AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.406

Sliter inte autobahn på bilarna?

Sida 1 av 2
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Om man typ ligger på ca 4500 varv per minut länge på Autobahn sliter det inte på bilarna? Man kör typ 150 km/h länge.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Varvar det så mycket vid 150km/h?
Iaf så lär det väl kyla bra i dem farterna, så det lär väl inte slita så farligt, antar jag. Det är ju ändå ganska långt kvar till rödmarkeringen på varvmäteren också!
Men jag håller med lite, över 3000varv så börjar det räknas som man varvar på lite mer än vanlig körning.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det är nog helt optimalt för en bil att få ligga i ca 150 konstant fart. Sliter mycket mer med ryckig stadskörning eller körning på ojämna svenska riksvägar.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
måste faktiskt hålla med highway star.dom är byggda för dom farterna...
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Nu touchar ni ett ämne jag funderat på sen jag köpte kärran för 3 månader sen. Min 323ci tycker jag verkar vara väldigt lågt växlad. har för mig jag varvar 3000 när jag kör 120km/h. Känns som man saknar en 6:e växel.

Kan ju omöjligt ligga och marcha 140 som jag skulle vilja på långresor då jag närmar mig 4000varv (har inte exakta värden, men ska kolla upp exakt)

Har dock provat att köra 230 och då är jag nära varvstoppet.

Vad är behagligt varvtal på motorväg för en bil som min?

Ska ärligt säga jag är besviken, kärran känns i övrigt som en bra långfärdsbil

//Hampus
Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
BMW i allmänhet ÄR lågt växlade, pga motorernas varvvillighet! Det är (förstås) ännu värre i modellerna med mindre motor.

Min 520i e34, till exempel, varvar ungefär 3400 med 120 på mätaren. Vilket stämmer bra med den angivna toppfarten, den borde snudda rödlinjen vid typ 210 då, precis som det står.

Varför skulle du inte kunna ligga och marcha på 4000 varv? Det är en jämn, ryckfri form av belastning med bra temp på både motor- och växellådsolja, bra fart på smörjningen, och bra kylning av fartvinden...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Med båda mina BMW:s har jag kört mycket autobahn. Mest med 325:an. Har legat 100-tals mil i 180 km/h eller mer. Då varvar det från 4500rpm och mer!

Nu vet jag ju inte om de har tagit stryk av det. Men det känns helt okej ändå! Man får tänka på att oljan är genomvarm och likaså gjutgodset. Det är definitivt bättre med konstant 5000rpm än vanlig sunkig stadskörning vintertid hemma.

Dessutom ska man tänka på att sexorna är gjorda för det. Stora o kraftfulla motorer! En liten fyra kanske inte pallar trycket lika länge. Allt är relativt.

mvh
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
...Dessutom om motorn dör på autobahn så vet jag att motorn får dö när den gör det den älskar mest och på hemmaplan! ;)
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
det slits väl mest på bromsarna för man måste ju bromsa in hårt ibland för dom framförvarande inte ser din karre i backspegeln ;)
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Enor. Ska inte sticka under stolen lite koll på bilar och motorer. Det jag däremot märkt gentemot tidigare bilar är att jag kan köra på hela bilens register utan att det luktar bränt eller att det låter som motorn ska varva sönder.

Men det känns som man har det inbyggt i sig att man inte ska ligga långa sträckor och varva för mycket, men jag kan ha fel?

Ok, men vad är det som avgör vad som sliter på motorn i högahastigheter, kan man ligga i 5000varv i 10 mil eller vad? Vilka faktorer styr?

Stavros: ...dör på hemmaplan när den gör det den älskar hahaha jag gillar det:D

//Hampus
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
p-car: Sliter o sliter, visst det sliter säkert mer på bromsarna när man bromsar hårt mycket. Jag bytte bromsbelägg 2002. Sen dess har jag varit 4 vändor på autobahn med 325:an (och i alppass) och kört hårt här hemma också. Har fortfarande 2007 inte bytt belägg. Skivorna är minst 12000 mil gamla. Sen jag köpte bilen. Har garanterat kört hårdare än medelsvensson med bilen. Så jag vet inte liksom. Vad ska man snåla på? Kan det bli billigare? Nej man ska inte vara blyg för att använda grejorna. Däremot inte misshandla.

mvh
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Hampus
Har också en 323:a e46 och ligger ofta på ca 4000 varv på långkörningar. Tycker bilen går riktigt bra då och drar inte så mycket bensin heller. Men håller med om att det kändes ovant i början att ligga och glida på höga varv.

Mvh
//Peter
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Ahh, det låter ju som det är ok då.. Kan köpa att den relativt stora motorn har kapacitet för att klara det. Hade varit grymt att få ett vetenskapligt svar av någon bosse bildoktorn karaktär så man förstod varför det fungerar, var gränsen går osv...

//Hampus
Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Att bilen går bra vid cirkus 4.000 varv ær inte så konstigt, motorerna ær konstruerade før att gå optimalt runt 3500-4000 varv (oftast, det beror ju på vilken motor det gæller).

Det som sliter mest på en motor ær att starta den kall då den stått still længe (oljan runnit ned från kolvarna) samt att sedan sitta och puttra fram i en bilkø.

Så, svaret på Tom i norrs fråga ær: Næ! Tværtom. Men tyværr ær det næstan praktiskt omøjligt att køra så på Autobahn idag. Istællet ær det mycket gasa och bromsa mil efter mil, och det ær ju inte optimalt...

----
BMW CS #6212
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Min 635a varvar 3600 varv i 140. Men det är med close ratiolådan. Blir rätt högljud i motorvägsfart!
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
4000rpm är väl inget, hade du ägt en Lada hade jag förstått din oro ;)

Köp automatväxlad bmw nästa gång, min varvar runt 4000 i 200km/h
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker inte 40km/h per 1000 rpm är så mkt för en bensinbil utan turbo. Vid 4000rpm ligger du då i 160km/h.

Är inte det ganska standard utväxling? T.o.m. nya M5an varvar ju så mkt på sjuan, det är ju en iofs högvarvig motor men ändå..

Mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
3000rpm 170 km. Bilen mår bättre att rulla på autobahn i jämnhastighet speciellt många mil på kort tid,sliter mindre på hela bilen är min uppfattning, än stop and go drivning, kallstarter, mm som det blir i svedala oftast. Bromskivor nja byte 15000 mil fram, helt OK Bak vid 18.000 mil knappast större slitage. trots 5000 mil autobahn årligen i 3 år.
En anledning till att långmilade tyskar kan skruvas back 10.000 mil utan att det syns o märks på bilens beteende.
Ok lite mera blästring på rutor o front och mera stenskott blir det ju i högre farter det kommer man knappast ifrån.

///MVH Hasso
Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jag tror att om man mest kört fyrcylindrigt förut, lurar man sej också på sexans sound och tror att man varvar mer än man verkligen gör! 3 tändningar per motorvarv i stället för 2, det gör att tonen från motorn blir en kvint högre vid samma varvtal, för att prata musiktermer... :)
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Man kan väl inte jämföra motorvägskörning med kallstarter osv... det är klart motorväg med uppvärmd motor är bättre.

Ska väl snarare jämföra att ligga 50 mil i 2500varv jämfört med samma sträcka i 4500 varv??

Hur som helst så låter det som upp till 4000varv inte är något problem att marcha med en 6a

//Hampus
Länk
Vid "lång-marsch" på Autobahn "tjänar" man på att ligga nära det varvtal där motorn har högst vridmoment, brukar vara runt 4000rpm. Man känner att bilen går lätt o fint med en helt OK förbrukning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.