|
|
|
|---|---|
|
Är nu hyffsat skitsir då jag köpt mig en 540 e34 i halvkasst skick, men körbart....trodde jag! Skulle byta vattenpumpen som var sprucken men när vi får bort den så är det en spricka i blocket. Så fårgan är nu vad jag ska göra, kemisk metall? lyfta motorn å svetsa blocket ligger utanför min ekonomiska gräns.... <a href="Länk src="Länk alt="Click to enlarge"></a> | |
|
putfile va inte så bra på html så här kommer bilden [img]Länk |
|
|
kan du inte bara byta "bröstkåpan" inge kul jobb kanske men klart bäst..! Länk Ge han olja Bara!! |
|
| hmm, vad får man tag i bröstkåpan då? ca pris? | |
| Kanske hos en BMW återförsäljare??? Eller om du har tur kanske någon skrotnisse har den liggandes..... | |
|
ska ring å kolla imorngon, då jag inte meckat något alls med denna V8 innan så kommer lite för er kanske uppenbara frågor: Måste motorn ur för att byta den? Är det något en lekman kan göra med lite hjälp? |
|
| seriöst tänkte du svetsa blocket? | |
| nej, kan inte själv och har inte råd att lämna bort det...Hurså? | |
netz |
Motorn behöver inte tas ur ,dom flesta är synliga skruvar förutom dom som är skruvade under ifrån så du får ta ner olje tråget, det är enkelt att byta kåpa var bara noga att lägga på packningsmassa på ytorna så du inte får oljeläckage, samt var lite försiktig med den utstickande delen av toppackningarna, tror nog du kan vänta dej någon trasig kamkedjebana eller dyligt under kåpan. mvh Netz |
|
daniel_h: vad skulle det vara för problem med att svetsa ett block? Janne |
|
netz |
Kolla om skaparen av denna tråd Länk har kåpan kvar till sin gamla motor. Netz |
| Jag har annars en komplett motor om det skulle vara aktuellt.... | |
|
tänkte skriva samma sak, vad skulle vara så jäkla konstigt med att svetsa den där sprickan?.. det skulle nog inte vara nåt problem bara man får lös den och kommer åt ordentligt. /mvh jocke |
|
| 540 :D du har pm.... | |
| Pellevin, har aldrig vart med om att svetsa ett block. Förstår inte heller varför det skulle kosta? Det kostar ju inte en spänn att lyfta ut motorn tex.. Men kan man svetsa blocket så kan man. tufft | |
netz |
Vad är det för pengar det handlar om egentligen. kanske max en femhundring för kåpan och ett par timmars jobb. Ang svetsning i gjuten aluminium med okänd mängd magnesium och zink i legeringen kan vara lite trickigt, har svetsat mest trasiga oljetråg ibland funkar det bra men ibland så sliter spänningarna i materialet sönder svetsen när den svalnar även om man förvärmer hela biten det verkar vara märkesberoende, Peugeot är riktigt jobbigt att svetsa, det är mina erfarenheter i alla fall. Netz |
|
mjo, det kan vara jobbigt, som att svetsa alufälgar typ.. är mkt magnesium i dom, men med en duktig svetsare och förvärmning så borde det inte vara nåt problem. bara att daniel_h fick det att låta som att killen var knäpp i skallen som ens funderade på det, och så långt ifrån möjligt är det då definitivt inte. /mvh jocke |
|
| hmm? "spricka i blocket" det är ju bara bröstkåpan.. bara att byta skiten! | |
|
tjena, tack för all hjälp...den förra ägaren hade en polare som kunde svetsa blocket gratis så med min strama budget så togs detta tacksam emot. Nu är frågan vad som kan ha åsakommit sprickan, min enda gissning är pga fläkten, de saknas nämligen ett par vingar på fläkthjulet så de kanske svajar och har åstakommit denna spricka. så ja ska skaffa mig ett nytt fläkthjul. Vad tror ni? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.