|
|
|
|---|---|
|
Bil: 328i, Mj00, E46 Efter att bilen fått stå still under semesterveckorna så var batteriet urladdat. Jag har ett ganska nytt batteri så jag mätte upp strömförbrukningen när bilen står still. Efter att ha väntat 16 minuter så att bilen "somnar" var strömmen 140 mA vilket är 100 mA för mycket. Jag drog säkring efter säkring och på sista säkringen (givetvis) låg 100 mA (på säkring 41: Bordmonitor, Navigation, Radio låg 40 mA men det är väl de 40 mA som bilen ska dra när den står still). Den säkring som drog 100 mA är säkring 37 som går till 'Elektro-Lüfter". Nu undrar jag: Är det någon som vet om det är denna säkring som hör ihop med det ökända fläktmotståndet? | |
|
Enligt den svenska översättningen av säkringsförteckningen som finns har på Autopower så ska säkringen gå till "Elfläkt". - Är det ingen som vet om det är fläkten till klimatanläggningen eller någon annan fläkt (motorfläkt) som avses? - Är det ingen som kan bekräfta mitt antagande om att de 40 mA över säkring 41 är de som ska vara när bilen "sover"? |
|
|
BMW i Mölndal kunde inte heller svara på frågan vart säkring 37 går. Eftersom det är en fet 50 A-säkring så gissade de att det kunde vara motorfläkten. Den skulle fungera på samma sätt (som klimatfläkten) och också ha ett motstånd som kan bli dåligt. När jag får tid över blir det till att koppla ur motorfläkten och mäta igen. Jag ska försöka ringa till en annan BMW-firma och se om de är bättre på säkringar - man kan ju tycka att de borde ha en förteckning över vart alla säkringar går. |
|
|
Nu är det klarlagt att säkring 37 går till motorfläkten (tack Auto 7H i Borås). När jag testar att dra ur fläktkontakten i motorrummet så försvinner den 100 mA:ens krypström. Alltså är felkällan funnen - nu kommer nästa problem. Att byta hela motorfläkten är lite onödigt dyrt (3323:- för fläkten + arbete). En hyfsad gissning är väl att även motorfläkten har ett fläktmotstånd som börjar bli dåligt. Tyvärr verkar det inte som att det går att köpa delar till fläkten utan endast hela klabbet. Är det någon som vet hur fläkten är byggd - var sitter egentligen grejjerna som styr fläkten. Är de inbyggda eller är det någon plastbox som sitter vid sidan om? Kan man kanske montera isär motorfläkten och rengöra, spraya och kanske löda om. Vad skulle ni gjort? Jag kan ju även skita i alltihop. 100mA är ju inte sååå mycket - det tar förmodligen drygt en vecka att dra ur batteriet. Ska jag inte ha bilen kan jag ju dra säkringen. Någon gång kommer jag förmodligen glömma det och bli ganska irriterad men det kanske jag kan ta för de tusenlappar jag sparar. |
|
|
Uppföljning: Motorfläkten var tydligen helkass vilket resulterade i att min bil inte får någon annan kylning än fartvinden. Så när jag hamnade i bilkö i början på veckan blev motorn varm och kokade (jag satt i telefon och såg inte temperaturen förrän det var för sent). De tusenlappar jag "sparade" på att inte byta elfläkten i tid, blev istället 15 000:- för att byta fläkten och diverse kyldelar som gick sönder när motorn kokade. Jag tror det brukar kallas för "att dumsnåla". Nu är elfläkten bytt och tjuvströmmen har försvunnit. Tack för visat intresse och all hjälp ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.