AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.797

Vilka vinterdäck till 120d?

Har beställt en 120d M-sport. Funderar på vilken typ av vinterdäck man skall välja, odubbat eller dubbat? Räcker det med 16" eller skall jag välja 17"?

Första gången jag kör bakhjulsdrift, kanske inte klarar sig med odubbat på vintern?:)

Jag har valt 16" odubbat. Återstår att se hur det blir. Det är dock sällan mycket till vinter i Göteborg.
Jag kommer köra med Hakka4 dubbat på 17" M207-fälgarna.
Nya friktionsdäck funkar i de absolut flesta situationer, och moderna BMW's med DSC-T(antispinn/antisladd) och allt vad det heter gör vinterkörning relativt odramatiskt. Vid riktig ishalka är dubbdäck fortfarande överlägset oavsett på vilket hjulpar bilen driver.

Mvh,
/Wille
Pendlar i Umeå-området, så jag kommer att satsa på dubbat. Var kan man köpa billiga (men bra :-) fälgar + däck på nätet?
Nordendäck har bra priser för bra vinterdäck, direktlänk till vinter/dubb ->Länk

Mvh,
/Wille
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Tjena, kommer också att behöva köpa vinterdäck till kärran. Är det någon som har tips på fälgar som passar till m-sport? Känns inte så aktuellt att köpa plåthjul.
Bo
106
BosseP999
E93 325i Cab
Sparade mina 16" dubbade från E46:an... hoppas nu att de passar - som alla säger att de skall göra ;-)

Jag var precis och hämtade mina vinterdäck på BMW. Ska man verkligen ha samma dimension fram och bak (195 breda 16")?
Behöver man en speciell domkraft till BMW eller vad använder ni?
Nån som köpt fälglås till bilen? Vad kostar det?

Jag kan bara säga vilka däck du INTE ska ha. Hakka5 fungerar inte alls på 1-serien, vi köpte två ettor i vintras (jag till sambon och min pappa till hans sambo) med hakka 5 på och trodde dom skulle vara lite bättre än hakka 4 som jag har på 330. Men icke, hakka 5 var knappt körbara, antisladdlampan blinkar konstant och det känns som bilen halkar omkring på vägbanan (torr asfalt). Vi ska få dom utbytta och enligt Nokian så var det många som upplevt samma sak. Nu kan dom ju har förändrat däcken tills i år men jag skulle inte chansa
Ghost Rider
kär också med o dubbat finns ingen anledning till dubbat i södra sverige iallfall

Christer Andreasson
BMW 120D
0707-832302 vard 7-16
övrig tid 0732-681144
Finns ingen anledning med dubbat i Sthlm heller.
Har kört framhjulsdrift, quattro och nu snart bakhjulsdrift med odubbat, funkar kalas, sparar på vägarna och det låter inte så jävla illa som det gör med dubbat.
120d
Någon som kan rekommendera några bra tysta dubbdäck till en 120d?
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Jag kör med Gislaved Nordfrost 5 dubbade och dom fungerar riktigt bra och är faktiskt relativt tysta dessutom.
120d
Okey funderade faktiskt på dom eller Falken HS414 som jag tycker fungerar bra på en annan bil jag har.
Ghost Rider
jag kör med mac ripper dubbfria och gjort det i 2 sässonger nu funkar kanon

Christer Andreasson
BMW 120D
0707-832302 vard 7-16
övrig tid 0732-681144
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.