|
|
|
|---|---|
|
Sonax eller Smartab, denna fråga stötts och blötts i forumet väldigt mycket,personligen har jag använt Sonax hårdvax till min hobbybil som jag putsar ofta, den blir aldrig oxiderad och jag har funnit Sonax ha den bästa glansen i förhållande till hur lättarbetat det är, men jag skulle nu prova Smartab hårdvax många anser det är så bra och visst det blir bra det också, men betydligt mer tungjobbat då kosistensen var helt annan, mer lika vaxet i burkarna av märket Simoniz, jag har handpolerat och även maskinpolerat men INTE BLEV DET BLANKARE, smartab som skulle vara SÅ bra kanske på längre sikt att hållbarheten är längre men det är ju då på bekostnad av en mer tungjobbad produkt än Sonax, så för mig får jag inte en bil som blir ännu blankare och ännu djupare glans det finns visst inget medel till det och mot det resultat jag har idag mvh Uffe/bildock | |
|
Vilken smartab produkt använde du, och vilken sonax? Själv så tyckte jag sonax flytande hårdvax a jättebra tills jag provade smartabs produkter och har inte kikat på en flaska sedan dess. Dels för att smartabs medel är mer än dubbelt så drygt. Innehåller ingen silikon, vilket iof enligt utsago inte sonax nya ska göra heller, dock den klassiska i plåtburken dryper om det. Här e en länk dom smartabs superblank, där en även jämför med sonax. "Jag var ner o köpte en flaska nu när jag läste denna tråd...provade o lägga på lite på halva huven...Fy F*an va fint det blev...o då vaxade jag ändå bilen för 3 veckor sen med sonax fl.hårdvax....." Länk Har du testat superblank från smartab? MVH/ |
|
|
Hej igen och tack för ditt inlägg, jag stod i valet och kvalet om smartabs superblank, men enligt deras egen sida för produkterna så var hållbarheten inte den bästa men däremot på deras skandinaviskt hårdvax, därför köpte jag det och provade, men eftersom jag polerar ofta kanske iallafall deras superblank är vad jag behöver för min önskan om det blankaste blanka, vad jag använt för sonax? deras röda burk med hårdvax samt det nya i blå flaska med nanoteknik mvh Uffe/bildock |
|
|
Skall bli intressant och se vad mer folk tycker om detta. Själv har jag använt (den blå serien) Sonax Xtreme Polish+Wax och sedan slängt på ett lager extra med Sonax Xtreme Liquid Wax. Bägge 2 från den blå serien med nanoteknik. Har man använt Sonax röda serie flytande hårdvax och tycker det är lättarbetat skall man absolut prova den nya blåa serien. Den är fruktansvärt lättjobbad. Har i och för sig kört med polermaskin men man märker ju ändå hur lättarbetat det är. I mina ögon sett har jag svårt att se hur min bil kulle kunna bli ännu blankare. (bilder finns under min profil) Men fick ett ryck på semestern och inköpte en flaska Smartab Superblank för 99:- så skall testa det nästa gång och jämföra själv. |
|
|
det vore roligt om du clasf kunde lägga båda produkterna på ex huven o göra en riktig jämförelse i yta, hållbarhet applicering etc. MVH/ |
|
|
Hejsan clasf det var trevligt att läsa om ditt intryck av Sona Extreme, då jag provade blev jag lyrisk så fint var det och som du skriver fantastisk lättjobbat och jag tyckte också att det blev väldigt blankt, men eftersom jag är intresserad av det här så har jag följt den här frågan länge och många många säger att Sonax är rena smörjan i förhållande till Smartab varför jag prövade och mitt resultat finns då beskrivet i inläggen ovan, men visst jag har en väldigt fin yta på det jag har så frågan är om man kommer längre men jag söker det absolut optimala därför den här tråden, men som sagt jag har samma uppfattning som du "clasf" beskriver mvh Uffe/bildock |
|
