AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.575

Tändstifft till trimmad 2800

Tja..

Har en 2800 -70, Gr2 topp, andra kolvar, 3st Weber 45:or, Trimkam och enligt en lapp planad 2,89mm(!?)..

Skruvade ur stiften idag och noterade att dom såg lite lustiga ut, så frågan är.. Kan jag sätta i orginal stifft i beemern eller finns det någon anledning till varför det sen förut sitter lita annorlunda stifft i den ?

Bild på stiften :
Länk
Ingen?
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Du kan förmodligen inte använda originalstift då de har fel värmetal. Försök få fatt i någon översättningstabell från de stift du har till något som går att få tag på idag, om bilen går bra vill säga på de stift som sitter i nu?

/Johan
Tacakr för infon, nja jag har kört ca 100 meter totalt med bilen nu så jag vet inte om den går bra med dessa stift... förra ägaren är död.
jo
972
johnor
2.89 mm planing låter häftigt, måste ligga väldigt nära kylkanaler misstänker jag. Har du några mer detaljerade uppg. om motorn? Vem har byggt den? Vore kul att höra maskinen!

/Johan
Tja..

Nja jag vet inte så mycket om motorn förutom endel lappar och kvitton från Motor Nord och några andra små firmor..

Jag är tveksam till Planingen av toppen men vet inte säkert..

Dessa bilder är det enda jag har :

Insug :
Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Ventilkåpa av :
Länk

Förgasare :
Länk

Länk

Länk

Kam :
Länk

Länk

KEdja :
Länk

Vttenpump :
Länk

Grenrör :
Länk

T-stifft (Bosch W5DF tror jag det var) :
Länk
jo
972
johnor
Ser ju spännande ut. Insugen är mystiskt lika M10 insug som ser ut att vara modifierade för att passa på M30 toppen. Förgasarna är från 60-talet, vilket inte är någon nackdel. Termostathuset har modifierats för att få rum med första insuget, vilket tyder på att insugen ej var avsedd för M30 motorn. Kamkedjan är dubbeö som på alla 2.8:or. Grenröret är standard. Stiften och kammen kan jag inte uttala något om.

/Johan
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Hur smörjs kammarna på kamaxeln?
Röret som sprutar ut en oljestråle på varje kam är ju kapat!

Per L
jo
972
johnor
Ja, det ser inte så bra ut med kapade oljerör. Av det lilla jag kan se av kamdrevet verkar det inte vara juserbart. Undrar just om planingen av toppen kan vara ett sätt att fixa kamaxeltimingen vid byte till vassare kam och på samma gång öka kompet? Utan luftfilter är inte heller att rekommendera då allt skit kommer in i förgasare och än värre in i cylinderloppen...Jag förstår varför de inte monterat luftfilter då bromsservot är ivägen, för att de skall bri bra måste bromsservot bort och annan lösning som exempelvis hydraulisk servo användas. Vad sitter det för växellåda och slutväxel på bilen?
Hej..

Tack för alla svar och funderingar...

Jo jag la också märke till att rören var borta och det är ju riktigt skummt... Det som sitter där nu är 2 mindre bitar med 2 st hål i ändarna där det troligtvis sprutar olja ur.. Den verkar även få smörjning (är inte tort).
inte torrt när du öppnar ja.. men tänk vid 6500varv då den ska orka hålla filmen på oljan, skulle kolla upp omedelbart om att byta dit ett nytt rör som ger smörjningen precis på varje nock.

/mvh jocke
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kör inte i onödan som det ser ut nu,kan kolla upp allt åt dig senare.

Mvh/Micke
Nej det är ju klart.. Jag fattar bara inte varför man gör så där.. Allt är gjort på en firma vid namn Urpiala (killen hetter nog Tuisku).

Har massor med små lappar där han har funderat ut hur allt ska byggas, även en massa svammel om svetsning på kammaxeln och hur det inte går..
Trucker :
Det låter bra det micke :)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Finns det ingen annan smörjning av kammarna än rörstumparna skulle jag inte ens provstarta motorn.

Det kan ju hända att Tuisku upptäckte att något hål i smörjröret var igentäppt och därför gjorde en omkonstruktion som han tyckte var bra! Dock är det rätt litet flöde av olja i detta rör i original pga sättet som röret matas med olja från kamaxelns lager så min tro är att kammarna med Tuisku riskerar att få alldeles för liten smörjning.

Till råga på allt så är kam, vipparmar och vipparmsaxlar en svag punkt på M30-motorn som inte håller speciellt bra ens med bra smörjning.

Per L
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Möjligt att insugen är moddade, men faktum är att man måste modifiera termostathuset med de flesta m30 insugen, iaf dom insugen som ser vettiga ut ur flödessynpunkt.

Cool motor! riktigt brutalt att toppen är från 68, vad är oddset för det?? :)

fixa oljeröret snarast, undrar vem som gjort det?? man blir ju nyfiken.....

/Otto
Otto :

Jo den är inte startad nå mer nu.. Ska försöka hinna åka förbi BMW (andra sidan stan) någon dag och fixa nya oljerör..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.