|
|
|
|---|---|
|
Hej allesamman! En fundering jag har som är lika skämtsam som seriös: Passar möjligtvis e36an en viss åldersgrupp bättre? Jag närmar mig de 30 och kör min mauri-blåa 325a med lätt modifierat m-chassie inkl Rieger vinge med integrerade bromsljus samt DTM rör (liknande kan ses här:Länk dock ej min bil) samt fälgar av typ Länk. Sänkt 15/40 (heter det så?). Jag älskar min bil och vill inte byta bort den. Varje gång jag lämnar den ser jag mig om efter ett antal gånger för att beundra den. På senare tid har jag dock frågat mig mer och mer om den där vingen inte är för mycket "sportkeps-bakofram" och även om dessa DTMrör är kanske lite väl fjuniga? Jag vet själv att jag kan undra vad en t ex 50åring gör i en sänkt och lätt stylad BMW. In the end: vad andra har för intressen/smak angår inte mig att oprovocerat kritisera, men osökt har jag funderat och sett mig själv i samma sits. Jag förstår att man anpassar bilval efter t ex bilintresse, plånbok och familjesituation. Men om utelämnar dessa argument kanske man lyckats homogenisera frågeställningen? Dvs: passar e36an som modell bättre för en viss åldersgrupp? Min mycket generella, personliga uppfattning är att ungkarlar och pojkar/män med flickvän som ännu inte börjat tänka på familj kör 3-serien. Dessa är yngre, typ 18-25 år och kör original/lätt stylad e36 (om e36an är medium-tungt stylad är åldern lägre, kanske betydligt ;-) ), i åldersgruppen 25-döden, där vi också hittar större familjer, körs det original e46 sedan/touring alternativt 5 seriens modeller. Även här gäller det att ju mer stylad e46an är så finner man yngre förare. Men det är här du hittar relativt fler stylade bilar hos åldrarna 40+. Egentligen inget konstigt då plånboken spelar sin del plus säkerheten. Men ändå! Min känsla är att om du ser samma stylingattribut på en e36 som på en e46 så kommer det kännas mer ok att se en äldre herre/kvinna i denna , dvs mindre ålderskomplex. Vad har ni BMW ägare för uppfattning? Mvh Stephan | |
|
Första länken blev det fel på. Se den här: Länk. |
|
|
Tycker personligen att man kör stylad bil om man känner för det, även om jag skrattar åt alla överstylade bilar. Sen beror det på vad man menar med styling: vingar, kjolpaket neon 12" basar med mera, eller solfilm,sänkning och stora fälgar. Det sistnämda "kan" även "gubbar " ha. |
|
|
OBS! inget elakt menat med att jag "skrattar" åt överstylade bilar. Bara lite ironi... M.v.h Bjerser |
|
|
Visst ha de klassats som en ungdomsbil ett tag,framförallt coupérna då...4dr kan man ju se en del äldre folk i...men de är väl ganska naturligt att de blir så,e46 kommer ses likadant om några år som e36 gör nu. Men som sagt blir de ju mer å mer ungomsbil ju lägre priserna blir på bilarna,och i dom flesta fall är ju ens ekonomi betydligt bättre som 30+ än vid 20års åldern. Men att du ska behöva känna att du e för gammal för e36 tycker ja inte alls...tycker man om en bil så gör man. Vore ju värre,för ens egen del då om de vore så att man inte tyckte om bilen,men har inte råd med någe nyare. |
|
|
Jag är över 30 och kör e36. Dock var mitt krav att den skall vara helt original utseendemässigt och att den skall ha 4 dörrar. Jag gillar bilen, tycker den är ruskigt underskattad men visst börjar åren ta ut sin rätt, precis som på en själv. :-) Flåklypa |
|
|
NahpetS: Det va min fd. E36:a du länkar till! :) Har själv tagit den bilden utanför mina föräldras hus. Alltid lika kul att se den igen... Mvh Jimmy Länk |
|
|
