|
|
|
|---|---|
|
Som till Stockholm inflyttad lantis har jag imellanåt förundrats över den enorma mängden taxibilar som cirkulerar i staden. Då flottan byts ut med ganska korta intervaller så borde det innebära att det skulle drälla av begagnade taxis på blocket och bytbil (med kanske i vissa fall "friserade" mätarställningar) Men när man tittar så finns det knappt några halvsunkiga svarta/mörkblå V70 D5 om vi ska ta ett exempel. Det borde bytas ut hundratals sådana om året men på blocket finns bara några stycken. Vart tar alla andra vägen? Exporteras de? I så fall vore det ju bra att veta var så man slipper träffa på dem om man skulle vilja importera. Eftersom det knappt ens finns några misstänkta upputsade på blocket så undrar man ju var fasen de försvinner någonstans? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? | |
|
Dom där skojarna i Hbg som torskade stort för ngt år sedan hade ju en plan för detta: Köp beg taxi Exportera Justera mätaren Re-importera ( med nytt reg nummer) sälj som 12 800 mil Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Absolut men det finns inga uppenbara skruvningar på blocket, dvs svart/mörkblå V70, sliten inredning och 12000 mil på mätaren. Det finns en del importer (utan rails, dvs ej svensksålda) och några ärliga begagnade taxis med mätarställning runt 30.000 mil. Men vart tar alla andra vägen? Det måste säljas hundratals som bara försvinner någonstans? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Vad sägs t.e.x om denna: Länk Skulle det inte vara för takantennen så skulle man ju nästan tro på milen.. | |
| Kolla in ratten+ bromspedalgummit..=) Länk | |
| Det finns "speciella" handlare som har avtal med bilförsäljarna så dom får köpa alla inbytta taxibilar. Dessa handlare behöver knappt annonsera eftersom dom har långa listor med intressenter som står i kö för att köpa en taxi billigt. Var med en kompis som köpte en taxi av en sådan handlare och det var hyffsat billiga bilar han hade men det kändes att det var en gammal taxi trots upp putsning. | |
|
Har du några exempel på sådana handlare? De verkar som sagt inte annonsera på varken blocket eller bytbil. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
En sökning på blocket med parametrarna 2001 och över 50000 mil gav 43 träffar vilket känns lite lågt. Var finns de andra taxibilarna? Har en kusin som köpte en taxi som gått 65000 mil och var fyra år gammal, så det borde finna många till salu med mina sökparametrar. Som kuriosa bifogas följande exempel där ngt (tex en nolla för mycket för miltalet) troligen är felaktigt ifyllt. Länk OT: En sex år gammal MB med extrema rostangrepp: Länk Mvh Mikael |
|
|
mikaelodoris: Den där Mercan var ju fin ju :D Den här såg jag utanför ICA... Länk Taxibilar behöver inte vara svarta utan det är bara en film som sätts på. I själva verket kan de vara vilken färg som helst. |
|
|
Jo senaste åren har ju filmen kommit stort. Taxi stockholm och Taxi Kurir har dock fortfarande svarta och mörkblå solidlacker och bara de operatörerna har ju hundratals bilar som byts om året. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
OT Heltsonika: Jag utbrast i ett spontant "det är inte sant" när jag såg bilden. Hur kan en bil som är relativt ny (98 eller nyare tror jag) tillåtas förfalla till ett sådant skick. Intressant att höra talas om filmen. Det innebär att färgen inte säger så mycket som jag trodde. Men fortfarande undrar jag var långmilarna tar vägen. En möjlighet är att de exporteras. När jag för många år sedan besökte Libanon förstod jag vart alla "pontonmersor" tagit vägen. De gick som taxibilar i Mellanöstern där det vänligare klimatet antagligen förlängde deras liv. Mvh Mikael |
|
|
heltsonika. Var såg du den? Det påminner om min grannes Taxi som skall pensioneras. |
|
|
Lövet: det var typ 7-8 år sedan vi var hos handlaren så jag minns inte vad eller var det låg exakt, nånstans ut mot Mariefred vill jag minnas att det var.. |
|
| idde: Det var ICA Söderhöjden i Jakobsberg i vintras. Det är en taxi som i övrigt såg väldigt ny ut. Jag var helt chockad faktiskt. Skulle ha tagit fler bilder... | |
|
Har du funderat på hur många taxibilar som skrotas varje år? Lär vara en del. |
|
|
Många gamla taxi skruvas säkert men när det gäller STHlms- och Gbgs-taxi, som onekligen slits mest, är det ju tämligen uppenbart. De är oftast ganska ordentligt slitna, en polare som har en taxifirma hade en Passat som gått 30 000 mil med mestadels en förare och den var sådär otrevligt ofräsch... man skulle kunna tro att den gått det dubbla. Merca hade klarat sig bäst fräschhetsmässigt och Volvo lite sämre (men mkt bättre än Passat). Mer störigt då med svensksålda dyra bilar som är skruvad, t ex en 530dAT 2005 som fått 7 000 mil istället för 17 000... PH |
|
|
Men det finns ingen jättehandlare i något utland någonstans som typ knycker varenda taxi i Sverige i alla fall som det verkar? Jag tycker bara att det verkar som de fullkomligt försvinner som begagnade nämligen. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
De bilar i Stockholm som oftast är filmade är de gula Taxi 020, de andra är nog i sin originalfärg. En kompis som kör taxi säljer sina vidare till öst när han är klar med dom. Det spelar ingen större roll om hur långt dom gått eller annat skick, bara den rullar. Och hans bilar är fortfarande fina efter 30.000 mil. Jag får väl erkänna att jag inte närmare vet hur han annonserar dom men dom försvinner i vart fall snabbt som öget österut. Om dom sen kommer tillbaka i skruvat skick låter jag vara osagt. Det finns ett OTROLIGT sug efter bilar i de forna öststaterna och där skiter dom i milen. Var i Bulgarien i somras och där fanns det många gamla avdankade bilar som kom från oss i väst som tröttnat. Mitt tips är alltså > österut. Niklas Fransosen |
|
|
Precis som tyskarna tycker om de svenska handlarna. Långmilarna försvinner fint från Tyskland till Sverige. Men importeras det några långmilare? =) Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
|
Haha, i länken som murpz hänvisar till så ser man att texten på displayen är på svenska "Dörren öppen" Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.