AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.072

Serviceintervall bränslefilter E46 318 2.0

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag hittar ingen information i servicebokem om när bränslefiltret skall bytas på en 318 2.0, någon som vet?

Kärran har gått 23.500 mil, det känns som det är dags. Eller är det rent av redan bytt på någon insp 2? Bilen är fullservad.
Bräslefilterbyta har tagits bort från serviceschemat. Precis som slutväxelolja, växellådsolja, kylvätska ... Det var bättre förr. :-)
Jag kommer inte ihåg om det var vid varje eller vid varannan Inspektion II som bränslefiltret byttes förut.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag noterarde just att bränslefiltrer och bränsletrycksregulator sitter i samma komponent:

Länk

Den kostar dessutom cirka 700 pix...

Innebär borttagandet ur serviceschemat att komponenten inte skall behöva bytas? Visserligen är väl soppan ren och fin men man vet ju aldrig om något stolpskott tidigare i bilens histora har klantat sig. Jag är livrädd för att bilen skall få för lågt bränsletryck och gå för magert. Då riskerar man väl att katten havererar? Eller stänger styrsystemet ner om den går för magert? Jag vet ju att för fet blandning kan bli resultatet av exempelvis kass lambda och då går ju katten om man åker för långt med felet.
Jag tror man ska byta bränsle filter någongång. Filtret blir ju smutsigt då det alltid kommer smuts längst ner i tanken. Risken att filtret sätter igen sig är större om man kör så att man har väldigt lite kvar i tanken.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag har bestämt mig: Filtret/regulatorn får ge sig till tåls ett tag till innan den pensioneras. Säger BMW att det är en "lifetime" komponent så får vi hoppas att de har rätt.

Min gissning (eftersom funktionerna sitter i samma komponent) är att filtrets yta är dimensionerad för att det skall kunna säkerställa tillräckligt flöde under hela regulatorns livslängd. Det vill säga, man byter inte komponenten förrän bränsletrycket blir fel på grund av kass regulator.

Min skräck är som sagt katalysatorhaveri, men om jag inte är helt fel ute så tar den inte skada av en mager blandning och jag antar att motorstyrningen har knacksensorer som stänger ner ifall blandningen blir för mager.

Det var många "om och men och kanske". Vi får se hur länge det håller.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Filtret skall enligt Haynes verkstadshandbok bytas varannan Insp. 2.
mo
7
mountainmikey
318i Touring -02 (E46)
Har en -02 318i E46 Touring.
Fick backning för läckande filter på besiktningen! Gjorde Inspection II i april detta år. Känns surt att de inte upptäckte detta då, men det har GIVETVIS börjat läcka efter servicen om man frågar BMW. Även om inte byte finns med i servicen så ska ju bränsleprylarna kollas. Tittade över filtret i helgen. Bytte slangar och klamrade om dessa. Verkar dock läcka från själva filtret och inte någon slang. Pratade med BMW och de ska ha 700-800 kr för filtret och 1000-1100 för byte i verkstan. Hittade ett företag i Sundsvall som sålde filter för tidigare bmw motorer och de låg på 210 kr. De hade inte filter till denna nya motor. Skulle dock få in i framtiden, men hade inget pris nu. Är de nya filtren verkligen så mycket dyrare eller tar BMW ett överpris. Har nyss postat en tråd om att bilen börjat stanna och startar endast efter ett antal försök/lite tids väntande. Kan filtret ha något med detta att göra? Om någon som läser detta kan och vill bidra, skriv gärna i tråden.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.