|
|
|
|---|---|
|
E28 528. mätaren står på fullt även om det inte är det, reservlampan lyser som den ska, vad kan felet vara, har sökt lite men ej funnit svar. | |
|
Lossade kablarna bak i bagaget och gjorde rent utan resultat. Ngn som kan gissa eller vet? |
|
|
Du kanske har fått en förtrollad bil, som alltid har full tank? Ungefär som "pojken med guldbyxorna"... :-) Mvh. /Kjell |
|
|
Jag tycker det tyder på att kabeln till givaren har blivit skadad någon stans och ligger mot jord. |
|
| troligt att du har ett jordfel då sstår mätaren på fullt.../M | |
|
Ok. Alltså någonstans mellan tank och mätarhus då. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Borde vara så att det är avbrott nånstans eller så är givaren kass i tanken. Avbrott ger normalt maxutslag om jag inte minns fel, då tankmätararmaturen reglerar med manöverjord dvs ingen spänning i tanken. ///MVH Hasso Länk |
|
Har haft bort mätarhuset o dragit i alla kablar, men problemet kvarstår. Spänning från tanken finns då mätaren går ner till noll när kabeln vid tanken dras ut. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vet inte hur det ser ut på E28:or men på E30:or är det ofta jordningen mellan instrument och PCB inuti instrumenthuset som "slits upp". Jordningen består av en skruv i mitten med vågbricka som ligger emot en ring av lödtenn på PCB. Kan vara ett så enkelt fel. Ta en titt här Länk för lite mer info. |
| Med tanke på att reservlampan funkar som den ska så låter det ju iaf i mina öron som att kablen från givaren är hel. Vet inte hur elsystemet i E28 är gjort, men om reservlampan tar signal från samma givare som mätaren så låter det ju inte otänkbart att själva mätaren(eller någon kabel som har förbindelse mellan reservlampan och givaren). Detta inlägg grundar jag dock på "känsla" och inte på någon erfarenhet, men det är en tanke iaf. | |
|
Nu fungerar det. Bytte tankmätararmatur, måste varit ngt fel inuti den gamla. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.