AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.712

Nya silentblock - klonkar ändå

Jag bytte för några veckor sedan mina silentblock på min e34 touring. Nu i efterhand klonkar det ändå i bak och ibland kan jag får värdlens resonansljud i bilen från motorn (eller nått) när man kör på ganska höga varv, och framför allt vid accelereration. Det låter som att bakaxeln ligger och skaver mot golvet nästan.

Det lät inte så här innan jag bytte blocken, utan har kommit i efterhand. Förut dunkade det bara lite när man la i backen eller så. När vi satte i de nya blocken smorde vi in dom med silikon. Kan dom blivit för hala så att bakvagnen åker upp och ner runt blocken?

Mvh Johan
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
kan ju vara stabilasatorstagen.har du känt kollat upp den?
Nej dessa har jag inte kollat. Men det finns dock två andra bussningar liknande spindelleder som såg ganska svampiga ut. Nummer 6 på Länk

Eller nummer 9 här kanske? Länk
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

stabilisatorstagen som sagt, nr 6 på bilden
Länk

160kr styck på meko... du behöver 2 st så klart

får du endå inte bort ljudet kan det vara pitmanarmen nr 6
eller bussningarna som sitter inpressade, nr 2

vill du köpa hela kittet (8delar) billigt från usa kan jag ge dig en länk..
såg att din bil är en 94:a, förmodligen har alla dessa delar aldrig varit bytta...
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

glömde den andra länken:
Länk
Kollat bussningarna och upphängningarna till själva diffklumpen?

"En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan"
Jag försökte kolla bussningen till diffklumpen, men kunde inte se om den var dålig eller ej. Det känns som att det är den som är kass eftersom jag får det där vinandet från bakaxeln i kupén.

Det brukar dunka ganska bra i bak när man ger gaspådrag efter att ha bromsat ned från ganska hög hastighet, eller bromsat hårt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla stödlager, samt upphängning till växellåda och motor. Läs också Länk Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Tack för svaren. Kuddarna till lådan är bra och likaså motorkuddarna. Pitmanarmarna är dåliga, det har jag sett. Får försöka byta dessa och se om det blir nå bättre.

Vad är stödlager och vart sitter det?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Stödlagret till kardanaxeln, inte ovanligt att de blir dåliga.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

hardyskivan kan det oxå vara, nu när du säger att det hörs då du gasar och sen släpper gasen
Är dessa svåra att byta själv? Vad kostar hardyskiva respektive stödlager?
Kan nån visa vart dessa sitter på någon realoem bild?

Mvh
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Länk

Längst fram har du hardyn/guibi/gummikoppling/kärt barn du vet,sen på mitten sitter stödlagret.
Jag tänker inte skriva som många påstår "skitlätt o byta" utan det är en hel del som kan ställa till det bla ett rostigt avgassystem.

Mvh/Micke
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag gissar lätt på stabilisatorstagen. De är billigast att byta så testa med dem först. Oftast är det de som är slut dessutom.
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
men stab.stagen sitter ju ifram. Har haft ett skramlande/smällande i framvagnen sen jag köpte bilen, bytte stab.stagen på chansning, då de är billiga och skulle vara lätta att byta, blev budget från biltema, 139:-/st. var ledsamt att byta då de satt som berget då de troligtvis suttit där sen bilen va ny(20 000 mil sedan), blev vinkelslip och isärsågning av de gamla stagen. Blev mkt bättre sedan, inget skramlande/smällande från framvagnen. Men ska bytet gå på 20 minuter vill det till att man har en ny bil.
Jag tror själv att det är stödlagret, ska undersöka saken snart. Har ställt av bilen i garage nu så ska börja riva snart. Återkommer!

Mvh
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kan man för hand eller med nån typ av verktyg känna om stödlagret är slitet när man har bilen upphissad?

Något speciellt man ska tänka på när man byter stödlagret?
Passar stödlager från 518 på e34?
Om det är bak så tror jag inte att det är hardyskivan, den ser du om den är dålig när du hissar upp bilen.
Stödlagret kanske eftersom det kommer när du axellererar.

Jag samma problem med klock bak på min bil, stödlagret och hardyskivan är bytt.

låter som del nummer 6 på min bil alternativt pendelstagen bak.
Jag har nu noterat att klonket/glappet bara uppstår när bilen är varm och efter att man har kört ett tag. Verkar skumt detta, vad är det för nått som händer?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.