|
|
|
|---|---|
|
Finns det någon förklaring till varför man slutade med dogleg-lådor? Personligen tycker jag det är mycket mer behagligt att växla "baklänges" än på vanligt vis. ///BMW - Was sonst! | |
|
M3 E30 är som du säkert vet, gatversionen av en racingbil, och det är rätt självklart att den ska ha en dogleg låda, hur ofta använder du 1:an på bana? Däremot är det väldigt viktigt att kunna växla snabbt och effektivt mellan 2:an och 3:an, vilket man gör mycket och ofta när man kör på bana. M3 E30 var dessvärre den sista M-bilen som byggdes enligt receptet "gatversion av banbil", den efterkommande M3 E36 är bara "sportversion av gatbil". Skillnaden på hur man resonerar inom dessa två sätt att bygga bil på är mycket större än vad de allra flesta inser. Helt olika prioriteringar. Dogleg låda behövs inte i trafik och är dessutom opassande i stadstrafik. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Hm, håller i princip med dig Mugge, men det är inga problem att köra en Dogleg låda i stan eller någon annanstans. Jag gjorde det senast igår utan problem. mvh Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
|
Är det verkligen bara hur växlarna sitter som gör en låda till sk "dogleg"? Kommer inte helt ihåg vad en kompis påstod men han sa att en riktig dogleg är byggd på något annat sätt inne i lådan med. Finns det någon sanning i det? |
|
|
Jag föredrar den vanliga lådan i stadstrafik. Inga problem med Dogleg lådan men den är inte lika smidig och lättväxlad. Jag har också fattat det som Lind skriver att det skiljer en hel del i uppbyggnaden förutom att växlarna ligger olika. |
|
|
Lind har rätt, jag återkommer med exakt info om intresse finns. mvh Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
|
De hade varit intressant ja :D |
|
|
Dogleggen har väl förhållandevis lång etta och är sedan väldigt tät i utväxlingarna mellan 2,3,4,5 Om jag minns rätt har väl dogleg lådorna även 1:1 på 5an alltså ingen överväxel.. kan iofs ha fel på den punkten |
|
|
Det står inget här om hur lådan är "drevad" utan enbart om hur den är stegad. ---> Länk __ Bilblogg: Länk |
|
|
Finns endast EN nackdel med dogleg: efter att man vant sig vid att köra med det, tycker man att vanliga H-lådor är felkonstruerade! Mvh Ferenc |
|
|
/// M3 Frazze, vist är det så! :-) Jag har en hel del problem när jag ska köra 525:an efter att jag varit och kört M3:an, startar 525:an på tvåan rätt ofta då! M3 E30Länk |
|
|
Ja, det känner man igen. Det är mycket enklare att vänja sig med dogleg än att vänja tillbaka till vanlig låda känns det som. ///BMW - Was sonst! |
|
| Kommer vara hemskt för mig när vi får ihop vår 924 turbo. Den har också dogleg (precis som 635:an) och då kommer jag nog bli skadad för livet. =) | |
|
A Lind: Det var inte så att din vän syftade till dogbox lådor, för det är en j*vla skillnad :) /Micke |
|
| Det kan mkt väl vara så att han har blandat ihop begreppen! | |
|
Tror faktiskt det var just det här han syftade på: "As the name implies, the MRT dog box uses dog engagement for each gear. This means - unlike the factory gearbox - there are no synchro rings to synchronise the rotational speed of the gears being mated. Instead, each gear is grabbed by toothed dog rings (which, in this case, feature 6 teeth on 1st and 2nd and 8 teeth on 3rd, 4th and 5th). " Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.