AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
981

Byta till "billigare" BMW, tex E30? Blir det billigare?

Funderar på om jag ska byta ner mig från 328 E36 till nån äldre BMW som är billigare i inköpspris pga min alldeles för höga försäkring?

Sjunker försäkringspriset om jag byter till äldre bil eller lär den vara densamma skyhöga som den är nu? Bilen lär väl inte dra mindre heller?

Jag tänker en E30 318 eller liknande? Ska jag lika gärna behålla 328an eller byta till nån bil med 1.0L motor om jag vill ha billigare försäkring?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det räcker nog med att du byter ner dig till en 320 så ska du se att försäkringspremien sjunker kraftigt
Jo det är nog sant, men är det de ända sättet tro? Åldern på bilen påverkar alltså inte premien speciellt mkt?
Tex E30 325 är det fortfarande dyrt o äga?
zt
16
ztta
528ia Touring -97
M3 Coupé -95
Många saker att tänka på.. Ålder, vart man bor, statistik osv osv.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Tips: 323 e36 är lika billig som en 320 e36 att försäkra, och inte såååå mycket tröttare/tråkigare än din 328.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Försäkringen för min 325:a nu har blivit störande dyr nu. Pyntar 650 i månaden för helförsäk. Trots garage och grejer. MEn det är på tok för dyrt. Ska gå ner till trafik eller halv efter helgen. Ska på långresa i helgen! Kan va bra att ha helförsäkring då ifall det skuttar ut nåt djur :)

mvh
Jag tror inte heller det är lönt för dig att köpa en E30 för att få billigare bilägande. En E30 325 är inte billig att försäkra den heller och E30 bilarna börjar bli lite till åren och behöver en del omvårdnad så jag är ganska säker på att du får högre driftskostnader på en E30 än en E36.

Så som de andra skriver, det bästa är att leta upp en motorsvagare E36.
Eller så får du omprioritera dina kostnader om det går och behålla 328'an.

/Fredrik
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är helt sjukt vilka ocker premier bolagen kör med numera!!

Kul att pynta 7800kr helåret trots garage (Stavros), på 2år har man då
betalat in pengar för en skaplig 325E30 till!!

Det är inte konstigt att folk i allt större utsräckning kör sina bilar avställda, vet många som kör vanliga slit och släng SAAb och Volvo gör det, inte ska man behöva betala dessa pengar för "vanliga gamla bilar" med lite värde i.

Jag kör en ny teknik, har skrivit mig på annan ort där det är billigt, då går 535E34 på 5700kr året helförsäkrad (utan garage). 318E30in sjönk från 3100kr till 2300kr halvförsäkrad, (numera 2800kr helår dock) vilket är billigt.

Fortsätter bolagen såhär kommer snart alla tvingas köra avställt, jag överväger snart att göra det själv, varför dessa premier med gamla bilar som framför kanske 1000mil/år, i mitt fall mindre??? Kan man inte ha en hög självrisk istället?
jp
464
jpn
523im -99
ja jag får betala 9700kr för trafikförsäkring innan skattepåslaget! för min is! och då är jag skriven i en liten by i norrbottens innland med ca:5mil till närmsta småstad
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
jpn: då ska du byta bolag.
jpn skämtar du? då kan du ju inte lagt ner så mycket tid på att kolla vilket bolag som är billigast?
jp
464
jpn
523im -99
jodå.. det är kollat lite faktiskt.. if,trygghansa,folksam och länsförsäkringar sedan finns det ju en uppsjö med bolag som jag inte kollat dock! men jag har inte bilen i mitt namn utan bilen den har jag lånat av farsan! =b
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
jpn känns helt totalt orimligt att du behöver betala så mycket, om du bor i norr är det väl bara att köra avställt, finns väl bara djur att krocka med ungefär, sålänge man kör som folk.

Pröva Tennant, billigast för mig och många andra jag känner!!
Eller ring till Insplanet i stockholm så hjälper dem dig med den billigaste försäkringen kostnadsfritt, det gjorde jag (min kompis jobbar där).
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det lutar åt att folk slutar helförsäkra bilar med
några år på nacken.
Lönar sig snart inte att helförsäkra en -97:a.
Jag hade en -97 318 touring för ett tag sedan, den körde
jag en enkeltrafik/1000 mil försäkring på hos Tennant.

Jag kommer bara att helförsäkra nya bilar (Max 4 år gamla) i fortsättningen,
om prishöjningarna fortsätter. Åk till en handlare med -97:an så får
du se vad den är värd egentligen, jämför sedan vad du betalar i försäkring under 3 år.... :(

/L
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Beror ju jättemycket på hur länge man har haft körkort nu för tiden. Min lillebror tog körkort för knappt ett år sedan och när vi kollade vad olika bolag skulle ha om han skulle köpa min Skoda så hamnade notan på runt 15,000 per år för helförsäkring, jämfört med 5,200 som jag betalar. Och han bor på landet, så frågan är vad det hade kostat i stan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.