|
|
|
|---|---|
| Jag har köpt en 525iT -92 och förra ägaren hade alltid kört med delsyntetolja, kan jag byta till helsyntet. | |
| Ja det kan du, det är inga som helst problem. | |
| ok tack, är det bättre med helsyntet? | |
|
Hej! helsyntet har bättre egenskaper beträffande värmetålighet,kyla,mm... Så tanka i helsynt i din motor av bra kvalitet,mobil,castrol,valvoline..jag själv kör på mobil1 ,5/40 olja.... Mvh Peter. ¤¤¤¤¤¤¤¤¤IRON MAIDEN¤¤¤¤¤¤¤¤¤ |
|
| tack ska du ha | |
|
om du vill vara riktigt seriös, kan du först byta till en billig helsyntet (läs ok, biltema, clas ohlsson) och bara köra en 15 - 20mil, sen byter du olja och filter igen och häller i den nya oljan, detta för att rena lite, då hesyntet iaf på pappret ska ha en mindre koksande och högre rengörande effekt. detta är nog dock inte så nödvändigt, men har man nyköpt en bil så är man juh oftast lite överseriös så tänkte tipsa iaf. /mvh jocke |
|
|
Se bara till att du häller i en olja som passar din motor. Har för mig att din motor vill ha en 10w40 eller 5w40. Vad det är för märke på oljan spelar betydligt mindre roll än du tror. Din motor är tillverkad för 15 år sedan. Oljeteknologin har gått framåt ganska duktigt så den billigaste oljan på marknaden idag är förmodligen en bättre olja än teknikerna hade att tillgå när de konstruerade din motor och tillskrev serviceintervallen. Åker själv på Biltemas (Statoils) 5w40 helsyntet i min bil. Om du vill vara "överseriös" så gör du en invändig "motortvätt" med exempelvis Omega 907 innan oljebytet. Det fick mina lyftare att tystna, så lite nytta gör det allt. |
|
|
Haglund2306 Finns det nån tråd om hur man gör en motortvätt med omega 907... |
|
|
Baader: Det står precis på flaskan hur du ska göra. Du doserar som det står på flaskan (i princip hela har jag för mig), häller det i oljepåfyllningen och låter motorn gå i 10 minuter på tomgång. Sedan gör du ett vanligt oljebyte. |
|
| 0/40 Castrol ex torde väl vara ännu bättre än en 5/40... | |
| Tack för alla tips | |
| 0/40 är bara en blaskig skit olja. en ny motor mår bra av det en äldre lite sliten mår bra av en tjockare. tex en 10/40w delsyntet är perfekt. | |
| Ojdå Edström! bäst man åker o spiller ut 0/40 Edgen då! Har ändå kört ett helt service intervall utan att fylla på en droppe!!! | |
|
0W är det nästan dumt att inte ha i motorn numera - bara fördelar vid start, i synnerhet när det är riktigt kallt men annars också. Möjligen om motorn är så sliten, eller hårt trimmad, att man behöver en W50 eller högre då kan man få nöja sig med 5W då är svårt att hitta 0W. Själv kör jag med W30 och det fungerar utmärkt - högsta möjliga effekt och lägsta möjliga bensinförbrukning. Och självklart är det också en 0W. Dvs fulla beteckningen är 0W30 och den är naturligtvis godkänd av BMW under LL01. --- Bilblogg: Länk |
|
|
Handlar i grund och botten inte någonting om ålder på motorn om den inte läcker olja. En motor är byggd för en viss viskositet på oljan och då ska man köra på sådan olja annars får inte motorn den smörjning den behöver. På samma sätt som en original 60-talsjänkemotor inte skulle trivas alls med en 4000 kr/l-helsyntetolja även om den står högst upp på Mekonomens hylla och glänser. Om motorn är byggd för en 10w40/5w40/0w40-olja så ska man köra på det och inte 5w50, 10w60 eller liknande (och definitivt inte 0w30 SLX vilket BMW brukar hälla i till höger och vänster). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.