AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.348

Varvtal vid kickdown

Jag har en 530iA 2001.

Om man gör en riktig kickdown. (Dvs, plattan i botten och håller kvar den där under acceleration)

Kan det då vara normalt att den först växlar runt ca 6000 varv? Eller hur beter sig era bilar vid kickdown?

Hur beter sig egentligen växellådan vid kickdown? Är det varvtalsstoppet som gör att den slutligen växlar eller växlar den bara avsiktligt sent?
od
25
oddza
328 Cupé -97
320i -89
har testat en 540 och den växlade förs vid varvstopen i sportläge...
oddza: ok... verkar vara samma beteende med min!

Då antar jag att allting är fullt normalt. Var lite osäker ett tag. Det är ju bra sång i motorn vid varvstoppet... *skratt*

Egentligen kan man tycka att kickdown inställningen är på gränsen till överdriven. Bilen blir ju helt ursinning. ;-)
od
25
oddza
328 Cupé -97
320i -89
haha ja dom låter ju så mysigt.. brukar dra min 325a på varvstopen 1,2,3an hella tiden.. kanske inte så bra men roligt :D

jo men annars skulle de ju inte gå att köra skiten ur den ;P haha
Själv drar jag mycket sällan min bil till varvstoppet. ;-) Det är rätt bra drag då i 3 liters 6'an. Blev klart överraskad över att automaten tillät motorn varva ända till varvstoppet vid kickdown (under körning i S läge).

Frågan är också hur kickdown beteendet skiljer sig om man kör med S läget respektive D läget vid kickdown. Undrar om den inte växlar förrän vid varvstoppet vid kickdown i D läget heller???

Får ge mig ut på en (snabb) provkörning. ;-)

Om den växlar upp snabbare i D läget kommer jag nog i fortsättningen undvika längre kickdowns i S läget, det blir slutsatsen i så fall.
od
25
oddza
328 Cupé -97
320i -89
har för mej att den växlar tidigare i d läget...

haha ja de kanske kan var bäst så..
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Om man inte vill acca med maximal fart, är det inte bättre att bara släppa gasen en cm så den går ur "kickdown"-läget? Om man trampar fullt och håller fullt, vill man inte att bilen ska dra fullt då?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
mats_epost: Du har 5HP19 lådan som har max tillåtet ingående motorvarvtal (impellervarvtal) på 6500 rpm och max tillåtet impellervarvtal vid kickdown på 6400 rpm. På Bmwn drar den till 6100 eller 6200 rpm vid kickdown om jag inte minns fel så det ligger inom lådans tillåtna område. Som det ska vara alltså.

Lådan har AGS adaptiv styrning vilket innebär att lådans körprogram automatiskt hoppar till sportprogram S vid kickdown även då spaken står i D läge (alt knappen i A läge på äldre AGS lådor). Sportprogrammet ligger sedan i 5-15 sek efter att man släppt upp pedalen från kickdownläget innan den hoppar tillbaka till ekonomiprogram varvid lådan följaktligen växlar upp. Det finns alltså ingen poäng med att manuellt lägga i S program (på de bilar där man kan göra det manuellt) strax före kickdown.

AGS lådan har även kickfast funktion vilket innebär att sportprogram hoppar i och den drar till högsta växlingspunkt precis som vid kickdown om pedalen förs snabbt till fullgasläge utan att nå kickdownklicket. En stor snabb gaspedalrörelse räcker för att sportprogram S ska gå i.

Även om man pumpar kraftigt med pedalen utan att nå kickdownläget, går sportprogram i och ligger sedan i tills 5-15 sek efter att man upphör med pumpandet med gaspedalen.

För att få en fullgasacceleration som inte drar varvtalet till högsta växlingspunkterna i D läge gäller det dels att undvika kickdownklicket och dels att inte föra pedalen för snabbt till fullgasläget strax före kickdownklicket. Detta gäller bara AGS lådor.

molle

För att kommentera enors: 'Om man trampar fullt och håller fullt, vill man inte att bilen ska dra fullt då?'

Min kommentar: Jovisst! Blev bara lite förvånad att inte lådan växlade förrän vid drygt 6000 varv (väldigt nära varvstoppet).

Men nu när jag vet om att detta är ett normalt/korrekt beteende för min låda är det helt ok. :-)

Kommer dock försöka undvika längre kickdowns nu när jag vet detta. Även om jag är på ett mycket körglatt humör så avser jag nog sällan pressa upp mot varvstoppet, det både känns och låter något ansträngt (en 'ursinnig' motor). I någon form av nödsiutation är det dock självklart en perfekt inställning.
molle325: Tack för ditt helt suvveräna och mycket utförliga svar!! :-)

Totalt ämnesbyte: Blev dock lite orolig nu när jag läste ett av dina andra utomordentligt bra inlägg om automatlådor....
Länk

Jag hör ibland ett missljud under större gaspådrag från stillastående eller nästan stillastående (detta i det vanliga D läget). Tror att ljudet uppkommer vid växling till 2'an. Ljudet varar max 1 sekund.

Först trodde jag att jag fått tjuvluft igen (hål i bälg) men nu börjar jag misstänka att detta ljud kommer från växellådan och har att göra med antingen brusten/sliten gummidämpning eller någon form av lamellslitage... (enligt ditt inlägg). Ljudet kan nästan liknas vid ett skrikande barn om än dock Mycket tystare och varar som sagt vad bara max 1 sekund. ;-)

Jag hör ej veterligen detta ljudet under gaspådrag i S läget (trots större gaspådrag) och om jag gasar något lugnare hörs det heller inte i D läget.

Hur orolig ska jag vara??? Min 530iA har ju bara gått 10 000 mil. Råd mottages gärna!

Verkar relativt vanligt med lite slir mellan ettan och tvåan på BMWs automatlådor, eller? Tycker mig se det i en del andra inlägg.
oddza, du brukar dra din till varvstoppet sa du, men ist dra den till 5800rpm då du når maxeffekten!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.