|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Har seriösa problem med vattenläckage, varmgång etc. på min 528-98. När motorn blivit varm så läcker det, MEN BARA IBLAND, seriösa mängder vatten från expansionskärlets nederkant samtidigt som motorn går varm vid tomgångskörning & även, i vissa fall, vid stadskörning. Vid landsvägskörning håller den dock temperaturen på en lämplig nivå. När det gäller varmgången misstänkte jag först vattenpumpen, men så vitt jag kan förstå så cirkulerar vattnet (ser i expansionskärlet att den kastar över vatten från kylaren). I fråga om vattenläckaget så har jag provat byta kylare, dock utan resultat då problemet kvarstår. En annan skum sak är att när bilen står på tomgång med luftventilerna öppna & locket till expansionskärlet borttaget så ökar volymen i expansionskärlet så det formligen pumpar ut kylvätska från påfyllningshålet. Vad tror ni: - Ska det verkligen bli så högt tryck, även med luftningsskruvarna öppna, att den skickar ut kylvätskan när locket är borttaget eller kan det vara så illa att blockpackningen har flygit, vilket i sig skulle kunna förklara tryckökningen i systemet samt vattenläckaget ur den splitt nya kylaren? - Kan varmgången helt enkelt förklaras av luft i systemet eller är det vattenpumpen som, i likhet med mycket annat, håller på att ha gjort sitt? Finns det någon sdär ute om har en blekaste aning om vad detta kan bero på så är jag mycket tacksam för tips & ideér.... MVH: Jocke | |
|
jag skulle nog börja med att byta ut termostaten OCH termostathuset, eftersom det är vanligt att huset brukar spricka, och dessa "micro" sprickor gör att det kommer in luft = bilen kokar. ######## # PAJALA # ######## |
|
| Jag gissar på topplockspackningen, men ta det alt. sist, det är rätt dyrt/jobbigt att byta... Tanken min är att avgaser läcker från packningen in i kylsystemet och skapar övertryck. Lycka till! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att den trycker ur sig vatten, när motor är varm är inte onormalt när den blir så varm 105-109C innan termostaten ska öppna. = Man ska inte ha öppet system då. men visst kan du ha blåst toppen inte ovanlogt att dom spricker vid kokning) En M52 med vattenläckage ska INTE Köras ALLS, motorn blir tom på vatten som ersätts med luft och då kan inte termostaten öppna eller vattnet cirkulera i systemet. dvs Motorn luftar inte ur sig själv och dåligt med vatten i motorn kompenseras inte/väldigt dåligt från expansionkärlet och bilen kokar. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
hasso, har du nån aning vart (vatten)tempgivaren sitter på en 528 e39? termostaten öppnar som den ska osv men nålen rör sig inte ett dugg på intrumenten. gissar på att givaren på motorn är pajj men jag lyckas inte hitta den :( |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nr 14 på en enkelvanos M52 up till 99 Länk ///MVH Hasso Länk |
| Jag hade liknande problem med min 528 -97 denna sommaren. Felet låg i att slirkopplingen till fläkten som satt gentemot kylaren var sliten. En enkel åtgärd som kostade c:a 3.5 tusen kr på verkstaden. | |
|
Har nu gett upp & lämnat in bilen på verkstad. De har provtryckt systemet, kollat så det inte kommer in avgaser i kylsystemet (med några mysko kemikalier) & plockat ner vattenpumpen för kontroll. Så långt verkar allt bra, d.v.s. inga sprickor i toppen samt OK vattenpump & en kylare. Mekanikern är nu inne på precis samma spår som du Casv, att det är slirkopplingen till fläkten som är boven i dramat. Han var faktiskt så kall att han helt sonika stoppade in handen & tog tag i fläktbladen när bilen stod på tomgång (såg lite läskigt ut) & kunde då konstatera att den INTE kopplar fast som den ska. Har nu beställt ett nytt nav, kommer på tisdag, så nu är det bara att hålla tummarna....... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.