|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har ett problem med min BMW 325 E36 -92 utan vanos. Var ute och körde en kväll och bilen blev överhettad och började koka. Övre kylarslangen lossnade av trycket. Körde hem och fyllde på med nytt vatten, startade bilen och körde igen. Den blev överhettad en gång till och kylarslangen hoppade av trots att den inte var i närheten av kokning. Bytte termostat och vattenpump och fyllde på nytt vatten. Luftade systemet med nipplen på kylaren och då funkade allt i bilen. Termostaten öppnade och värmen kom i kupén. Men en kväll när jag var på väg hem så blev bilen varm åter igen. Öppnade huven och såg att övre kylarslangen var lös igen?! Drog åt den och fyllde på vatten och kunde köra hem (7-8km). Kollade stickan dagen efter och såg att det var vitt på stickan på toppen av stickan, även oljepåfyllnadslocket är vitt/grått på undersidan efter man varmkört. Lyfte på ventilkåpan men där var oljan ren och fin. Likaså vid oljefiltret. Men det vita kommer tillbaka trots att man varmkörd den, så kondens verkar det inte vara? Troligtvis toppackning? Eller spricka/sprickor i toppen? Bilen har inte dragit kylarvatten på ett tag. Och det bubblar inte i behållaren och inte missfärgat vatten. Bara oljan! Antar att jag får lyfta toppen på den nu då (M50 motorn) och kolla hur toppen ser ut. Nån som har en beskrivning på detta förresten? Fanns inget på Gör-det-själv sidan.. Vad tror ni? Toppackning eller någonting annat? Mvh Marcus | |
| tror på topp o packning. ärligt talat... | |
|
Japp kan tyvärr bara hålla med om topp/packning.. Janne |
|
|
Det är ju högre tryck i oljan än i vattnet, så du borde ha olja i vattnet och inte vatten i oljan om det var topp/packning. Om det var toppen så skulle oljan tryckas in i vattnet med grått klägg i expansionskärlet som följd. På en bil jag ägt så var oljetrycket tre gånger så högt som trycket i kylsystemet, och trots trasiga oljekanaler i toppen så gick det inte in vatten i oljan - bara tvärtom. Jag tror ändå på kondens jag, trycket kan väl bero på att det är stopp någonstans i kylsystemet. |
|
|
Vatten i oljan är inte helt ovanligt vid defekt topplockspackning. EvergreeeN, det kan t.e.x trycka in vatten i returoljekanalerna från toppen. Där råder i stort sett endast atmosfärstryck. Dessutom kan man nog ha ner till ca 1,5 bars oljetryck på tomgång. AE |
|
|
Ja det har du iofs rätt i, men jag tycker ändå att det borde finnas olja i expansionskärlet samt att det borde komma upp bubblor där, trycket i kylsystemet är ju inte speciellt högt heller innan tempen kommit upp. Kan väl iofs vara så att det börja läcka in vatten i returoljekanalerna först när trycket i kylsystemet börjar byggas upp. Tänkte bara så att han inte river isär toppen i onödan, kondens med vitt klägg kan man få om bilen ofta körs korta sträckor och förvaras utomhus. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.