|
|
|
|---|---|
|
Jag har för avsikt att köpa en E46 cab. Därför undrar jag vad man skall tänka på? Vilken motor? Hur mycket skall man betala? Utrustning? Vad kostar försäkringen? Årsmodell? Som det ser ut nu är 325 el 330 som gäller men är öppen för tips/förslag. Tacksam för tips! //Thomas | |
|
Jag tycker att skick är viktigare än motor på beg bil, allra helst en cab, som det inte finns så många att välja på. Jag köpte den här Länk före semestern. Det är en 323-00 på 6000 mil och bara sommarkörd, och pedantskött. En sån bil är alltid trevligt att få tag på. BMW CS #5206 |
|
|
Kolla att fjädrarna är hela i bak. Rost i motorhuv (öppna & kolla innuti) Kolla att suffletten viker sig rätt när den fälls upp o ner |
|
|
Tja Den såg fin ut din 323 och du har nog rätt vad det gäller skick, men det naturligtvis kul med lite krut under huven. Har tididgare ägt en 323 CI -00 och den gick ju framåt..... Rost i motorhuv? Är detta vanligt förekommande? Det där med sufflett har jag som tidigare cab ägare lite koll på men tack för tipsen. Hur mycket skall man betala för en 330 alt 325 01-03? rimlig utrustningsnivå? //Thomas |
|
|
På min coupé har jag lite rost i framkant, under huven, och det upptäckte jag en vecka efter att rostskyddsgarantin gått ut. Är bilen inte mer än 6 år, åtgärdar BMw rostproblemen på garantin. BMW CS #5206 |
|
|
Har en 330 och gillar den motorn skarpt. En cab är ju till stor del en glidare och då behövs kanske inte så mycket motor eg, men det är trevligt att ha det så klart. Och just 330 låter så gott. M-paket är väl att föredra, tycker jag iaf. HT om du har för avsikt att köra året om. H-K stereon låter väl lite bättre än standard men inget under av välljud precis. Navi är ju trevligt förstås, men du köper lika gärna en Garmin eller en Nokia telefon med inbyggd navi. Försök hitta en facelift-modell, vet inte när de kom, runt -03 tror jag. Min är det och är en 0305. Annars tror jag inte att det finns något särskilt att se upp med jmf med en vanlig e46:a. Det är väl skick och dokumentation som väger mest. Vet inte hur mycket du ska betala, det är en svår modell att säga på eftersom det inte finns allt för många att välja mellan. Jag betalar runt en 1000-lapp för försäkringen, IF Original med BMW club rabatt. Bor i Stockholm, villa. Mina små tips, lycka till med letandet. Det är en underbar bil!!! Niklas Fransosen |
|
|
Sportstolar i läder och automat är det jag uppskattar mest förutom "själva grundpaketet". Carl |
|
|
Och by the way, jag bor också i villa i Stockholm, har IF med massa rabatter men betalar 11.000 SEK per år. :-( Skrev Fransosen fel eller har Du bara garageförsäkring eller är jag riktigt blåst? Eller har Du vagnskada kvar från fabrik? Carl |
|
|
Jag gick främst på skick och miltal samt samt svensksåld. Tittade på 330 och 325 men valde till slut 325, lite mindre motor men troligen också lite mindre dyr att försäkra tror jag. som sagts tidigare så är det ju främst en glidarbil. Kollade länge på bilar på nätet innan jag hittade denna bil Länk hos en BMW handlare, köpte den för c:a en månad sedan och är nöjd. Som tur var träffade jag även tidigare ägaren som berättade att han bytt bakfjädrar samt renoverat alla fälgar, skönt med 18" utan ett märke. Att köpa från märkeshandlare kostar ju lite mer men medför en del fördelar i form av garantier samt prova på försäkring i 6 mån till fördelaktigt pris. Min bil hade bara gått 5075 mil och det syns på huv och inte minst undertill när jag lyfte upp den vid första tvätten. Att köpa en bil som har 6 år på nacken och är så pass fin känns skönt även det. Jag betalade lite över 200' vilket nog är ganska mycket egentligen men nu står den här hemma och jag är glad ändå. /Fredrik |
|
|
Hermander: Din bil såg ruggit nice ut en sån skulle inte vara helt fel! Sportstolar och automat är även för mig ett måste men även svensksåld. Jag har hittat en som väcker mitt intresse. Jag vet inte hur man skapar en länk men den finns på blocket med följande adress: Länk Jag tycker den ser bra ut men den har igen hardtop. Har tyvärr gått drygt 8000 mil vilket är lite mycket. Gillar dock kombination mörkblå med beige skinnklädsel! Gå gärna in titta på den och skriv vad ni tycker. Begärda priset är 199 000:- Dyrt? Finns även en annan för 215 000:- med hardtop Adress: Länk Kom som sagt gärna med synpunkter. //Thomas |
|
|
Enda krav jag hade var: - Sportstolarna i skinn - M-Paket - Bra dokumentation och ett pedantiskt skick (Att jag sedan hitta en som dessutom var utrustad med individual/sonderlack, xenon, pdc, backspegelpaketet, stora hifi mm var ju bara ett plus; men det kostar ju lite extra...) Import eller inte spelade ingen roll, gärna lågt miltal men trots allt skicket som spelar roll... 325 räcker gott :-) Tror nog du får betala 200 000 för en fin idag som Hermander säger. |
|
|
