|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kanske inte helt specifikt i detta fall men det lilla jag läst mig till att de som tankar 98oktan har mindre problem. Tror det beror på att svensk 95 oktan är sämre än motsvarande tysk soppa. Etanol eller tillsatser har ingen aning. Det står ju i instruktionsboken att bilen går bäst på 98 oktan, jag kör uteslutande på det i mina bilar. Mvh Asken |
|
|
Asken: Ja, det där har jag också tänkt på. Farsgubben har ju "snålat" och kört mestadels av dessa 12000mil på 95 oktanig soppa. Han har nu på slutet börjat att köra med 98 efter bl.a. mina tips om det...men det kan säkert vara en del i problematiken.. Jag slängde i lite "bränslesystemsrengöringsmedel" i tanken när detta problem uppstod, dvs relativt nyligt utan att det hjälpte (som det verkar just nu). Mvh Janne. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Men du har rätt Janne T, vi kan killgissa hur länge vi vill här och trots det kanske ändå inte gissa rätt. Så uppkoppling och utläsning av felkoder är det enda sättet framåt (men det är dock bara första steget i en diagnostik- och reparationsresa). Vi får ju hoppas det inte är något högtryckspumpen eller injektorerna, det blir dyrt oavsett hur man än vrider och vänder på det. Med GDI kom även problemet med igensotade insug och insugsventiler, det problemet är ännu inte löst. Vissa biltillverkare har temporärt gått runt problemet genom att en uppsättning av både högtrycksspridare i cylindrarna och en uppsättning av lågtrycksspridare i insuget - du löser ett problem men lägger till ett helt nytt subsystem med dess extra failure points och komplexitet :-) Men symptomen med igensotade insug är lite annorlunda än vad som beskrivs här, så det är det inte i det här fallet iallafall. Men vi får snart veta mer - alltid intressant med uppföljning! |
|
Såhär har jag fått det berättat för mig. När dom här problemen började eskalera så fattade tyskarna på BMW absolut ingenting. Först när dom ifrån Sverige skickat ner ett fat svensk 95 oktan och man började undersöka det så kom man fram till just detta. Dock kan dom ju inte säga åt folk att dom måste tanka 98 oktan.. Det står ju att bilen är konstruerad för 95 oktan. Det är samma sak som någon tysk direktör på BMW gick ut i Tyskland att folk fick köra högoktanigt då det blev mer etanolinblandning i tysk 95 oktan för några år sedan. Ajajajaj vad den tyska regeringen blev sur, de skickade efter BMWs ledning som fick sig en avhyvling och göra avbön från det tidigare uttalandet. Jag tror dock att direktören var en teknisk direktör och hade rätt till 100% men det är min gissning. Mijö är bra men att mixtra med soppa för att det ska se bra ut får bara mekanik och teknik att gå sönder snabbare än vad det var konstruerat för, men som vanligt är det 3#: 4:e eller 5:e ägaren som får ta smällen så har man kört 95 oktan länge så kommer nog problemen med spridare pump och tändspolar. Man kan ju prova att slå i en kapsyl eller tre utombordar eller tvåtaktsolja. Det smörjer de tidigare när etanolen torkar ut? Min egen teori men jag slår i det nån gång om året i förebyggande syfte i alla mina bensinbilar. En seriös felkodsläsning med en bra utrustning kan nog ge indikation på vad som är fel. Reduced engine power, ryckigt i fjällen, högtryckspump? Möjligen tändspolar? Är batteriet ordentligt laddat? Lycka till! Asken |
|
|
Slangen: Ja, det är ändå kul att "killgissa" en smula :) Lovar uppföljning! Asken. Har också hört lite rykten om den där "avbönen". 2-taktsolja har jag försökt att komma ihåg att ge mina gamla bilar någorlunda regelbundet (tyvärr slarvat där emellanåt). Farsans bil har dock mig veterligt aldrig fått sig någon 2-taksolja :/ Batteriet är iaf bytt nyligt (på BMW). Generatorn laddar, och detta nya batteri är såpass nytt att "extra laddningar" ej ännu behövts.. Jo...får se var det här slutar. Spännande(tycker jag), farsgubben tycker nog inte att det ordet stämmer med vad han just nu känner.. Mvh Janne. |
|
|
När vi ändå talar gamla hederliga tips, kanske mest användbart för frugans bil om hon kör mycket kortsträckor i stan och bilen aldrig blir varm. Ta den lägsta punkten på avgassystemets rör(2 om det är flera)d, ta en 2mm borr och borra ett hål där. Det resulterar i att allt kondensvatten som annars hade samlats i avgassystemet och långsamt fått det att rosta sönder nu rinner ut och vips, systemet håller hur länge sokm helst. Jag har i förebyggande syfte gjort detta på min 850 och verkstaden ska få ta fram borren när de andra bilarna ska in såsmått, även om dom sällan ryullar så dom inte blir varma. Det var såhär man gjorde på gamla Oplar på 60-talet, när farfar körde bil. Även om det inte var hans tips så är han med på noterna:) Någon säger, läckage och dagens slutna system och sensorer överallt. Då svarar jag, där jag testat så gör det här varken till eller från på motorns prestande. Mvh Asken |
