AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
698

Byta dimljus+när får man använda dimljus?

de
43
demo1
330 Touring-02
Jag undrar om man kan byta dimljusen mot vanliga komplemnt ljus så man får ha dom tända???? Altså 2 till halvljus. Min M3;a ser otroligt hungrig ut med dimljusen tända men jag har trttnat på att bli stoppad av polisen (oftast inte pga ljusen men ändå!). Kan man inte byta till vanliga lampor så man kan a dom tända när man kör?????
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Dimljus får användas som varselljus under dagtid dvs. när det är ljust ute. Samt vid dimma, vilket jag personligen tycker är sämre eftersom dimljusen sprider ljus uppåt också

BMWCS Nr: 4798
Dimljus får dessutom Aldrig användas tillsammans med halvljus, inte ens vid dimma....
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Visst är det SJUKT? Man tror ju att anledningen skulle vara att de bländar, så jag riktade dem nedåt, men blev stoppad ändå. Vid frågan varför lagen var skriven på detta sätt, fick jag svaret att det i mörker kan se ut som om det kommer mer än en bil... BULLSHIT säger jag...
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Det är ju en gammal lag men visst, gamle åke som är 90 år skulle mycket väl kunna köra i diket utav rena chocken när det bara kommer en bil istället för två...

who dares wins...
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Visst! Och glöm inte de oskyldiga små skolbarnen som Åke kör över på, när han är på väg ner i diktet efter hjärtattacken...

4wd is king
Svensk lag: Max två ljuspunkter fram när man kör på halvljus (p-ljusen räknas inte). Enkelt och koncist, men inte mindre dumt för det!
Bra dimljus sprider inte uppåt, det är ju liksom det som är poängen för att lysa "under" dimbankarna.
Se gärna test i tidigare AM&S på riktiga dimljus.
Dessutom lyser de bra i sidled också, man ser lättare
cyklister och annat som smyger upp längs sidan när man
skall svänga osv.
Fram för mera dimljusanvändning!

FP
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Skulle det vara totalt förkastligt att ha glödljus i dimljuset för att på så vis förvandla dom till parkeringsljus?

Tror att det kan vara ganska snyggt, även om jag inte klättrat ner för att kolla hur det skulle genomföras i praktiken.

MVH
/Jörgen
Glödljus är det väl redan, du menar typ 5W-lampor?
Borde ju funka, särskilt med tanke på hur många som kör omkring med detta i sina fjärrljus.
På lastbilar oftast 8st eller så. Gärna med blåa glas..
Men nu är vi ju i Sverige, finns säkert nån lag som hindrar detta. Kolla på www.vv.se och sök upp VVFS 1194:5 och VVFS 2001:202. Här kan ni frottera er i ljusbestämmelser! Ack ja....

FP
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
5w lampor går som p-ljus och det får man ha precis så många man vill, hela taket kan vara fullt av dom om man nu vill det. Men det vill man ju inte...

who dares wins...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det krävs ju inte bara att effekten är 5 watt, utan även att det är märkt som positionslykta.

Jeppe
Jorma Tiainen
Det här va skoj.. Jag blev stoppad för ett tag sen... Jag fick anmärkning på detta: Otillåtet antal parkeringsljus utöver dom vanliga.. Dom måste vara märkta, för att få användas med parkering men man får inte ha dom på även om glasen e märkta med att det är parkering i dom..
Max 40 cm in från bilens ytterkant dvs skärmkant får det vara parkeringsljus, dessutom måste det vara 60 cm mellan dom innersta parkeringarna.. Men har för mig att över 1.50 kan man ha hur mycke som helst.. man möter ju lastbilar ibland som har tusen extra lampor...
Jorma Tiainen
Dessutom har jag hört att Dimljus + parkering e lagligt.Och att det ersätter halvljus vid dagsljus.... Kan väl aldrig stämma????
Visst stämmer det

FP
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Då var det inte så enkelt med p-ljus som jag trodde. Men det där med p-ljus och dimljus på dagtid är jag helt säker på att man får ha då dom fungerar som varselljus...

who dares wins...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.