Sportstolar och beige skinn var mina främsta krav, var inne på automat också men saknandet av att få röra om i BMW sköna manuella lådor var stor då jag har automat i 5:an så föll valet på manuell. Men hade jag hittat en lika fin som jag har nu och den hade haft automat så hade jag köpt den ändå. Är det något jag kan känna att jag saknar så är det bättre stereo HK ljudet hade inte varit fel. Någon som vet om det går att köpa & eftermontera utan en stor grop i pluskan? Jag kollade upp alla tänkbara objet på trafikregistrets sida Länk samt bilpriser.se Länk för att få en bra bild av objekten och prisbilder. Jag var helt inne på att inte betala en krona över 200' med hardtop och vinterdäck. Nu står jag här med en bil utan hardtop och vinterdäck och har betalat mer än 200' så hur förberedd man än är så har man hittat rätt bil så är det nog inte alltid priset som avgör. Nu hade ju inte bilen rullat så mycket på vintervägar om ens över huvud taget så hardtop och v-däck känns överflödigt ändå. Nu vill jag inte förstöra bilen genom att "salta" ner den vintertid heller så det blir till att köpa någon gamal E36 eller mini cooper och skutta runt i vintertid. /Fredrik |
|
|
Berlin De såg ju fina ut båda två men den för 215' har inte sportstolar. Mörkblått med beige skinn är bra snyggt. Här är ett annat alternativ Länk Seriöst att skriva ut reg nummer, sånt gillar jag. Länk Lite läbbig färg på klädseln. Måste säga att utbudet minskat på bara en månad sedan jag sökte runt. Bäst är nog att åka och titta på bilarna för att få en uppfattning vilken du skall välja eller vänta lite till, sommaren lider mot sitt slut och en del vil sälja sina bilar. Men vad jag kommer ihåg så var utbudet enormt framåt mars-april men med bara marginelt högre priser än hösten innan. Valet är svårt, jag letade länge och sedan dök den bara upp. Hade lagt en begränsning i sökningen på blocket och bytbil.com på 210' och den jag köpte låg ute för 219' men var senare sänkt till under 210' men bara i texten inte på prisraden så den dök inte upp förrän jag vidgade min sökning till 220' och då var det bara att slå till. Så enkelt kan det vara ibland. /Fredrik |
|
|
Tycker nog att de ligger lite högt i pris med tanke på att det är en 6 år gammal bil där rostskydd och alla garantier utgått. Men man får vad man betalar för marknaden styr ... Det börjar bli säljläge med dessa priser ;-) grattis Hermander till en fin bil /pb |
|
|
Håller med dig Korak, priserna ligger lite i överkant med tanke på att bilarna är 6 år gamla. Jag får helt enkel ta och titta på dessa bilar och se om det går att göra något åt priset. Men jag är tveksam till bilen som saknar sportstolar. Jag har tidigare haft BMW:s med sportstolar och de är helt i särklass. Jag kör nu en ny E-klass (MB) med deras sportstolar och de är inte ens i närheten av BMW:s. Detta är en av anledningar till jag skall skaffa mig en BMW som andra bil. Länka gärna till bra objekt om ni springer på några... //Thomas |
|
|
Var idag och titta på bilen. Följande saker ansåg jag vara brister:( -Mycket stenskott på huven -Tre stenskott på vindrutan -Ganska många repor i lacken, dock inga bucklor. -Skinnet på förarstolen var rejält slitet på den vanliga stället(sportstolarnas svaghet),men sömmen var även sprucket(hål!) under det "vanliga" stället. -Det var även ett jack på 15 x15 mm på förarstolens sida. - -Sufletten var snustorr(ska den vara det?)Aldrig behandlad? Fördelar:) -Hardtopp ingick(dock inte av intresse för mig då jag endast skall köra den under sommar halvåret). - Den är grymt snygg! - Rolig motor:) Så var tror ni? Får han 199 000:-. Personligen tror jag inte det, min gamla cab från 1992 var i bättre skick både in- och utvändigt när jag sålde den i maj. Funderar dock på att lägga ett bud på 175 000:- förutsatt att han lagar förarsätet. Vad tror ni andra om det? //Thomas |
|
|
Är du intresserad, så ta en titt på min rackare. Länk Den är grymt fin, å rätt rejält utrustad också. Hardtop, 18" vinterdäck, Vindskydd mm mm. Eventuellt så är jag inne på att köpa mig en X5 istället, så om rätt köpare med rätt pris kommer förbi, så kanske man släpper iväg den. Är kalasnöjd med bilen, som är helt felfri, nyservad och spinner som en katt. |
|
|
Berlin Slår man in kända data på bilpriser.se får man följande resultat på bilen: Köp från bilhandlare : 177 500 Köp privat 155 000-166 000 Men som jag skrev tidigare så är deras priser regält i underkant mot vad markandes säger, i varje fall just nu. Han kan nog släppa den för ditt bud men är nog tveksam till om du får sätet lagat men jag hoppas jag har fel i det sista. Lycka till! PS missade att bilen du fick länk till inte hade aut. /Fredrik |
|
|
C14ym0re: Är bilen sv-såld? Vad har skinnet för färg? och vad innebär rätt pris? Hermander: 175 000:- exlsusive hardtop men med lagat säte är min förhoppning. //Thomas |
|
|
Berlin Jag håller tummarna för dig. /Fredrik |
|
|
Carl 123 Sorry för sent svar, har varit ute och rört mig lite. Nej du är inte blåst eller så, Jag betalar 1000-lappen PER månad så det blir lika som du. Fast jag ställer av min en 4-5 månader så i verkligheten blir det ju lite mindre. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.