|
|
|
|---|---|
|
Min 528 går varm vid köbildning. Fick den att koka i Sthlm här om dagen. Vid landsvägskörning går inte tempmätaren ens upp till mitten av skalan vilket är lite konstigt. Jag har inte haft någon 528 tidigare varför jag undrar hur tempmätaren brukar bete sig samt varför bilen går varm? Tips mottages med glädje! | |
| Kolla om elfläkten funkar med tanke på kokandet i kö. | |
| det sitter en magnetkoppling till fläkten den har troligen sgt upp sej | |
| det sitter en magnetkoppling till fläkten den har troligen sgt upp sej | |
|
Jo hej! Troligen viscofläktkopplingen som behöver bytas. Tror kostnaden för den ligger på ca tusenlappen. Om en elfläkt är monterad på E28 är detta ett eftermontage. Mvh Janne. |
|
|
Fläktkopplingen helt klart! har samma problem på min 528i -86...kostar 1000 kr ny och går på 5 minuter att byta ///Tomas M Länk BMW E28 registret #001 |
|
|
Har du kollat om det finns några fläsnar kvar i kylaren? De brukar ärga bort med tiden. Min blir också rätt varm vid kökörning och det beror nog snarare på kylaren än viskokopplingen som verkar fräsch |
|
|
Har såväl kylare som fläkt/koppling att sälja. Ge ett pris. [ www.tocnet.nu ] |
|
Neptun |
Hade inne min pga varmgång på verkstad. Denna gång var det bara termostaten som krånglade men verkmästaren sa att typiska "köbildningsvarmgångsproblem" (puh) var att det finns små, små kanaler i kylaren som kan becka/kalka igen. Om det var ett problem på nyare bilar eller om det gällde alla vet jag däremot inte. |
323E21terror |
Jag hade precis samma problem med min 323 när jag köpte den och tänkte precis tipsa dig om att termostaten är dålig, men det vet du ju ändå nu. farten är min drog |
|
Ja, någon elfläkt har jag inte och termostaten är bytt. Tror nog på detta med viskofläkten, den går att stoppa med handen även om bilen är jäkligt varm och fläkten borde "dra" för fullt. |
|
|
Rasse: ja då är det med 100% fläktkopplingen som är kass! ///Tomas M Länk BMW E28 registret #001 |
|
|
Viscokopplingen kostar 1070 :- på BMW men finns ganska ofta på skrotar för några hundralappar. Det är samma på de flesta bilarna med den sortens koppling så det är inget hokuspokus. För byte krävs blocknyckel 32 mm. |
|
|
Tänk bara på att den e felgängad! lycka till mvh.Benny |
|
|
mer ingående instruktioner finns på: www.bmwe28.cjb.net ///Tomas M Länk BMW E28 registret #001 |
|
|
Skulle bara s?ga att M20/M30-topparna visst ska vara j*vligt k?nsliga f?r ?verhettning... Det kan r?cka med att dom kokar en g?ng f?r att sprickorna ska komma, om man har otur...! H?ll koll p? tempm?taren! Mvh Micke |
|
| Tack för alla tips! Ska byta fläkten snarast. Om det blir sprickor i toppen så lär väl vattnet försvinna och det gör det inte ännu. Så det sista pessimistiska inlägget bortser jag från :-). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.