|
|
|
|---|---|
|
"BMW:s X5-modell får bara köras med Shell V-power i tanken. Ty detta är det enda bränsle som levereras separat ut till bensinstationerna och har därför alltid samma höga kvalitet. All annan bensin byts fram och tillbaka mellan bensinbolagen och har därför tidvis så hög svavelhalt att silverbeläggningarna i X5:ans tankmätare skadas. " Källa: Aftonbladet. ---> Länk Det här är något som jag aldrig tidigare hört talas om. Så jag tänkte ställa frågan till alla er X5 åkare, vad står det i era instruktionsböcker och har ni tankat vanlig 95 oktanig bensin? Har ni fått problem? __ Bilblogg: Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det här har varit på tapeten tidigare i div motortidningar, har för mig att det även funnits ägare till X5 även här på forumet som tagit upp problemet. BMW är väl medvetna att om problemet men verkar inte vilja ta ansvar för enligt vad jag kommer ihåg. (klart fabrikationsfel i min mening, när det inte går att köra bilen utan skador på vanlig handelsbensin, speceillt som vi har väldigt hög kvalitet på bensinen i Sverige) Är ju rätt märkligt när dom tillverkade speciella V8 M62/V12M73 block med Alusil istället för Nikasil till länder med hög svavelhalt i bensinen. M52 motorer Nikasil rasade på löpande band 96-97-98 i UK pga deras dåliga bensin med hög svavelhalt, där böt BMW motorblock utan kostnad. Problemet verkar var ur världen i UK numera pga bättre bensinkvalitet. ///MVH Hasso Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Inte så länge sedan. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.