|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag upplever ett litet missljud i motorn på min M3 E36 3,2 -96. Det är ett dovt brummande ljud som verkar komma från motorns främre del. Det rasslar inte eller liknande utan brummar pulserande, som det skulle kunna komma från något som ligger och vibrerar mot något annat, exempelvis en rem som ligger emot nånstans. Vanosen är inte bytt på den så jag hoppas ju att det inte är den som sjunger på sista valsen, men motorn går perfekt i hela registret och har normala avgasvärden vilket annars brukar vara vanliga tecken på detta. Det ska tilläggas att ljudet endast hörs på lågvarv, mellan 1000-2000 varv och speciellt på tomgång. I det övre registret låter den som den skall (ljuvligt). Någon som har haft liknande problem och vet vad det kan vara som låter? /Max | |
| Hej! Har också liknande problem med min m3:a från 94. Men den knackar lite plastigt(ljudet låter lite plastigt) när den är uppe i över 80-85 grader. Men vad jag fått det förklarat för mig så ska inte det vara någon fara om bilen svarar som den ska. Mest ett skönhets fel som är jobbit att leva med. Tror det kommer från min vanos men det ska det tydligen göra från dem flesta m3:or. Bara att leva med eller byt vanos. Kan också vara mycket annat men man tror ju alltid det värsta tyvärr. Kör bara nu. Orkar inte fundera allt för mycket på det men testa och byt till en tjockare olja. Ska jag göra nästa gång det är oljebyte. Mvh | |
| har du köpt den röda i Norrköping eller?? | |
| Vad är det för speciellt med den röda i norrköping? | |
|
Fritte: Tack för svar, jag misstänker faktiskt också att det mest är ett skönhetsfel, men det skadar ju aldrig att fråga. Ingen annan som har haft liknande ljud och kommit på vad det kan vara? /Max |
|
|
Känner du något "knackande" i gaspedalen när du gasar? nå vibrationer? eller något annat konstigt =) Mvh Alex |
|
|
M3_alex: Nej inget sådant alls. Problemet är just bara själva ljudet. Annars går den hur bra som helst, bra sug i motorn genom hela registret. Har du haft liknande problem? /Max |
|
|
margot: tur du inte känner något i pedalen =) Jag fick något konstigt ljud i min förra motor, och det kändes i pedalen mellan 1000-2000RPM. Bilen gick som vanligt. Men sen efter ett par mil när man var på väg hem från resan, så rasade hela motorn. Bara inhandla en ny, tyvärr. Mvh Alex |
|
|
M3_alex: det låter ju lite oroväckande, men som sagt inget fel på gången i motorn.. Listade du ut var det var som hände i efterhand? /Max |
|
|
vi rev motorn, och har nu sålt delarna som fungerade. Vad som orsakat är nog förmodligen fortfarande ett mysterium. En av kolvarna kom ut i oljan t.ex. Så det var ingenting som såg bra ut =) Men vad som har orsakat skadan finns det inget svar på, tyvärr. Mvh Alex |
|
|
Ok Alex, jag hoppas att min motor slipper gå samma öde till mötes :) Ingen annan som har fått erfara samma ljud? Mitt ljud påminner väldigt mycket om det som "Fritte" beskriver.. Tänkte passa på att fråga killarna på verkstaden i samband med att jag lämnar in den på inspektion 2 som det snart är dags för, men det skadar ju aldrig att ha en egen uppfattning om vad det skulle kunna bero på innan. /Max |
|
|
Får man fråga vad man får ge för en ny motor som den gamla rasar. har någon köpt ny vanos på skroten, som vill berätta vad de ligger i för pris? MVH Richard |
|
| en polare till mig köpte en vanos till sin m3-93a för 2000 på skroten. Men dom kan ju inte ha fattat hur mycket en sån kostar igentligen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.