|
|
|
|---|---|
|
Jag är rätt okunnig när det gäller trimning så jag passar på att fråga några frågor. Jag har försökt hitta nån websida som säljer trimning till e90 men inte hittat så många. Det jag är ute efter är ett bar sportluftfilter som kan, om jag förstått rätt, ge några hästar mer under huven. Har någon tips på bra sajter/affärer som säljer? Kan jag själv montera fast luftfiltret även om jag är rätt oerfaren på att mecka under huven? Är det värt besväret/pengarna? Kommer jag att märka av det på något sätt? Någon som gjort detta på en e90? mvh | |
| Hmm e90 som ju utvecklats för inte allt för länge sedan, känns ju ganska orimligt att luftfiltret ska vara en flaskhals för effekt!!! | |
|
då var vi i denna diskussion igen ;).. jag personligen skulle ALDRIG montera öppet filter på en sån fin bil som du har, du kör dessutom säkert med longlife service, och då skulle oljan din vara mkt mer full i skit och saker som gör att din motor inte alls mår nå bra.. om du absolut MÅSTE ha ett sportfilter, köp ett illägsfilter och montera i org luftboxen.. du kommer knappast tjäna några hk på ett öppet filter på din bil, kanske t.o.m mindre pga att det är sämre avskärmning.. men om jag inte misstar mig, kommer väl edström eller nån annan hobbypulare och berättar för dig hur tufft det är med öppet när som helst nu... ;).. (ta detta med en nypa salt ;) ) Mitt tips, personliga tips och åsikt dvs: skippa detta med öppet filter i slutändan förkortar det servicelängden, ger ingen eller mindre effekt, och är inte alls så tufft som man först tror. /mvh jocke |
|
|
Jag har hamnat i nån slags fas där jag funderar på vilka saker jag kan göra för att "få ut mer" av bilen....det kanske är nån slags naturlig fas i bil-ägandet på samma sätt som man trotsar sina föräldrar när man är ung...haha... Jag är mest nyfiken på alla små tips som kan leda till detta (förutom att banta för jag är inte så tjock ;-) )...och jag vill helst inte göra något som kan göra att jag hamnar i eventuella problem med försäkringen men jag har ju sett att det finns allt möjligt att montera in i bilen, avgasrör, luftfilter m.m. För de modeller som funnits på marknaden ett tag så verkar det finnas hur mycket som helst men jag har inte hittat så jättemycket om just e90 så om ni har några tips så.....keep´e,m coming... mvh |
|
manneman |
Så här är det (även på nya bilar)... En motor går inte på bensin eller annat flytande bränsle utan luft! Massor av kall luft helst i komprimerad form (Läs turbo-intercooler). T. ex ett cryogenic system har kylelement som håller -65 grader och kyler luften eller bränslet av en anledning. (Säljs bla av Dalhems) Nackdelen är att det drivs av kväve som ngn gång tar slut varvid tuben måste fyllas på. Lustgas eller No2 är en annan sak vi känner igen och det är en gas som kyler insugsluften till -82 grader, samma sak där den tar slut. Vatteninsprutning är en tredje variant... Vad vill jag ha sagt med detta? Jo att vill du satsa på öppna filter så är du på rätt väg men gör du det fel så kan det t.o.m gå åt andra hållet! Det är rent ut sagt skitviktigt att se till att motorn framförallt får den luft den ska ha samt att luften är ren och då duger inga billiga postorderfilter på rea... Vettiga märken är t.ex pipercross,green cotton, Ramair eller IGT (som används i F1). Vad du sen måste tänka på är att dränka dem i filterolja så att du får avsedd filter effekt och sist men inte minst leda luft utifrån till filtret/na så att du får garanterat kall luft till filtret samt skärma av det från motorn så att det inte bara resulterar i att du har ett häftigt insugsljud medan bilen går som en påse nötter för att den suger för mycket värme från motorn. Vad vet jag? 3 år som mekaniker för Hasse Karinen i STCC/Radical 1300 prosport med 3 titlar borde väl iaf ge mig kredits... Nästa steg är att montera ett Feritta avgas system