AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
871

skillnad 523im -00 & 520iM -01 å framåt

Visa användare
20
*psycho*
525i Touring -02
hallå där

undra lite på sillnaden mellan dessa två... förutom face lift'en då...

prestanda mässigt borde dom ju va nästan exakt lika??? men bränsle mässigt da?? fler skillnader??

mvh
Prestanda mässigt och bränsle mässigt är det ingen större skilnad mellan dessa två.Skulle satsa på en nyare 520i istället.
Jag skulle tro att 523i har bättre bottendrag än 520i beroende på att 523i har en motor på 2.5l och 520i på 2.2l. Kollar man på förbrukningssiffrorna som BMW har angivet är 520i snålare men sen får man ju räkna med att när man lastar bilen mer så får ju 520i kämpa lite mer än 523i på grund utav 2.5l motorns högre vridmoment.

Personligen hade jag satsat på en 520i. Vill man ha en lite starkare maskin väljer man istället en 525i. Den faceliftade fronten är värd en del i mina ögon och jag gillar den bättre. Sen är det ju ett stort plus att alla svensksålda 5:or efter faceliften hade Xenon som standard om jag inte har fel.

Du kan få lite info om förbruknings och sånt om du tittar i Modellguiden.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag hade valt 525:an. Det är ingen racer det heller, men det finns tillräckligt med ork på femman i lite lägre farter och bränsleförbrukningen är inte mycket värre.

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Läste nyligen en tråd där en 523-ägare tänkt byta till en 525:a, men tyckte inte det var någon märkbar skillnad. Det torde betyda att en 520 känns tröttare och som sagt fattas det ju 0,3 lit motorvolym så den måste nog varvas lite mer för att komma till sin rätt.

AE
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Åk ut och prova båda modellerna,svårt att via oss få exakta upplevelseskillnader osv..

Men>>>Jag är ganska säker på att 523:an upplevs piggare i alla register...
Förutom möjligen vid "kickdown"...kanske.

Mvh Janne.
Visa användare
20
*psycho*
525i Touring -02
okej, de va kul å få lite info. Har inte kört nån 523 på säkert 2år...MEN när ja gjorde de sist uppfattade ja den som pigg! helt okej att köra faktiskt, men som sagt va nåt år sen å bilen ja själv brukade då va en 530 -89:a så... Körde däremot en 520 -01 häromdagen å den tyckte ja va TRÖTT! (gått 15000mil) tycker faktiskt att dom lite drygt 20hk de skiljer mellan 520 & 525 från -01 å uppåt gör skillnad.

grejen är så här att visst hade ja hellre köpt en 525im -01 å uppåt men ja anser dom för dyra än, inte hittat nån te rätt pris. När ja däremot sett en uppsjö med framför allt 523im men även några 520im (01:or & 02:or) till va ja anser vara rimligt att betala, kraven ja har är absolut inte över 20000mil samt manuell & svensksåld, va ja vill betala är inte 1:- över 100k...

ni får väl rätta mej om ni tycker ja fantiserar men ja ánser att man bör kunna hitta en riktigt fin bil för dessa pengar, dock har ja ännu inte kunnat hitta nån 525...

ha de gött mvh///T
Visa användare
20
*psycho*
525i Touring -02
okej, de va kul å få lite info. Har inte kört nån 523 på säkert 2år...MEN när ja gjorde de sist uppfattade ja den som pigg! helt okej att köra faktiskt, men som sagt va nåt år sen å bilen ja själv brukade då va en 530 -89:a så... Körde däremot en 520 -01 häromdagen å den tyckte ja va TRÖTT! (gått 15000mil) tycker faktiskt att dom lite drygt 20hk de skiljer mellan 520 & 525 från -01 å uppåt gör skillnad.

grejen är så här att visst hade ja hellre köpt en 525im -01 å uppåt men ja anser dom för dyra än, inte hittat nån te rätt pris. När ja däremot sett en uppsjö med framför allt 523im men även några 520im (01:or & 02:or) till va ja anser vara rimligt att betala, kraven ja har är absolut inte över 20000mil samt manuell & svensksåld, va ja vill betala är inte 1:- över 100k...

ni får väl rätta mej om ni tycker ja fantiserar men ja ánser att man bör kunna hitta en riktigt fin bil för dessa pengar, dock har ja ännu inte kunnat hitta nån 525...

ha de gött mvh///T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.