|
Ok, då skall jag ge min sida av saken. För nu har jag testat Autosmart Superblank. Innan jag börjar vill jag påpeka att jag varken jobbar för, får betalt eller säljer någon av produkterna (vilket jag vet att vissa andra som skriver inlägg i dessa frågor gör). Alltså ett helt oberoende inlägg i denna diskussion. Använda produkter & tillvägagångssätt: 1. Tvättat bilen med Sonax Glansschampo. 2. Polerat med Sonax Xtreme Polish+Vax (blåa serien) 3. Vaxat med Autosmart Superblank. Produkter. 1. Sonax Glansschampo 2. COTech Polermaskin med ställbart varvtal. 3. Sonax Xtreme Polish+Vax (blåa serien. 4. Sonax Exterior microfiberduk 5. Sonax påstrykarsvamp (för ytor där inte polermaskinen kommer åt) 6. Autosmart Superblank Detaljer. Först har jag tvättat bilen med Sonax Glansschampo, inga större konstigheter med det. Efter tork med sämskinn och luft så har jag startat polering med maskin i garage. När jag torkat av polermedel (för hand) så slänger jag på vaxet också det med polermaskinen. Jag använder givetvis olika polertrissor till polering och vaxning. Förra gången jag gjorde detta (20070714) så använde jag Sonax Xtreme Vax (blå serien) istället för Autosmart Superblank. Tillvägagångssätten var exakt samma bägge gångerna förutom just sista vaxningen där jag bytt ut vaxet till Autosmart Superblank istället. Mina åsikter. Bägge två är mycket kompetenta och ger mycket bra resultat. Bägge två är föredömligt lättjobbade. Till Autosmart Superblanks fördel kan man nämna att det är väldigt lätt att torka av, nästan för enkelt, nästan så man undrar om man fått på för lite vax. Dessutom kan man lägga på det över hela bilen innan man börjar torka av det. Sonax-vaxet är även det väldigt lätt att torka av men det ger ändå känslan av att lämna ett tjockare lager kvar på bilen. Ytorna vaxerna lämnar efter sig är verkligen superblanka bägge två. Dock får jag känslan av att Sonax Xtreme-vaxet verka lämna en hållbarare tjockare ytan på bilen. Drygheten. Autosmart Superblank är ganska trögflytande och Sonax Xtreme lättflytande. Jag fick direkt en känsla av att Sonax-vaxet är drygare. Det kan bero på att det är lättflytande och är förpackat i en något större flaska än Autosmarts. Slår man ut kostnad/ml så kanske det blir liknande, men min första känsla är i varje fall att Sonax-vaxet verkar drygare. Hållbarhet. Detta är ju svårt att säga något om, men eftersom Sonaxvaxet verkar lämna en något tjockare yta efter sig känns det som att det är något hållbarare. Ytan känns även något "hårdare" när man tar på den. Men mer om hållbarheten vet man ju när man tvättat bilen några gånger efter vaxningen. Slutsats. Bägge vaxerna gör vad de skall, lämnar en otroligt blank och fin yta efter sig. Detta är det ingen tvekan om. Jag kommer lägga upp bilder efter Autosmartvaxningen under kvällen idag 20070822 om jag hinner. Har även bilder från Sonax vaxningen 20070714 i mitt galleri redan, men jag tvivlar på att man kommer se någon skillnad på bilderna. Min bestående känsla är ändock att Sonax-vaxet verkar vara lite hållbarare och tjockare än Autosmartvaxet. De är bägge 2 föredömligt lättarbetade. Testar man inte själv bägge alternativen så är det dumt att uttala sig för eller emot, så nu har åtminstonde jag testat bägge för min egen skull. Som det känns så är dock Sonaxvaxet min vinnare och det vax jag kommer fortsätta använda, tills det kommer något annat som intresserar mig. /Clas |
|
|
