|
|
|
|---|---|
| funderar på att konvertera min bmw 325ix-ix till etanoldrivet i stället för e85. kollat runt lite på nätet och själva installation av grejorna tar tydligen bara 10 minuter. men då undrar jag lite om de finns någon som utfört de på någon äldre bmw motor. tänker då först på på liknande varianter av m20b25 motor som sitter i min bil.. blir de roligare för plånboken eller rasar motorn ??? | |
|
Hur menar du nu? Konvertera till etanol istället för E85? Om du menar konvertera från BENSIN till E85 så finns det mycket info här: Länk |
|
|
Varför konvertera till etanol? Mer effekt? nej! Miljövänligare? Tveksamt hävdar många. Roligt att testa? okej då, kör. Men tänk på att det finns delar i bränslesystem och motor som kanske inte tål så hög inblandning av etanol som 85%. Det kan vara till exempel, bränslepumpen. SAAB har haft problem med sina bränslepumpar i sina Bio Power modeller. Men det kan även vara vissa gummipackningar i motorn. Du kan dessutom inte tillgodogöra dig det högre oktantalet i E85 eftersom du inte höjer kompressonen i motorn. På vintern får du dessutom startproblem när det är kallt. Nej, etanol är inte en långsiktig bra lösning varken för din bil eller miljön, tyvärr. Det är bara ett enkelt sätt för biltillvärkare att fort få fram en "miljöbil". Skall du däremot turbokonvertera så... E |
|
manneman |
Instämmer med föregående talare, SAAB har mega problem men försöker dölja det då miljövänligt säljer för bra! BMW ALPINA B12 5,0 Länk |
|
Hade SAAB fått utveckla sina bilar själva utan inblandning från GM, utan från någon annan sammarbetspartner så hade de nog lyckats. Så fort jenkarna lägger sig i bilbyggande så blir det i värsta fall som med Mercedes. Snacka om att köra ett varumärke i botten. SAAB är, enligt de andrahandsuppgifter jag hört, lönsamt men tack vare diverse internredovisning så visar de förlust. SAAB måste köpa dyra GM produkter till bilarna osv. Att SAAB sen säljer mycket E85-bilar kan de tacka politikerna och trängselskatten i STH för. Att köra på E85 är en bra ideé om man kör turbovåldtagen motor, men det är sannolikt inte särskillt miljövänligt. Som jag ser det så är Etanol är kortsiktig "miljö"lösning. Jag hoppas BMW kan komma fram med sina vätgasbilar på alvar. E |
|
|
Ja, man kan ju undra varför det inte skrivs mer om de STORA problemen med E85? Har du en motor som går på E85 blir du med allra största sannolikhet vägrad en bromsning av motorn, om du inte tar på dig ansvaret för att motorn havererar naturligtvis (för det gör den). Anledningen är alltför stor risk för haveri. Orsaken till haveriet utreds för tillfället av alla biltillverkare som har motorer för E85 utan att det finns varken svar varför eller någon lösning på problemet. Kolvarna i E85 motorer spricker på grund av okontrollerade tryckförändringar. Belastningen på lager blir till följd av dessa tryckförändringar större, vilket ökar slitaget lavinartat. Motorrenoveringsfirmor runt om i landet gräver för tillfället guld enbart på grund av politikernas miljöklassning av E85, bra för renoveringsfirmorna tveksamt om det är miljövänligt. Kostnaden för att ta fram en liter E85 skrivs det dessutom allt för lite om, knappast miljövänligt. Om Hela Sveriges bilpark skulle gå över till E85 krävs en avverkning av 1/4 av sveriges skogsareal för ett års totalförbrukning, vad tänker politiker med egentligen? |
|
|
Johnor Du får gärna utveckla det här med motorskador pga E85. Många av de som turbokonverterar går över till E85 eftersom det tål mer komp än bensin utan att motorn "knackar". Vissa tar ut osannolikt mycket effekt ur sina motorer med E85. Är det bara vid maxbelastning som genererar motorskador? E |
|
| Motorskador kommer vid olika varvtal utan förvarning. Det har inte att göra med tändning eller bränsleblandning. Motorerna rasar utan att man i efterhand kunnat analysera varför. All diagnosutrustning har varit påkopplad utan att några felvärden kunnat ses, och så plötsligt går bilen på en burk mindre. Samtliga motorrenoveringfirmor är väl medvetna om problemet men har ingen lösning, E85 är nyckfullt. Visst, du får ut mer effekt, ett tag. | |
|
Johnor: Det du säger är ju skitsnack. Finns många i detta land som kör E85 och får det att hålla, bla jag själv. Allt handlar om kunskapen att kunna mappa E85 vilket ställde till det lite i början men inte längre hos det bättre firmorna. Jag kör min mycket på bana och har ingen tendens till "motorskador". Kom tillbaka med fakta istället för skitsnack |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.