få vänta =) tog längre tid än beräknat med min, men han gjorde de så snyggt och riktigt, och han sa att han kunde inte hjälpa att de tog så lång tid de gjorde men allt pilljobb brukar ta tid och de håller man med om. Men var mest killarna i service disken som började bli orolig att nästa bil inte skulle hinnas med men eftersom den inte kom i tid, utan kom en timma sent så spelade de ingen roll, men prick kl 12.00 var han klar.. och man kunde köra nercabbat därifrån och på lunch direkt. Mycket nöjd med arbetet dom gjorde mm och väldigt trevliga! som alltid dom är på M-Bilar i västerås! lite reklam men de bör dom få tycker jag.

/burner,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.