|
|
|
|---|---|
|
Nu var det i slutet av juni som jag 2 dagar efter bilen hade kommit från Ditec behandlingen (och en vecka efter jag köpt den) parkerade utanför porten i mitt vanligtvis lugna område. På förmiddagen dagen efter finns det nya fina repor i lacken på motorhuven över höger framhjul. Vad som yttrades ur min mun skall vi inte gå in på då det faktiskt kan finnas barn som läser detta. ;) Bilen kördes nästa vardag till försäkringsbesiktningen och herrarna där sa snabbt att det där är någon som suttit på huven med jeans och glidit av. Knapparna på jeansen eller dylikt har repat igenom lacken. Så... Vilken lackerare kan man lämna bort sin dyrgrip till? Utan att vara orolig för färgskiftningar och dåligt utfört arbete? Har hört dussinet skräckhistorer om urkassa försäkringsjobb. Lacken är topasblau metallic och i kalajs skick och tidigare ditec behandlad. Blir en sån lack mycket solblekt med åren? Bilen är 00a. Långt blev det :P Hälsningar David | |
|
Tjena David. Se till att han lackar hela motorhuven, och inte bara gör en "bättring" som vissa tvivelaktiga "yrkesmän" hade gjort. Och jag tror inte att nyansen kommer att skilja sig mycket på en så ny bil, särskilt inte om den är omskött och lackförseglad. Nyansen på färgen kan dock skilja på om bilen orginal är målad med lösningsbaserad färg, och du sen målar om den med vattenbaserad färg som nästan alla lackerings firmor gått över till idag. Lämnar du bilen hos en riktigt bra seriös lackerare kan han göra ett färgprov på bilen, ja har glömt bort vad instrumentet heter, men där får man fram exakt vilken nyans som ska blandas till ifall du är orolig att bilen är för solblekt. Jag ska själv lacka om min motorhuv nästa vecka pga stenskott (störigt som fan). Ja jobbar som billackerare. /Lovemachine |
|
|
Tack för informationen! Joda, dom skall lacka om hela huven, det täcker försäkringen. Skall ta å prata med dem samtidigt om att lacka om spoilern fram också. Bli av med lite stenskott när man endå e igång. Jag tror inte den är speciellt solblekt då lacken är fint omhändertagen. Mest rädd för hafsjobb, men vill ju va på den säkra sidan om allt. ;) Hoppas för din skull Lovemachine att du inte jobbar i stockholm, får då har du en blå coupé ståendes där snart med en orolig ägare som ställer dumma frågor. :P Frågan kvarstår, har någon bra erfarenhet av nån lackfirma runt stockholm? |
|
| Nej... jag bor desvärre i skåne. :) | |
|
Frittes på Lidingö ska vara en av de bästa i Stockholm enligt många här på forumet och de lackade min huv och framspoiler tidigare i veckan. Resultatet? Jag som är otroligt petig av mig blev mycket nöjd! :) Z3:an Länk |
|
| Tror nog det avgör saken, cosmo. Har hört mycket gott om Frittes. Men man behöver ju den sista knuffen för att bestämma sig. :D | |
|
Så är det ;) Ok lycka till och avlägg gärna en rapport sen när jobbet är gjort! Z3:an Länk |
|
| Så, nu har jag bokat tid hos Frittes. 1 oktober blev datumet. Återkommer :) | |
|
Hej lovemachine! Va bra att du bor i Skåne! Då kanske du vet en bra lackerare? Har en Z3 coupe med lite lättare rostproblem som jag skulle vilja fixa till och lacka om. En del på bakändan vid sidan av fönstret. Det känns tungt varje gång jag ser dessa små bubblor så det hade kännts riktigt bra att få bort. Är detta något man kan fixa enkelt eller måste man lacka om hela "bågen"? Hade vart fint att hitta någon som vill göra detta och är duktig! Kanske du själv? /beitho |
|
|
tjena beitho. Har du aldrig gjort något lackjobb innan så skulle jag inte råda dig till o göra det själv. kan säga med 99% säkerhet att det inte kommar att bli bra. Och dessvärre kan är det strikt förbjudet me svartjobb på mitt jobb, då vi inte har någon skadelackering utan vi bygger bara nya bilar. Länk Men Lackservice i Laholm lackar Koeningseggs bilar, och det är ju inget o skämmas över precis. Min jobbarkompis jobba där för några år sen och kan rekomendera dom. Länk (laholm ligger ca 2mil in i halland från nordvästra skåne) |
|
|
Hej! Tack för svaret LM! Skall kolla in länkarna. Hade vart gött att hitta något ställe runt Malmö, Lund eller Eslöv som är bra. Finns ju många lackerare´men man vill ju gärna veta om de är bra innan de får gå på Zätan! /beitho |
|
|
Lovemachine: Är det inte strikt förbjudet med svartjobb på alla ställen? ;) I övrigt så kan jag rekomendera följande lackeringsverkstad: A2 Plåt & Lack AB Tel. 08-570 301 30 Gula Porten, 13440 GUSTAVSBERG ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Ah.. Såg nu att du redan hade bokat hos Fritte :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Hehe jo visst är svartjobb förbjudet :) Men vissa firmor brukar tänja lite på "reglerna" kvällstid o helger. |
|
|
Sweet! :) :) :) Då hade man målat om huven, Fan va gött, inga stenskott längre! Använde standox non-stop grund, (303) Cosmosvart och Premium klarlack med VOC härdare och 25% förtunning och 1.6 spruta. Blir fan som orginal, helt suveränt. Nu ska ja ta en snus o en öl och sen inte göra mer idag... :) Nästa helg ska stötfångaren få lite ny färg oxå, där e en tradig parkeringsskada (dock bara avskavd färg) från förra ägaren. |
|
| Hm, man skulle vart lackerare! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.