AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.838

Nya regler vid import från danmark?

Har sökt i frågan men hittar bara gamla trådar så jag startar en ny då jag misstänker att reglerna har ändrats när det gäller danmarksimport.
Det jag undrar är vad det är jag drar av från det danska bilpriset(skatt i procent) samt vad det tillkommer för kostnader för att få den reggad i Sverige?
Som exempel kan vi ta en Bmw 320i som har ett grundpris på 483 300:- i dkk.

Förklara vad du tänkte dig lite närmare:
Ny bil elle beg. bil??
På bilfirma eller privat??

Regkostnader i sverige är ju tämligen minimala ( se import guiden) så vid aint ebilen är ny då.. då får man ju betala moms...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Det jag syftar på är ny bil hos handlare.
För ca 7 år sedan köpte min mamma ny bil i Danmark och på den bilen gjordes en vinst på nästan 40000:- då allting var klart och betalt.
Har dock för mig att reglerna ändrats sedan dess och därför söker jag fakta om hur det ligger till idag.

Ny hos handlare då är det "enkelt" ( har jag fått för mig):

Bilens priser HELT utan danska skatter och avgifter och moms import till Sverige betala 25% i moms ( + reg etc etc ) sen skall det vara det hela...
MEN Svår försäkrat etc etc då bilen räknas som "privatimport" dvs inegn maskinskad taskig garantier troligen etc etc

Så här står det hos www.vv.se:

"När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla detta till Skatteverket särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av bilens pris enligt faktura.

Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:

* det har vid köpet körts mindre än 600 mil
* det har varit i trafik mindre än 6 månader

Exempel på när en bil betraktas som ny:

* 500 mil och 5 månader
* 500 mil och 2 år
* 700 mil och 5 månader "

Okej, tack för informationen!
Då undrar jag bara hur mycket man drar väck från bilens pris i Danmark, alltså hur mycket skatt, moms etc. % drar man bort från priset?

Dansk moms 25% liksom här sen den där märkliga registeravgiften dom har kan du läsa mera om här: Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.