|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag hade tänkt att införskaffa mig en annan bil, då jag är sugen på att skaffa något nytt, kör för nuvarande en Saab NG900 Turbo. Och för vintern kommande, är något med RWD välkommet. Jag ska ha bilen att mest pendla med, så får inte ta för mycket bensin, så jag täntke att en 318i e36 skulle fungera fint (möjligen en 316i), jag har dock några frågor. Mellan 10k - 20k i inköp, skattad och bes. Ska man vara rädd för en BMW som gått många mil? Över 20kmil något hinder? (det jag har hört är att kamremen ska vara någerlunda nybytt). Jag är ganska kortväxt, sitter man bra som en liten person? Jag sitter rätt bra i min Saab NG900(så ni har något att jämföra med). Något annat man ska tänka på, förutom standard kollen på rosten och att växlar och si så går i? Tack på förhand | |
tornet |
Kolla även alla fjädrar runtom bilen, speciellt bak, de brukar vara brustna, inte så dyrt att åtgärda men nog så trist. Kontrollera bussningar och stötdämpare så de är friska. Sen är det alltid bra om servicehistoriken är någorlunda bokförd, tyder ju på att ägare brytt sig och tagit hand om motorn. Köp en utan taklucka så slipper du ev. problem kring det. Kolla hur slitna bromsskivor och belägg är, brukar kosta en slant att byta ut, biltema kan man naturligtvis handla på om man vill, där kan du få tag i nya skivor och klossar fram för ca 1000-lappen totalt. Byter du själv så blir det ju billigt! Kolla så all elektronik funkar som den skall!!!! Ett skit när den strular! Jag hade köpt en 318i, lite roligare motor i den, hittar du en 318is kan du få en riktigt kul vinter! ;) mvh |
tornet |
välkommen till forumet förresten! :) |
|
Köp helst en 318 med M43-motorn (dock kan det vara svårt att hitta en som matchar din prisklass). Varför? Jo,för att M40-motorn är dyr i underhåll då kamremsbyte måste ske var 4000:e mil samt att i princip alla begagnade lider utav ventiltickande (tro mig,jag äger själv en sådan). M43 kom 1993 på den svenska marknaden,och är i särklass en grymt bra konstruktion. |
|
| Jag har själv en 318 med M40 motor och skulle hellre spara pengar ett tag och köpa en med m43 motor än att köpa en med m40 motor... har precis laggt ut 8 papp på att renovera toppen då den är felkonstruerad. | |
| Jag har en 318 med m40 motorn, 5000 mil sen kamremmen var bytt och jag tänker inte byta än på ett tag. 4000 mils intervallet är ett safetycard, i alla fall så som jag har uppfattat det. Kamremmen sitter så pass insmetad bland andra grejer så den får inte ta emot så mycket stryk, Men sen är inte min bil hårt körd heller. Så kolla det framför allt, kika ner om du kan skymta remmen och isf lägg märke till om den är torr och sprucken. | |
|
Tack för alla svar, och tack för välkommnaden till forumet :) Eftersom den ska agera vinterbil, är en så pass ny bil att få ta med m43, för dyr, tyvärr. Men om vi utgår från att toppen är fin och kamrem, nybytt, är det något annat som rasar ihop lätt? Ännu inte fått svar hur bra man sitter som en liten person, det är nog nästan det jag är mest nyfiken på, så jag inte mejar ner någon av er i trafiken sen! Tack på förhand |
|
|
Läs begagnatguiden för E36 modellen som du hittar i menyn till vänster, där finns alla svaga punkter samlade. Det finns även en checklista i PDF format som du kan skriva ut och ta med när du tittar på bilen så att du inte missar något. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Jag har god erfarenhet av BMW med många mil. Min 325:a har gått 29.000 och känns faktiskt riktigt fräsch. Min 318 har gått 23.000 och det finns till och med lite "nybilskänsla" kvar i den. Iaf när jag jämför med 325:an! *fniss* På 325:anhar jag i princip bara bytt slitdelar + avgassystem (det fabriksmonterade gick 27.000 mil, inte illa). Jag bytte visst en gummibussning i bakvagnen en gång också, den kostade en hundralapp och tog 30 minuter att byta. BMW = Evighetsmaskiner. Det hoppas iaf jag efter att just ha köpt en 318 med 23.000 mil bakom sig... ;) |
|
|
Tack igen för alla svar, dock ej alla besvarad ännu, men jag har gott hopp :) Ännu en fråga, en bekant till mig funderade på att sälja sin BMW 318iS från 88, läste lite på eran modelguide, där finns det en iS från 88, men bara 113 hk, tycker den liknar den vanliga 318i motorn? Tänkte komma ifrån m40 motorn, men det är den? |
|
|
1988 fanns 318 både med M10 och M40, för att skilja på dessa valde BMW att kalla M40 modellen för 318iS -88, vilket är samma sak som vanliga 318i -89 __ Bilblogg: Länk |
|
| Okay, vad är värdet för en sådan bil, 20k på mätarn, full service bok, skattad och bes, 3 ägare? Bruksskick. | |
| 10-12kkr kanske lite mer om den e väldigt fin | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.