|
|
Lite återkoppling.. Felkoder avläst och dessa visade----> 29F1, Bränslehögtryckssensor , Signal för låg. samt----> 29F2, Bränslets högtrycksreglering, Avbrott/ingen signal. Vad tror ni nu? Jag lägger mina ören på att högtryckspumpen börjar att "ge upp"...men o andra sidan så blev jag lite fundersam när koden 29F2 säger-> Avbrott/ingen signal ??Kabelfel/kontaktfel kanske ? :/ Om inte annat så finns där ett litet hopp kvar om att man inte måste beställa en ny pump på direkten i alla fall...men men...ser ju vart det lutar åt för håll om man säger så.. Mvh Janne. |
|
Intressant. Felkoder är som sagt bara första steget i en felsökning/reparation. Nu ska en kompetent tekniker (ej en mekaniker) börja felsöka runt denna sensor, man kollar vad för typ av värden som fås (är den peggad hög/låg eller är det faktiskt ett väldigt lågt värde), man kollar på vad för kablage och typ av signal används till sensorn och gör kabel- och signalintegritetstester, en diagnostikverkstad har ofta en referenssensor eller referensmanometer som kan kopplas in och verifiera vilket tryck det faktiskt är i systemet. Genom dessa olika åtgärder är det lätt att göra bedömningen om det är meningsfullt att bara slappa dit en sensor, laga ett skadat kablage som någon råtta gnagt av eller om vidare felsökning måste göras. Det är i det hela väldigt enkelt och raktfram egentligen :-) |
|
Jo, man måste försöka att inte stressa och bara "slänga dit en ny pump" och hoppas på att allt löser sig med det, inte speciellt listigt att göra så.. :) Kontakten skulle man ju försöka sig på att hitta och bara dra ur den och evtl lägga lite kontaktrens på den och trycka tillbaka kontakten efter det.. Det är ju gratis nästan. :)) Kan ju iofs meddela vad ett pumpbyte på denna bil skulle gå på (har frågat BMW): 15400kr. Dessutom fanns det inga pumpar här i Sverige, skulle komma (OM det blir konstaterat pumpfel och beställning sker) i slutet av September! Mvh Janne. |
|
|
Lite uppdatering: BMW har lyckats få fram en högtrycksbränslepump nu och den ska bytas nästa vecka. Jag tar för givet att problemen löser sig efter det bytet. Mvh Janne. |
|
Följer med spänning denna mini-serie! Hoppas också att problemet löses med den nya högtryckspumpen. För jag utgår ifrån att någon form av diagnostisering gjordes innan man beställde den där bränslepumpen. Jag menar, man hivar väl inte iväg 15 papp lite huxflux om det kanske bara är sensorn som behöver bytas - eller är det praxis numera och jag börjar bli en gammal tjurig gubbe? :-) |
|
Jo.. BMW har redan bytt en sensor, har inte tagit del av någon faktura ännu så jag vet tyvärr inte just nu vilken sensor det var helt hundra, men jag TROR att det var lågtrycksbränslesensorn. Men iom att det inte blev bättre med denna sensor så gås det vidare nu med HPFP.. Kan nämna att farsan inte behövde betala för det sensorbytet efter en konstruktiv och givande diskussion! Mvh Janne. |
|
|
Ja, någon form av diagnostisering har gjorts och jag litar på BMW i detta läge ...och enligt BMW så är det HPFP som nu behöver bytas. Mvh Janne. |
|
Ok, men då har de iallafall tagit en titt på en del mätvärden och parametrar iallafall så det låter som allt är under kontroll där. Var mest rädd att det var en allt-i-allo verkstad som läste ut felkoder, såg det stod "high pressure fuel" i texten, sökte på nätet för vanliga fel och hittade en del resultat som sa högtryckspumpen och voila så är det den som ska bytas :-) Men det låter som det har gjorts en hel del vettig felsökning. Å andra sidan borde BMW vid det här laget ha ett enormt kunskapsarkiv och erfarenhet över felsökning och arbete med dåliga bränslehögtryckspumpar :-) |
|
Absolut att BMW nu torde ha en aktningsvärd mängd information tillgängligt i sådana här "fall". Men nästa vecka kanske jag kan skriva att problemet är löst, hoppas och tror verkligen på detta! Mvh Janne. |
|
|
Återkoppling. BMW har bytt lågtryckssensorn(som jag misstänkte/skrev innan) + nu sitter även en ny HPFP på plats. Peppar peppar...bilen går som den ska igen! Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.