AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.824

Demontera strålkastar-spolarmunstycke E46 - Hur?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Hur får jag loss spolarmunstyckena fram på en E46 Touring? Det är ju sådana som flyger ut när man använder spolarna.

Jag måste demontera dessa för jag skall byta strålkastarglas och behöver få loss plastkåpan som munstyckena sitter i.

Mycket tacksam för hjälp!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Börja från njurarna sett och dra rakt ut. Se upp vid skärmen där den sitter fast med clips.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag gjorde så igår. Den sitter med clips hela vägen från njurarna och det första clipset kommer jag åt att öppna clipset. Sedan ser man ingenting eftersom strålkastarinsatsen sitter ivägen. Plastbiten sitter fast som berget i "mitten" under strålkastaren, precis vid spolarmunstyckena.

Det är alltså nummer 15 här som ska loss: Länk

Frågan är, måste nummer 9 här demonteras först: Länk

Eller är det helt enkelt bara att ta i lite? Som sagt, det sitter ju platsclips hela vägen och den sitter ju verkligen HÅRT!
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Detta gäller alltså en faceliftad modell, det finns en hel del skillnader mot pre-facelift noterade jag igår.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Efter att ha läst på lite ytterligare (E46Fanatics) ser det ut som om spolarmunstyckena sitter i plastbiten nummer 15. Kan det verkligen stämma?
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Om det är bara munstyckena du vill få bort så kan du ju ta tag i dem när de åker ut för att spruta. Gjorde så på min när jag skulle byta :)
mvh
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag tog mod till mig och ryckte till i listen. Spolarmunstyckena följde med fint på första sidan jag hade loss och allt kunde sitta kvar medan jag bytte glaset. Stärkt av framgången utförde jag samma manöver på andra sidan. Där lossnade spolarmunstycket.

Spolarvätska är verkligen jätteäckligt och svider i ögonen gör det också... =)

Hursomhelst, en liter spolarvätska senare så var glaset på plats även på andra sida och jag kunde trycka tillbaka munstycken. Det blev riktigt bra.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Så munstyckena lossnar om man drar rakt ut? Jag lyckas pula bort dom från listen med munstyckena fast i pumpen. Jag ska byta ena pumpen snart så det vore intressant att höra.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Munstyckena lossnar om man dra för hårt som jag gjorde på min ena. Om man tar en flatmejsel, eller ännu hellre en träbit eller likande, kan man peta och sedan dra ut munstyckena. Alternativt gör man som Ztefan säger, kör spolarna så åker de ut och så ber man två polare som tycker att det är okej att bli blöta fånga dem... ;)

Väl ute så sitter det en skarv där munstyckena och plastbiten kan separeras från "röret". Det sitter en "splines" som gör att munstycket inte roterar i röret. Det syns rätt bra här: Länk

9 och 7 separeras alltså från 6.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.