|
|
|
|---|---|
| Jag vill ta ur den för att koppla om till halvljusautomatik. Nån som vet hur man får loss den utan kofot? | |
|
Hej på dig kompis! Jo du största modellen av kofot är helt rätt!! Nej skämt o sido..så här har jag gjort tidigare: Lossa ljusomkopplarens "knapp" (vanlig) gänga, sen sitter det en liten stjärnskruv uppe till höger lossa den, sen fram med en tunn spackelspade eller liknande som du för undertill då kommer det att släppa "hullingar från vent.kanaler gallret som du sen kan föra utåt när du fått den så pass mycket framåt så sär du anslutningen för omkopplaren den sitter med ytterligare en "hulling" som du ser till höger nu kommer den att frigöras om du sen tar bort plastbiten (ett antal stjärnskruvar under plastlock) under instrumentet så når du enkelt det lösa kontaktblocket undertill. Det möjligt det finns andra trix för att frigöra den men så har jag gjort. Berätta sen gärna hur du gjorte säkert flera på forumet som vill veta hur man konverterar till halvljusautomatik...en är jag. Lycka till //ZKent Min bil 2007 Länk |
|
|
Hej! Tänkte väl det, att du nog vet hur det går till..... Kikade igår, hittade muttern inuti knappen! Udda lösning måste jag säga. Min tanke är att få den lösning på halvljusautomatik som man är "van" vid. Ska försöka göra det med reläer etc som går att plocka bort om man vill återgå till orginalet av någon orsak. Steg ett är iaf att plocka ur vredet och kolla anslutningar mm. Fortsättning följer! |
|
|
Hej igen! Har för mig det finns något färdigt koncept hos BMW har en svag aning jag läst det någonstans här på nätet, om ja inte minns fel så byter man ut ljusomkopplaren + lite omdråtning. Kanske någon annan vitgirig Z3 ägare känner till det. //Z3Kent. Min bil 2007 Länk |
|
|
Tja igen! Jag sökte på "halvljusautomatik" under forum "Z" och då svarade ViccoA så här: Finns att köpa på BMW. Tror den kostar ett par hundra max 400 kr. Läs där får du se och där nämns byte av omkopplaren...//Z3Kent Min bil 2007 Länk |
|
|
Nu lite tjatig men kolla här: Länk komplett sats för Z3 mm. //Z3Kent Min bil 2007 Länk |
|
|
läser med intresse vad mycket ni kan om olika saker, men jag undrar lite vad är vitsen är med den här installationen man kan ju ha ljuset på hela tiden det slås ju ändå av vid avstängning av motorn och det beskrivs också i instr.boken eller är det skillnad på tidigare bilar? är det också så att "varselljuset" då ska lysa med svagare styrka som en del andra bilar har? mvh Uffe/bildock |
|
|
Hej Bildock! Din bil är säkert Svensksåld då slipper du detta beskymmer alla importbilar har inte denna automatik som du beskriver, istället så är det en elak summer som ljuder när man stänger av tändningen och positionsljusen förblir tända, man får då trycka strömställaren till noll läget för att få de släckta. Jag har själv samma "problem" på min bil...så jag väntar på Magirus som får bli min försökskanin..//Z3Kent Min bil 2007 Länk |
|
| Kul, bra tips!!! Ska höra lite med BMW också. Dumt att uppfinna hjulet fler ggr än nödvändigt. Vad gäller summern så ger det ljudet mig kalla kårar. Påminner om ringsignalen när man ringde på tillsynslärarens tjänsterum i skolan. Sen var det bara att vänta på grön lampa "stig in"....... Forskar vidare! | |
|
Z3kent tackar för ditt eminenta svar, naturligtvis kanske det är så det kunde jag ju själv tänkt på men men, så är det, som parentes kan jag säga att för positionsljusen så ljuder summertonen även för mig dock ej på halvljus mvh Uffe/bildock |
|
|
Någon som har installerat den halvljusautomatiksats Z3kent nämner i denna tråd. Artikel 5090200 från Style Tech. ErikP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.