|
|
|
|---|---|
| Jämfört med i sverige? Vad skiljer vanliga M3 mot M3SE förutom effekten? Visst blev det lite mer att köra med runt -90 oxå? Vad hände då? | |
|
M3/M3 SE: ALLT! Störe hjulhus för plats åt 10" breda slicks på bana, tunnare rutor, avsaknad av div isolering, slutväxeln, hjulen, inredningen, aeropaketet osv osv Alla M3 E30 är sk. HS (homologisation special), de 600 st SE:na byggdes för att klassa in nya delar så man kunde använda dem i Grp.A-racingen. M3 E30 är en riktig (blivande) klassiker som antagligen enbart kommer stiga i värde. En vagn för den riktige entusiasten med god insikt i det speciella han/hon äger. För SE borde man f-n ha lämplighetstest, likt det Ferrari hade för F50, för att få inhandla...även som beg! Ska man sedan hålla efter dessa, till åren kommna bilar, som sig bör, kommer det kosta en slant. Det är inte billiga delar till dom. M3 E30 är INTE en trimmad 325:a, som många tycks tro! AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
väl talat AL! |
|
betriebsanleitung |
Är M3se registreringsbara?,finns det nån sida man kan se en sådan? |
|
Nä, man byggde 600 st gatbilar bara för att ställa undan dom... NOT! För att en bil skulle bli klassad i gammla Grp.A krävdes att man tillverkade minst 2500 st bilar (Tror jag det var) under 12, på varandra, följande månader. Utöver detta kunde man tillverka sk. Evo-modeller för att klassa in tex nya aerodelar. Det finns ett antal olika Evo-modeller av M3 E30. SE är den extremaste. Azkikr: Jag bugar. =) Det finns många "BMW fantaster" som inte ens är i närheten av att kvala in till att "få" äga en SE...eller ens en M3...om man ska följa min "kravlista"... AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
| Ingen som vet hur många vanliga m3 som gjordes, och vad som hände -90 när den fick 215 hästar i stället för 195, samt vad en vanlig m3 kan kosta? tänker då främs på import. | |
|
Gurkan: kolla in på www.mobile.de...du kommer nog att upptäcka att skillnaden inte är så stor jämfört med svenska priser.. 215-hästars modellen(även kallad Evo2) fick ny insprutning,nya kamaxlar och ventiler,grövre luftintag och högre kompression.Dessutom blev karossen ngt lättare,10kg. 7900rpm |
|
|
Precis som Petri säger, dessutom; - Annan styrenhet - Inloppskanalerna i toppen större (28 mm), dvs modifierat topplock - Större ventiler där avgasventilerna är natriumkylda - Grövre insugstrattar (48 mm) Totalt tillverkades från sept. 86 till juni 1991 17184 st M3 E30´, inkluderat alla modeller (Evo.s, tävlingsbilar etc.) Den sista standard modellen dvs den med 215hk motorn tillverkades i 1518 st ex. (ch. Nummer AE40900-AE42418) mellan sept 89- dec 90 . Såldes 9 st nya i Sverige av denna modell. Finns bara svensksålda 90.or i Sverige av denna. |
|
|
AL: finns det inte en stor skillnad till?? typ att det är en fyr cylindrig motor i en gammal m3... Mvh Johan |
|
|
Det är väl ingen som har nämt M3 E36 i detta inlägget? M3 SE är en E30! |
|
Haettman |
>>>Ahnmarker. 4-Cylindrig M3? |
|
Zodiaken och Ahnmarker: Ja visst är det 4:a burkar och E30! Tacka F** för de, det är ju det som gör bilen... =) Eller vad ville ni komma med era inlägg? Har jag missuppfattat er helt? 215hk hade samma komp som original, 10,5:1, men de utan kat (Tyskland) på 220 hk hade 11:1. SE har lägst (!) 10,2:1. AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Zodiaken: Nu fattar jag hur du menar... =) Sorry! Vem har snackat M3 E36 här, och finns dom? Trodde den modellen hette 330is alt. 332is... =D Al, igen. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.