|
|
|
|---|---|
|
Vid vår senaste träff konstaterade toksmurfen och jag att vi får misständningar på tomgång efter tändstiftsbyte. Vi har båda 2,8 -97:or. Vi har monterat riktiga grejor, köpta hos BMW. Misständningarna yttrar sig som en diskret "poff" med ojämna mellanrum. Har någon mer råkat ut för detta och vad kan det bero på? | |
Gemini__ |
Har ni dragit åt dem ordentligt? |
Gemini__ |
Åtdragningsmomentet är väl 25Nm +/- ett par Nm om jag inte missminner mig. |
| Tror inte att det är felet, inte i mitt fall iaf...... dessutom lustigt att vi upplever samma sak båda två. Dessutom kommer poffen bara ibland? | |
|
Så tycker jag alla mina Z3'or har betett sig mer eller mindre så lite "poffar" på tomgång är inte nåt jag orkar bry mig om längre... /Magnus Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Märkligt. Jag hade inne min Z3 2,8 på service hos BMW i mitten på juni och har sedan dess haft samma fenomen. Tändstiftsbyte ingick i service, och jag hade inga problem innan..... Skall på "återbesök" om en vecka pga detta problem. //Micke |
|
|
Låter ju rätt bra att andra upplever samma sak. Det lite tråkiga är ju att den inte gjorde så innan bytet? Kan iaf berätta att inget syntes på felminnet - inga misständningar etc fanns registrerade. Märkligt!!!! Ska banne mig kolla om jag har gamla stiften kvar, kanske skulle byta tillbaka bara för att se. Micke, du kan väl hålla oss informerade hur det gick?? //Magnus |
|
|
Det roliga är att innan jag fick dessa problem på min bil med "poffarna" så körde jag med Renaultstift från mitt dåvarande jobb och jag hade aldrig några problem då.... //Daniel |
|
|
Monterades det samma märke på tändstift som satt från fabrik? Är man inte alltför rädd av sig kan man testa olika hårdhetstal på stiften för att se om det hjälper. Annars kan man jag tillägga att även om man köper samma stift med samma bemärkning och allt är det inte säkert att det ger exakta samma gnista. En ytterst liten skillnad kan göra stor skillnad på hur motorn går. |
|
|
Visst kan det vara så. Men när man köper stift på BMW borde man inte behöva fundera över sånt här - vilket man kanske skulle ha större skäl till om man handlat på Mekonomen eller kör med Renault-stift :-)) Vi kanske är många om detta? Har man lyckats producera en batch stift som inte är bra? |
|
|
Det kan ju vara samma sak med stiften som det visade sig vara med tändspolar tillverkade utav Bremi. Egentligen skulle det inte finnas någon anlednings till att fundera heller. Stiften ska vara tillverkade efter samma specifikation oavsett. Det jag funderat mer på är om det är någon miljöregel som har tvingat tillverkarna att ändra någon viktig del i tändstiften vilket har lett till att man inte kunna tillverka stiften likadant som tidigare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.