Hejsan Clasf vilket kompetent uttalande! strålande! mycket intressant jag har väl ungefär samma uppfattning även om jag inte så ingående har har gjort studien som du, men själv har jag upptäckt att den blå sonax produkten känns som om den försvinner på bilen efter en par skinningar ja jag skinnar bilen alltid, den känns alltid len och fin efter puts men sedan..... men det kanske finns mycket kvar ändå. Då det skrivits mycket om det här och många förordar Smartab, provade jag deras skandinaviska hårdvax och det känns faktiskt mer nyvaxat med den lena ytan trots flera skinningar så jag vet inte men frågan är om vi amatörer kommer längre i vår strävan med de produkter som idag finns, för den gemensamma nämnaren är nog iallafall att vi använt högkvalitativa grejor vad vi än väljer, och jag har inte heller några bindningar till företagen utan jag är bara intresserad av bästa resultat för min hobbybil mvh Uffe/bildock |
|
|
Hur ser det ut med silikon i denna produkt, har hört dem gått ifrån silikon mer än tidigare iaf. MVH/ |
|
|
Lagt upp lite nya bilder från min senaste putsning med Autosmart Superblank 20070822 Länk Tycker resultatet ser mycket bra ut. /Clas |
|
|
Hejsan nu ska jag redogöra för vad man sade hos Smartab, jag ringde deras lab för att få lite klarhet i en del frågor och som kan vara till gagn för er andra som är intresserade. Först vill jag tala om igen, jag har ingen som helst koppling till någon firma som säljer sådana här produkter jag vill bara ha fakta. Så här sade man : ja då utgår jag från min egen bil som inte är oxiderad utan vill bara ha den blank: Smartab skandinaviskt hårdvax är framtaget på syntetisk väg och ska ge ett maximalt skydd för vårt klimat och med långtidsverkan, lägger man på fler gånger med någon tid emellan så bygger man på det skyddande lagret liksom en klarlack till över bilen och ytan är också polerbar med polermaskin och ger då ytterligare högre glans, såsom jag gör med min Z3 polerar ofta kanske med bara några veckors mellanrum så kan man ytterligare förstärka glansen med deras nya glansvax och det kan man alltid göra då och då efter det skandinaviska bottenskyddet, men glansvaxet ger inte den hållbarheten som det tidigare hårdvaxet då det är annorlunda sammansatt för att få fram just högsta glans, som även då är lämpligt för showutställning, dessa produkter såldes inte tidigare till oss konsumenter utan bara till rekondare men man vill nog inte mista oss gördetsjälvare, skulle gärna höra mig för hos sonax också men de har bara en grossist och där får jag nog inte så ingående svar, hoppas att du som är intresserad av det kan ta åt dig något även om andra produkter används, dom är nog rätt lika huvudsaken är att vi fått veta hur det ska användas bäst för optimalt resultat mvh Uffe/bildock |
|
|
Bra info bildock. Då stämmer ju min känsla av att Superblank kändes lite tunnare. Det skall den ju göra då. Kan ju faktiskt kombinera i framtiden då, med Sonax i botten och sen ett topplager Superblank om man tycker det behövs. /Clas "Real men dont eat sushi" |
|
|
Superblankt är väldigt drygt. Du kan i princip köra det så torrt att du ej behöver torka, håll till i rätt ljus så slipper ni överportionera. En sån liten burk räcker till ganska många bilar. Sen gällande alla rena vaxer så tycker jag man ska lägga dem på en polerad yta, så att köra med en polish/vaxpolish innan är att föredra så lacken blir repri och ren. MVH/ |
|
|