E36 Coupé anser jag håller otroligt bra designmässigt. Att bilen designades någon gång i slutet av 80-talet och lanserades 91 är helt fantastiskt när man tittar på formspråk och linjer på just coupén. Fronten börjar se lite trött ut men i övrigt anser jag att den håller mycket bra. Jag gillar bakpartiet mest, helst "som det är" utan vinge men även med GT-vinge. Jag arbetar inte själv med bilar men jag har en vän som är industridesigner och jobbar mycket åt bilindustrin. Det visade sig att även han hade reagerat över E36 coupé trots att han själv inte är speciellt intresserad av BMW. Självklart skall du fortsätta att njuta av din E36:a tills antingen den eller du tröttnar. Själv skall jag sälja min 325 men till förmån för en lite snabbare E36 coupé och jag är 30+. Det finns vissa av oss som inte måste demonstrera status med bilen utan bara vill maximera "bang for buck". ;) |
|
|
Jimmyboy: Hoppas du inte tog illa upp, egentligen kanske jag borde rikta denna ursäkt till den nya ägaren. Du hade redan visat den på AP så jag tog den :). Håller med fartoflakt. Jag gillar linjerna grymt mycket. Jag kan inte komma på ngn bil i samma storlek/tid som har samma utstrålning och charm. Nu börjar modellen bli så pass gammal att de bilar som finns kvar sållas såsom bruksbil och stilbil mellantingen minskar. Jag upplever att "hippfaktorn" om jag kan säga så grovt varierar enligt följande med hänsyn till modellens ålder: 1-3 år: Fett najs kärra! Mot Sture...! 3-7 år: Bra åk! 7-12 år: Jaha där ser man. Men har du sett ... 12-17 år: Ledsen, men fick inte låna farsans nya bil! 17-25 år: Oj! Inte många schyssta åk kvar. 25 år->: Kult! Finns denna kvar! Tänk ... jag minns ... bla bla Jag håller på att passera intervall 7-12! :) Mvh Stephan |
|
| hehe.. jag hade tidigare en 325 e36 coupe när jag var runt 23.. nu är jag 26 och igår köpte jag en orginal e46 kombi i perfekt skick.. Nu känner jag mig gammal.. hmm... :-) | |
|
NahpetS, du behöver inte ha åldersnoja med den diskreta vingen. Det är inte hur bilen ser ut utan hur bilen framförs som avgör en persons mognad. Om du är rädd att ditt bilval får dig att framstå som omogen så tycker jag att du kan ta det lungt. Däremot kan det finnas en och annan avundsjuk/svartsjuk person i din närhet, he he, som antyder att barn och din bil inte passar ihop osv. Gör som jag och behåll din ungdomsbil. Man är aldrig äldre än vad man känner sig. Jag har dessutom fått min entusiastförsäkrad så nu kan hon inte gnälla på hög försäkring. E |
|
|
Vi fick en dotter för nästan exakt ett år sedan och alla vänner med fula, trötta kombi-bilar hade mycket svårt att dölja sin förtjusning över att vi nu skulle vara tvugna att byta bil. Förväntningarna kom dock på skam när jag köpte en begagnad barnvagn (Urban Jungle heter den) som med lätthet gick in i coupéns bagage jämte 3 matkassar. Bilbarnstolen passade både fram och bak i bilen. Inga jobbiga airbags som var tvugna att kopplas ur heller... :D Fru Fartofläkt fick visserligen krypa in i baksätet via förardörren men hon älskar också den gamla bilen så inga sura miner där. Den enda egentliga anledningen till att jag till slut skaffade en kombi är att vi nu skall bygga hus och det är skönt att kunna få på takräcke och få med sig lite större saker i bagaget. Och som sagt, 325:an säljs till förmån för en E36 M3 om jag nu hittar något bra exemplar. Jag frågade min dam om hon tyckte att jag skulle satsa på en fyrdörrars M3 nu när vi börjar bli gamla, men svaret var givet: Självklart skall vi ha en coupé. =) |
|
| Jag tycker man ska ha den bil man känner för, oavsett ålder! (själv är jag 36). Personligen undviker jag gärna vingar, "lexusbaklyktor" och plast, men så har jag i och för sig känt ända sedan jag var 20.. :) | |
yttryck |
diskret styling skadar inte.. men det coolaste trots allt är att se en gammal bil helt i original skick, bara den är fräsch o välvårdad.. Ögonlock, det är nästan så att jag skäms över det nu att jag hade på min Audi för drygt 10 år sen, det var ju ball då. allting har ju sin tid.. motivlackad huv går bort direkt.... |
|
Mjo man känner sig lite för gammal i sin Coupe ibland men huvudsaken att man gillar bilen. Enor< Du är min hjälte...behövs fler som du ;) |
|
| Sorry...menade >fartofläkt *skäms* | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.