eller liknande som är DIREKT optimerat för just din bil och med just din bil menar jag att har du ändrat det minsta från original så är ju inte din bil optimerad för annat än just det den kan mappas till, då skiljer sig ju din bil från alla andra av motsvarande modell. Och det är en viktig sak, gör vad du vill och mappa sen då får du ut maximal effekt! Gå inte på att köpa ngt chip som ska ge si och så många hk! DET ÄR BARA BÅG OCH LURENDREJERI!!! varje bil är individuell beroende på hur många mil den har gått, hur den är körd hur sliten den är motormässigt eller inte....Mappa! detta för att optimera just din motor, priset är detsamma hos en seriös firma. Det tråkiga är att när du bytt filter och avgassystem och mappat så är du uppe i minst 20´K och det har gett dig ca 15-20 hk på en bensinare eller 25-40 på en diesel, men efter det så blir det dags att pynta enligt devisen 1000:- per hk. BTW nya bilar optimeras för hållbarhet inte för effekt, i synnerhet BMW! BMW ALPINA B12 5,0 Länk |
|
jag vet inte hur man kör i stcc, men skulle gissa att ni inte kör med LMM utan med en mappsensor.. och då är det juh ingen fara att "dränka filtret i olja" men har man lmm så kan det juh skada lika mkt som att inte sätta nån olja i alls, om oljan hamnar på fel ställe och förstör istället. nu låter det som att luftfilter är det mest skadliga man kan sätta på en bil.. så är juh inte fallet, och dom flesta har nog inga problem, men som jag ser det på en så ny och fin bil du har, som inte ska brukas på nån bana (inte ofta iaf skulle jag tro), eller köras på nån stripp, eller liknande, så är det ett slöseri med pengar, och onödigt slitage på motorn... det finns roligare saker att satsa pengar på, köp lite bättre bromsbelägg nästa gång du byter, det har du säkert mer nytta av. /mvh jocke |
|
|
förövrigt så instämmer jag fullständigt med vad manneman säger, var mest en fråga ang stcc det övre i mitt inlägg. jag har inte nära den kompetens man har om man jobbar med racing på den där nivån, men man har juh monterat sånna här filter på alla bilar i sin "ungdom" och man har väl förstått att det inte alltid funkade så bra som man trodde då... /mvh jocke |
|
|
Jag kommer nog aldrig att köra på bana eller köra race i någon form och det är viktigt för mig att inte riskera att pajja något i bilen! Kanske får tanka V-power istf 95 och tjäna en hästkraft där eventuellt, haha. Kanske bättre lägga pengarna på bromsar eller något styling-grej.... Funderar på att vänta 2-3 år och köpa en begagnad 335a istället...det vore kanske det säkraste sättet att få ut mer av bilen..... |
|
|
Det är nog det smartaste du kan göra, men kom ihåg, detta är bara ett internet forum med en massa entusiaster, bilen fortf bara din och vad du vill göra med den är helt upp till dig eftersom du betalt den, så vill du verkligen sätta ett öppet filter så gör du det! den lär inte skära eller nåt sånt drastiskt, menar bara att i min mening så är det inte värt det, men du bestämmer juh självklart i slutändan helt själv. lycka till med en fin fin bil, och en 335, det är juh det ultimata när m3an är utom räckhåll. /mvh jocke |
|
|
Ett öppet så kallat sportluftfilter släpper igenom alldeles för mycket skit, inte bra för motorn. Att dränka filtret i olja dödar din LMM obönhörligen och den är dyr att byta. Dessutom servas en racemotor på helt annat vis än en standradbilsmotor. Kolla hur många mil ett vanligt STCC race blir och betänk sedan att motorn servas minutiöst mellan varje tävling. Lite skillnad mot att köra 1000 - 2500 mil på skitiga vägar och sen byta olja och filter. Lyssna på Jocke och låt originalfiltret sitta kvar, det skall trimmas en hel del innan luften tar slut. En sak till, hur många trattfilter har ni sett i en STCC/BTCC/ETCC bil? Borde det inte ge en och annan vink om vad som är bäst? /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.