nu förstår jag det här ännu bättre! de moderna lackförseglingarna har ingenting med gårdagens bilvaxer att göra! Den flaska med Smartab Skandinaviska Hårdvax jag inhandlade som beskrivits ovan den tog jag fram för att putsa min bruksbil lite och runt flaskans hals med hatten fanns nu detta vax kvar sedan jag polerade Z3 och det var hårt och fast satt ordentligt jag det var som en grå transp. pyjamas på flaskan ja som ett skal och det sade man hos Smartabs lab. då jag ringde ett flytande skal som härdar på bilen, ja det tro fanken att det ska hålla i jämförelse med de gamla enkla vaxer jag använt förut och då få lite extra glans det är då glansvaxet ska dit men bottenförseglingen motstår nog mycket vilken upptäckt jag gjort allt mitt gamla putsande tillhör stenåldern! det är därför det idag heter lackförsegling och det har jag trott var det gamla hedeliga bilvaxet men där har jag fått lära om och mycket tack vare det här forumet mvh Uffe/bildock |
|
|
nu när hösten kommit och bilen är avställd,jag har faktiskt inte så mycket som ska åtgärdas så det blir att ta till vaxflaskan, jaa det var en flaska med glansvax utav smartabs fabrikat jag nu har provat och DET ÄR SKILLNAD även olika fabrikar jag har använt allt som sonax rekommenderar men numer har jag efter många prov gått över till smartab och nu sist till deras glansvax och WOW, jag har gjort det enkelt för mig, polerar ofta finns inga repor lacken ren och fin använt skandinaviskt hårdvax i botten som lackförseglare och nu överst glansvaxet kanon! har nog inte kommit närmare det här resultatet tidigare, jag tycker det är jobbigt med maskin så jag handpolerar med polerduk och jag törs nog ställa bilen bredvid en proffspolerad, så har du en fin bil som bara behöver putsas kan jag verkligen rekommendera de här vaxerna som är lätt att få tag på hos ex.vis clas ohlsson där jag köpt mvh Uffe/bildock |
|
|
Då är vi överens då:) Jag resonerade ung likadant innan jag började med smartab prylar. MVH/ |
|
|
jag gör nu ett inlägg om de här vaxerna igen, i höstas använde jag för första gången på min bruksbil det skandinaviska hårdvaxet och nu i dagarna gjorde jag en riktig rengöring, bilen var sträv som ett sandpapper av asfalt på sidan , jag tvättade bilen först och sedan en sudd med lacknafta för att få bort asfalten, vanligtvis brukar jag få vänta upp till en halvtimme innan medlet löst upp asfalten men nu... omedelbart, allt bara lossnade det satt inte ens fast som det brukar, bilschampoo och ljummet vatten och bilen blev ren och fin som nyputsad igen så nu har jag provat medlet på vintern också och en lättare skötsel än så här har jag aldrig tidigare haft mvh Uffe/bildock |
|
|
Har du provat smartabs power istället för lacknaftan? Den fyller sin funktion bra den med:) MVH/ |
|
|
ja det gör det säkert, men tidigare var jag av nöd och tvungen att använda naftan för att det satt så väldigt och var svårlösligt, och sedan vill jag ha så få medel som möjligt på hyllorna och lacknaftan finns där i bassortimentet till annat också så därför låter jag bli att prova allt för många "medel" mvh Uffebildock |
|
|
Funktionen är ju den samma men skillnaden lär bli ung lika stor som mellan sonax o skandinaviska:) Dock är det ju bättre desto mildare medel som gör jobbet. Annars kan du ju testa disel oxå, stog som skötselråd på ditecs hemsida för inte så länge sedan. Tror faktiskt dem tog bort det direkt efter jag nämnt det i en annan tråd:) Man ska ju tänka lite på miljön iaf. MVH/ |
|
|
vitsen med mitt inlägg om borttagning av asfalten på lacken vid tvättning av bilen var inte att jag inte visste hur jag får bort asfalten utan att jag ville tala om för andra som fortfarande provar sig fram vilken bra lackförseglare det skandinaviska hårdvaxet är som motstod även den kanske mer aggressiva lacknaftan det är poängen jag vill förmedla till många som provar olika vaxer, bra grejor för oss amatörer finns numera mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.