AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.587

Någon som bytt kondensor

Magnus Hallman
Hej!Har en tds -93 och har läckage på kondensorn.Är det någon som vet om det går och byta själv?Är det värt att köpa beg på skroten?Ny kostar 4200kr +arb att byta,ca en dag sa en mek. Mankan
Ab
16
Abe
525tds-93 Touring
Vad är en kondensor förnågot.

dieselpower
Den enda kondensor jag känner till på en bil är den del av lufkonditioneringen som sitter ihop med kylaren. Alltså den del som avger den värme man tagit bort från luften som blåses in i kupen.

Mitt tips är att kolla med någon firma som jobbar med kylanläggningar. Det verkar som om de ofta är billigare och de är definitivt kunnigare än normala bilverkstäder. Själv kom jag undan med ungefär halva priset för konvertering till nytt köldmedium och tätning av ett läckage jämfört med vad en märkesverkstad ville ha (onämnbart märke). Jag tror inte det är någon vits att köpa en på skroten, risken är att den är lika kass som den du har.

/Henrik
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Om jag inte är helt ute och cyklar så skall man kunna ta kondensorn på vagnskade delen på försäkringen. Utan att för den delen tappa bonus. Konverteringen till nya köldmediet (134) ingår då också. Rätta mig gärna om jag har fel.
Magnus Hallman
Sorry!Det är alltså till ac´n.Va inne på en firma som bara håller på med detta och gjorde en provtryckning.Där konstaterade dom att kondensorn läckte.Priset när den va utbytt och monterad+fylla gas och olja+något filter.För detta skulle dom ha 12600kr=svindyrt tycker jag?????
Mankan
Det låter ganska saftigt med 12600. Nu är det ju vanskligt att jämföra, men för mig kostade det ca 3500 för felsökning, ombyggnad och tätning av ett läckage. Detta var för två år sen, och naturligtvis kan det vara stora skillnader i materialkostnad. Det var hos en firma som främst jobbar med fasta anläggningar, typ luftkonditionering i större byggnader och kyl/frys i butiker.

/HJ
Byta kondensor är inget större problem att göra själv, köp dock bara nytt, om det är begagnat kan det har oxiderat eller liknande och så. Om de har konstaterat att det räcker att byta kondensorn kan du sedan lämna in bilen för en ny provtryckning, vaccumpumpning och sedan fyllning, under förutsättning att allt är ok. Akta dig för firmor som kan fylla på din AC utan att provtrycka/vaccumpumpa. Ett AC-system behöver nämligen inte fyllas på någon gång om det inte har vart läckage.
Inget köldmedie är heller miljövänligt, och ska därför tömmas/fyllas i sluten anläggning.

Så om du ska byta själv, se till att få det tömt innan. Inte bara för miljön utan även för dig, då det kan ge svåra köldskador.
Har någon mer frågor, hör gärna av er. Jag är tidigare utbildad AC-rep.

OO=00=OO

/F.Nilsson. BMW CS:2303
La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Bytte nyligen kondensor på min BMW hos Wölkes i Göteborg. Kostnad 7995kr inkl felsökning.

/Lasse
ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Jag sak precis byta kondensorn + de två slangarna som går från den. På ELAJO i nyköping skulle de ha totalt 7.300 kr för alltihop varav kondensorn kostar 2300 kr och slangarna 339 kr samt 808 kr (slangarna är då BMW original. Ringde sedan till BMW i Nyköping där de inte gav mig exakt pris men i runda slängar ca 6000 kr för hela arbetet! Då kostar den kondensorn 3313 kr. Hmmm, köper jag en kondensor hos Elajo som beställer den av AVANTI(?) och lämnar resten till BMW så borde jag spara ca 1000-1500 kr! Det tar inte emot! Bör nämnas att jag har endast AC ej ACC. Hoppas du kommer undan till ett rimligt pris.

RAWLAW
MG
Hej med lite kontakter så kommer du betydligt billigare undan. Böt till ny kondensor och ny kylfläckt
obs nytt. betalade 3500kr inkl vakumsugning, påfyllning
det kan man kalla ett klipp. Ett tips är att kolla hos kylfirmor typ york eller friginor eller liknande firmor de har oftast delar till de flesta bilar. OBS samma delar som hos bmw men till halva priset.
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Om du bor i stockholm så hör av dig till sundbybergs Autoservis prata med Dennis 08/982510 dom fixade min för ett bra pris.
ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Jag har nu bytt min kondensor och gjorde jobbet själv. Sparade 1800 kr i arbetskostnad genom att göra så. Köpte original BMW slangar a´ 808+339 kr exkl. 10% genom BMW club schweden. Kondensorn köpte jag genom Avantia ca 2900 kr inkl. moms. Felsökning och fyllning ca 1500 kr. Totalt kommer notan att landa på ca 5430 kr. Nämnas bör att en original BMW kondensor kostar 3313 kr och med BMW clubrabatten så blir det ungefär samma kostnad, dessutom är det alltid fint att kunna visa upp ett BMW kvitto när man säljer bilen!

RAWLAW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.