AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
492

17" E36 fälgar på E46 passar dom?

QuikSilveR
Jag säljer mina M-Kontur fälgar 17"*7" vilka är original vinterfälgar till M3. En intresserad köpare undrade om de passar till E46? Någon som kan svaret?

Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Ja dom passar...

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja de passar precis som Johnte skriver. Men E46 är inte intypad med dem vilket gör att de rent formellt sett inte är tillåtna enligt EU-helbilsgodkännandet. Dock tror jag inte att det är några problem rent funktionsmässigt (mindre och större hjulkombinationer är tillåtna) eller att man skulle åka dit på det. Inte ens SBP kollar detta enligt uppgift (men man vet inte om EU-byrråkraterna får nåt spel och de skärper kontrollerna framöver).

Mvh
an
17
andyman
Svart 330 Ci, 2001
när jag skulle köpa vintersulor så var det mycket snack att det måste vara en godkänd storlek, annars skulle inte försäkringen gälla om det hände något! Så man får inte ha vad som helst, även om det passar!
Jag fattar inte det där med helbilsgodkännande och sånt skit. Beställde 17" till Coopern från fabrik men det står ändå i pappren att den har 15". Sen står det att jag får använda fälgar upp till 8,5x18 och 255/35-18. Är inte Mini en helbilsgodkänd bil?

/Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Johan99, jo det är den. Men Biltillverkarna typar in bilarna med ett antal olika däckdimensioner och får dem godkända med dessa. Om man sedan sätter på en annan dimension även om den ligger mellan två godkända så har man frångått bilens intypning och det är rent formellt inte godkänt. Det som formellt krävs är att du då gör en ny registreringsbesiktning med den nya däckdimensionen och får den inskriven i registreringsbeviset. Observera att bilen kan vara godkänd för fler dimensioner än de som står i just registreringsbeviset eftersom det finns begränsad plats i detta. Dock finns alltid minsta respektive största dimensionen med. Ovanstående gäller även fälgarnas mått och inpressning.

Generalagenten för bilen skall kunna upplysa om vilka dimensioner som är typgodkända till just din bil.

Men som sagt detta är de formella EU-reglerna och även SBP verkar i nuläget inte bry sig så mycket om dem. Men man vet ju inte vad som sker i framtiden eller om försäkringsbolaget börjar krångla om det skulle ske en olycka med "fel" hjul.

Puh, det blev långt!

Mvh
Okej, tack för svaret.

/Johan
255/35-18? på en mini cooper? har jag missat nåt nu eller är det ångvältskonvertering vi snackar? =)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tänjer man lite på gränserna kan E39 M5 fälgarna med 8.5" fram på 245 40 18 och 9½" bak på 275 35 18 passar rakt av:)
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.