AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.228

Engine fault. Reduced power. Efter 470 mil ?

Sida 1 av 2
Idag e.m, under körning, tändes en gul varningslampa med en motor i genomskärning. Samtidigt visades texten i ovan rubrik på displayen. Motorn orkeslös. Jaha bara ringa jourtjänsten som skall ordna med bärgning.

Hur kul är detta efter att ha ägt bilen i 3 månader. Är det någon annan som råkat ut för samma sak. Skall bara förtydliga att det gäller en E60:a -07.

Får hoppas att verkstaden hittar felet ganska omgående.

NN/

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Illa...riktigt dåligt faktiskt :(

Vet tyvärr inte om någon som haft ett dylikt fel på en E60,men skriv gärna hit när du fått felet lokaliserat ...Alltid hjälper det någon,om inte nu så kanske senare.

Mvh Janne.
Jag återkommer så fort verkstaden hittat felet. Som du säger, kan vara till hjälp för andra.

Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Hände samma sak med min, det drabbar/kommer att drabba i princip alla faceliftade 5 serie bensinare tyvärr!! Har hört många andra som råkat ut för det.

Jag fick en ny spridare samt ny "hög trycks bränslepump," tydligen är det ett konstruktionsfel på pumpen som gör att spridarna eller injektorerna förstörs. Pumpar med den nya konstruktionen har börjat komma till verkstäderna nu som tur är. De som fick sina facelift 5:or först, vilka också rasade först har varit utan sina bilar i över FEM VECKOR!!!
BeemA
Stod BMW för kostnader du hade för ersättningsbil, under tiden Din bil var på verkstad ?

NN/

Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Eastwood
Ja BMW stod för alla kostnader. Min bil rasade två gånger; första gången var det en fredag kväll så jag ringde BMW assistans, dom ordnade bärgare samt bokade hyrbil på närmsta mack, det gick väldigt smidigt.
Andra gången gick det fortfarande att köra bilen så jag körde den till ÅF och fick då en lånebil.

Fick du stå för kostnaderna själv??
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har fått engine overheated larm i Sverige typ efter man kört 25 mil och slagit av bilen i tre minuter och startat igen och nu sist i Berlin. Det verkar varit falsklarm.
BeemA:
Enligt BMW:s jourtjänst står BMW för 3 dygnshyror på ex Statoil eller Hertz. Sedan är det upp till den lokala handlaren om han vill stå till tjänst med en ersättningsbil, under tiden rep. pågår.

NN/

P.s Fan vad trist att råka ut för samma fel 2 ggr i följd. Jag trodde att Vi köpt kvalité !!!!!

Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Jo det är så jääävla trist så det liknar ingenting!!!
Har hört att det är Siemens som tillverkat den felaktiga pumpen och att det nu är Bosch som tillverkar den korrigerade pumpen, tror du att huvuden rullar hos Siemens nu eller???

Men, bilen är helt suverän i övrigt! Grym komfort samt väghållning, grymt ös och samtidigt 0,95 l/mil blandad körning med mycket stadskörning!
BeemA: Håller med Dig. Det är ju trots allt en jädrans bil att köra och åka i. Även solen har sina fläckar.

NN/

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Aj då....Farsan har just fått sin E60 facelift 523i....Undrar om det blir samma fel där också vad det lider,dvs "havererande insprutningspump mm"? :/

Vet någon om det blev ändrat/bytt insprutningspump vid en viss månad/chassienummer osv?

Mvh Janne.
Visst var det högtryckspumpen som givit upp. Verkstaden har beställt en ny.
BeemA: Hur ser man sambandet mellan konstruktionsfelet på pumpen, och att spridarna/ injektorerna tagit stryk av detsamma (konstruktionsfelet) Hur lyckades man att se att enbart en av dina spridare var skadad. Vad är det som säger att inte fler skadats.

När jag pratade som hastigast med verkstaden, så sade de att pumpen inte byggde upp tillräckligt med tryck, därav felindikeringen. Att det skulle vara något fel på någon spridare hade man inte lyckats få fram !

NN/

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Eastwood">>>Ett par frågor:
Kunde du köra bilen till verkstaden eller bärgade du den dit?
Fick du något svar när din bil skulle kunna vara klar?

Mvh Janne.
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Eastwood:

Jag har inte riktigt fått klart för mig om det är konstruktionsfel på pumpen som orsakar spridarfel eller om det är konstruktionsfel på både pump och spridare!? Kolla in den här länken Länk

Min "servicetekniker" sa att det snart kommer ett brev från BMW Sverige angående spridarproblemen och att alla bilar måste in till verkstaden för kontroll. Kanske måste de då byta alla spridare... suck...

Janne T:
Första gången så gick bilen så illa att jag inte vågade köra den till verkstaden så den fick bärgas, andra gången var det inte så illa och då körde jag bilen till verkstaden.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja....väntar nästan bara på att farsgubben ringer vilken dag som helst med dessa spridar+ pumpproblem...

Hmm...Vet ju inte när hans bil blev byggd,men fick den till återförsäljaren i mitten på Juli...med lite tur så kanske prylarna hann bli modifierade innan byggnad...men tror ju inte det i hans fall, ty den är ju en "relativt färsk faceliftare"...

