|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Det började med att kopplingspedalen var lustig och tog bara lite längst ner sen la den av helt likså bromspedalen. båda går i botten och den bromsar inget, bilen har stått still ett tag så bromsarna hade kärvat lite, kan det vara en orsak? kan det vara slavcylinder som är trasig kanske? Tacksam för svar! MVH christopher | |
|
Finns det någon bromsvätska i sytemet? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Bilen är ny inköpt så har ej hunnit kolla över allt, den står i ett garage 1mil härifrån så kan ej kolla det just nu tyvärr. Någon som vet vad det skulle kunna vara? så jag har lite att felsöka i helgen då jag ska greja med bilen! MVH christopher |
|
|
Det första du måste kolla är om det finns bromsvätska i systemet. På min 318 tas bromsvätska och bromsvätska till koplingshydraliken från samma behållare. Sannolikt finns det något fel på både kopplingshydralik och bromssystemet. Någonstans är det otätt, dvs bromsvätsak rinner ut. E |
|
|
Läcker slavcylindern (inte helt ovanligt) så rinner oljan ut och gör att varken broms eller koppling fungerar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja läcker kopplingen ska den inte tömma bromsvätskan så att bromsarna slutar funka, skiljevägg i behållaren som förhindrar det, säkerhetsdetalj. förmodligen läck i /ur burken eller bromssystemt eftersom kopplingen upphörde att fungera före bromsarna. ///MVH Hasso Länk |
|
Att både kopplingspedal och bromspedal slutar fungera helt samtidigt av ett enskilt fel på antingen kopplingssystem eller bromssystem tycker jag låter osannolikt. Ett friskt kopplingssystem borde fungera även om bromsvätskebehållaren töms eftersom det finns bromsvätska kvar i slangen ner till kopplingscylindern. Har aldrig direkt testat men jag byter bromsvätska den vägen varannat år. Då går kopplingspedalen lätt i botten men den far upp igen av "fjädern" i kopplingen. Kopplingsylindern sitter rätt långt ner i fårhållande till bromsvätskebehållaren. Drenerar kopplingssystemet bromsvätskebehållaren så borde det tack vara skiljeväggen finnas kvar så mycket bromsvätska att bromsarna inte slutade fungera. Därför tror jag att det finns två separata fel. Samtidigt säger logiken ovan att man bör börja med att hitta felet / lekaget på bromssystemet först. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.