AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.191

Dåligt krockskydd i 5 serien(E60)!

ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Läste en artikel från automotorsport där amerikanska IIHS hade krocktestat ett antal "lyxbilar". Vinnare var inte helt oväntat Volvo S80 men det anmärkningsvärda tycker jag är att E60 fick sämst resultat. Sedan tidigare så har ju denna modell fått kritik av euro-ncap så det är tråkigt att Bmw inte förbättrat krockskyddet, särskilt sen faceliften kom.... Bakläxa Bmw!!!!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,visst är det trist att BMW inte "vill anstränga sig mer" när det gäller krockskyddet...
Men jag tror att i "verkliga krockar" ute på vägen så är den inte något direkt dåligt redskap? att smälla med..

Men avsaknaden av "pisksnärtskyddet" i de vanligaste? utförandet med std. stolar är i alla fulla fall riktigt dåligt...

Mvh Janne.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
ursäkta att jag bryter tråden lite.är e39 bättre i krocktest,en e60?vore kul o veta.
Nej, E60 är bättre än E39 enl EURONcap. Dock är det amärkningsvärt att en såpass ny bil som E60 bara fått 4 stärnor.

Visa användare
2.660
dicka o
har för mig att e39 fick 4 stjänor i krocktest,i euron-cap år -01.tycktes har läst detta i teknikens värd.eller har jag fel? mvh d....
Enligt testprotokollen så är modellår 2004 för E60 och modellår 1998 för E39 testat. E39 fick också 4 stjärnor men sämre testpoäng.
E60 har 4 stjärnor men även bättre skydd för fotgängare och för barn.
Visa användare
2.660
dicka o
ok tackar så mycket för dom uppgifterna bones.mvh dicka o...
Ye
86
Yelow
545-04
Mmmm...känns lite surt att en så dyr lyxbil har sämre sidokrockskydd än en....urk å spy......KIA??? :'( !! Volvon var ju dock inte helt oväntat bäst, dom oddsen var låga att den inte skulle vara det, typ lika lågt odds som Sverige skulle möta Kenya i Ishockey!!
Bakläxa BMW, skämms på er!! Än en KIA....tvi
pr
259
protos
E60 520I-04
Enligt folksam (baserat på riktiga olyckor i sverige).
Så är Saab 9-3 och 9-5 bäst.
E39 ligger på samma nivå som volvo740 och 240.
Vilket känns liten snopet med tanke på de är gamla som gatan.
Att min E60 är sämre än min andra bil SAAB 9000 är också bittert.
protos
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.