Jaja...man får ju vänta och se..

Mvh Janne.
Nu har jag hämtat bilen. Känns skönt att reparationen gick så fort. Fick tyvärr inte info om hur omfattande felet är och om man helt har kommit till rätta med problemet. Enl verkstadspersonal så var det dock inte den första pumpen som byttes, åtminstone på den faceliftade 5:an.

Så Janne T, mfl. Eftersom verkstaden inte visste något, har jag inte så mycket nytt att komma med ang pumpen och spridarna. Nämde även om det servicemeddelande som BeemA skriver om.

Kundmottagaren hade inte hört talas om något sådant. Har jag hört det förut. Nä vi får nog själva vara med och bevaka våra intressen, nu och i framtiden. Janne T, hör av dig om farsgubben får bekymmer. Allt för nu !

NN/

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Om ni vill veta mer hur kul man kan ha med BMW Assistans, så læs gærna denna lænk:
Länk

----
BMW CS #6212
si
36
simba_RR
Tesla Model 3 LR -21
Är det fler än jag som bytt spridare på sin 520d -07a (facelift) och som fått ändrad motorkaraktär till det "tråkigare"? Läs gärna min beskrivning i denna länk: Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Superlyft av tråd!

Ja, farsan har fortfarande kvar sin N53 523i-07 facelift..

Och nu har han fått "Engine fault, Reduced power" i mittenskärmen(idrive) + "halvmotorsymbil" tänd i lilla displayen mellan varv och hastighets mätare + även den lilla motorlampan högst upp i instrumentklustret är nu tänd(den kom inte när första larmet kom dvs "Engine Fault, reduced power + halvmotorsymbolen" utan först några starter senare!

Ryckte till en gång oå väg till fjälls(då plingade det till och "halvmotorsymbolen" tändes) + någon gång orolig tomgång + något enstaka motorryck på väg hem från fjällen också s.a.s.
Även Ac-fläkten började varva för fullt?!? när motorsymbolen tändes(eller runt den tidpunkten iaf)..

Bilen går att köra, ännu så länge i alla fall.
Inte märkbart slöare heller, men enligt larmtexten så är det ju så :/

Bilen hade rullat när larmet/felet uppstod-> 12100mil.

Blir uppkoppling av bil så fort som möjligt nu i veckan(förhoppningsvis)..

Någon som vill "killgissa" felet ? :)

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kul med uppföljning!

Med en fläkt som (jag antar) försöker ge extra kylning, så funderar man ju på om det är problem med kylsystemet. Självklart så sitter det en elektrisk Crap-O-Matic 200 vattenpump på dessa motorer, så där finns många failure points (både mekaniska och elektriska).

Men då brukar det faktiskt istället dyka upp meddelande om att motorn är varm och beroende på hur allvarligt det är så står det oftast man kan göra vidare i lugn takt eller måste slå av motorn omedelbart.

Så är nog ändåså inte något med kylsystemet...

Men följ gärna upp vad detta nya fel kan vara för skräp den här gången!

Angående det ursprungliga felet efter bara 470 mil och massa strul med injektorer och pumpar.

Helt normalt.

Det är vad som ibland kallas "barnsjukdomar". E60 LCI fick ju N53-motorn och den stora skillnaden mot N52 (som satt i E60 non-LCI) var ju att N53 fick direktinsprutning och alla de enorma mängder barnsjukdomar som följde med denna nya teknik.

Det var inte bara BMW som hade problem med barnsjukdomar med GDI (gasoline direct injection). I princip varenda bilmärke hade ganska stora problem (exempelvis VW kämpade med en hel del skräp och till och med japanska bilmärken).

Men folk vill ha ny teknik! Och biltillverkarna levererar!
Så istället för att spendera några extra år och göra tekniken och då framförallt tillverkningen mer stabil så är det lönsammare att släppa ut den något oslipade tekniken ut på marknaden och låta kunderna agera testbänkar.
Ungefärliga mängder garantibyten och andra åtgärder som måste göras finns med i beräkningarna och används som underlag vid besluten, och det är helt enkelt bättre och lönsammare att komma ut med nya tekniker än att försöka få den riktigt bra den första gången (det här fenoment kan ni själva se i flera andra branscher och kanske till och med den bransch ni själva jobbar ni).
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo..

Man vill gärna killgissa sig till en massa dyra saker när man som jag nu inte vet felet och dessutom vet om n53 motorns svagheter i stora drag.

Uppkoppling ger möjligen en hyfsat stor chans att man får veta felet utan att fundera så mycket :)

Men någonting med bränsletillförseln är ju inte helt osannolikt i detta fall..
Ingen högtryckspump eller spridare är bytt hitintills på denna vagn...såå..jo, det kan bli en slant som måste ut innan detta fel helt lokaliserats och åtgärdats.

Men..
Det är mycket skumt att fläkten sätter igång på 100% hastighet utan att behövas, såväl kallstart som med varm motor så går den håååårt direkt :(
Någon temperaturgivare som felar KAN ju tänkas i detta fall...Man kan ju hoppas :)
Motorn har kylarvätska :) + AC fungerar förresten helt u.a. också..

Tack slangen för lite analyser och inputs :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.