AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
815

Eventuellt köp av importerad E90 330i

Ma
2
MarcusH79
E90 325i
Hej alla BMW-kunniga!
Mitt första inlägg här på forumet, har mest hållt till på nordicaudi.com, men tänkte nu byta märke....

Det är väl särskilt 330i av E90-modellen som lockar även om 325:orna är klart prisvärdare...

Har sökt en del här på forumet ang importerade E90 men inte hittat så mycket.

Har nämligen hittat en tyskimporterad 330i -05 på blocket, ( Länk ).

Är det någon som varit och tittat på eller provkört denna bilen?
Den ligger ju betydligt lägre i pris än de svensksålda så snålheten
lockar ju...

Undrar vad man skall tänka på jämtemot en svensksåld? Har ringt o talat med säljaren och det han kunde komma i skillnader mot en svensksåld var att det saknades stolsvärme.

Vad finns det mer för fällor/skillnader att tänka på? Hur gäller garantier? De är samma för hela EU antar jag så det spelar ingen roll att den är importerad?
De svenska fria servicen till 8000 mil antar jag självklart inte ingår.

Mvh Marcus
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Jag har också en tyskimporterad bil. Det eventuella skillnader jag kan komma att tänka på är, som du nämner, avsaknad av stolsvärme (inget problem sen jag flyttade till Stockholm från Norrland). En sak jag saknar på min bil ibland är att den inte har någon vindrutetorkare på bakrutan också men det är väl knappast något som har med att den är importerad att göra.

En fördel skulle nog kunna vara att lacken inte utsatts för lika mycket vägsalt eftersom det inte ligger snö lika länge där nere. Största fördelen är nog priset!! Det är alldeles för dyrt att köpa bil i Sverige, och framförallt BMW tycker jag...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En nackdel med bilen du länkar till är att den har relativt lite utrustning, vilket i kombination med import kan göra den svårsåld den dag du vill byta bil. Saknar den stolsvärme blir det än mer accentuerat (stolsvärme är visserligen inte standard i Tyskland, men väldigt många köpare väljer till det).
Vanligen har (i alla fall tidigare) importerade BMW haft klart mer utrustning än svensksålda, vilket gjort att många köpare, som gärna vill ha sollucka, navigator, helläder m m, inte har haft mycket annat att välja på.
Som du misstänker ingår inte den fria servicen, eftersom den bakas in i nypriset av den svenska generalagenten.
Annars kan jag varmt rekommendera modellen. Jag har haft min i 16 månader nu och är helnöjd.
Ma
2
MarcusH79
E90 325i
Tackar för svaren!
Ja utrustningen spelar ju stor roll när man väl vill sälja den... nu vet jag inte exakt allt vad som ingår i utrustningsväg på denna, utrustningslistan slutar med "mm". PDC bör ju iaf som jag se det ingå om man skall köpa den. Får försöka ta reda på vad den mer kan tänkas ha. Navi saknas vet jag.
Vad tycker ni saknas på den? Vad bör ingå? Är priset ok eller skall den prutas ner rejält?

Mvh Marcus
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Jag tycker, som många andra tror jag, att prishoppet mellan 325 och 330 är för stort...i detta fall tycker jag att du bör kunna få ner priset en aning med tanke på att den saknar navi...

Eftersom jag har så kasst lokalsinne så är navi ett måste för mig men det går ju alltid att köpa en portabel navi givetvis. Sedan är ju naturligtvis pdc väldigt skönt att ha också. Det är ju lite upp till var och en att känna vad som är nödvändigt men du nämner navi och pdc och jag skulle föredra en bil som har den utrustningen. Men som sagt....det är ju en 330 och den är nog roligare att köra än en 325 ;-). NÅgra tusenlappar borde du absolut kunna dra av...färgen på den bilen är underbar! :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Under alla omständigheter måste du kontrollera en importerad bil noga. I detta fall måste firman som säljer bilen kunna ge dig chassinummer samt information om tidigare ägare. Kolla med dem så att allt står rätt till med bilen, inte minst att mätarställningen verkar rimlig och att bilen inte är krockad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.