|
|
|
|---|---|
|
Nu är det dags att skaffa en ny familjemedlem.Jag vill ha en ny leksak men eftersom jag inte hinner köra så mycket längre så tänkte jag skaffa en bil för under 50tkr. Så vilken är roligast och mest bekymmerfri,325 eller328(e36)?vilken motor är bäst? Tacksam för tips och råd kom gärna med tips om ni vet nån som ska sälja. | |
| 328 är roligast,men dyrare o försäkra.325 är inte så tråkig den heller.det är vad du prioterar,som är avgörandet... | |
|
Ska det busas så säger många att 325:an är mer varvvillig och lite ettrigare, medans 328 har bättre bottendrag och går jämnare över registret. Jag trivs iaf med min 325:a! Men du ska se till att den har vanos, annars blir dem trötta på låga varv. |
|
| Tycker 328 är ett jäkla lyft jämfört mot 325 men man är ju inte direkt objektiv ;) | |
| Ska du köpa 325:a så köp ingen under årsmodell -93, VANOS =) märkbar skillnad tycker jag iaf. | |
|
En 328 är stabilare på alla punkter, även nyare med tex digital klima. Viktigast är väll skicket på bilen och inte ifall det är en 325 eller 328. Mpower |
|
|
325 är väll dyrare att försäkra iallfall när de gäller e46. e36 vet ej En 328 helt klart med ett insug från 325. |
|
|
Jo,även på e36 brukar försäkringen va något högre på 325 än 328,men de är knappt någon skillnad...nåt som absolut inte ska behöva styra valet av modell iaf. Men om du hade tänkt lägga under 50tkr så är de helt klart lättare att hitta en 325 än 328 iaf. Men iaf så hade ja valt 328,hur härlig motor som helst. |
|
| grannen har en 320i e36 -95,även han har en digital klima.så det behöver ej vara en 328,för att få en digital klima.hade satsat på en fin 325,för dom pengarna.är mitt råd till dig solly... | |
|
Köp min 325 coupé från -93. (Det rimmade! Jag är en poet som sket en get...) VANOS och går som en klocka. M-Ratt, M-växelspak, M-chassie, CarGuard 950, etc. Lite rost på bakskärmar ingår tyvärr i det låga priset. ;) |
|
|
tack fartoflakt men jag måste ha en 4dr med tanke på att jag har barn,för 10år sen hade absolut köpt coupé. vad blir det för skilland om man har insug från 325 i en 328 ? visst kan jag lägga mer och köpa en nyare och finare bil men jag tycker att det är synd och ha en nyare beemer stående på en allmän parkering där den få bucklor och repor samt idi..r som krossar rutor bara för skojs skull. bilen kommer att köras max 1000mil per år med tanke på att jag måste åka kommunalt till jobbet. |
|
yttryck |
svar på din fråga : vad blir det för skilland om man har insug från 325 i en 328 ? JO, du får mer effekt på höga varv, men du får en slöare motokaraktär på låga varv.. sämre vrid.. du får helt enkelt piska o plåga motorn och växla oftare för att få fart på kärran, du lär få en törstigare bil dessutom, då dina varvtal lär jag har själv tänkt i dessa banor, men jag valde bort dessa 20-25 hästar till förmån för ett bättre bottenvrid en 328 motor har. 325 med eller utan vanos är slöare än en 328: trots att det bara skiljer 1 hästkraft på pappret. .. |
|
Solly: Se mitt inlägg ang. barn och coupé i den här tråden: Länk Våga vägra Svensson-liv! :D |
|
|
:) ibland skjutsar jag mina gamla föräldrar eller åker bort med de och eftersom båda stackarna har problem med höft o leder så blir det svårt med coupé. MEN vi håller på och tittar på hus och mitt krav är att den ska ha stort garage ;)) jag struntar i resten,vi killar kan bo i bilen om det behövs ,det är alltid tjejerna som vill bo stort och bekvämt. Då fartoflakt kommer jag att skaffa mig min CSI (3 eller 6serie) som jag kan putsa på och renovera......då blir det bara Solly som åker i den ;) |
|
|
Jag skulle satsat på en 328, mkt trevligare med bottendriv :)) Angående insuget från 325an så har jag förstått det att det får bilen att verka mer som en 325a istället för 328a. 328a for the win! :) |
|
|
En följdfråga bara: Är det så att 325 finns tom -94 och sedan blev det 328 from -95? De fanns inte samtidigt eller? |
|
|
Jodå,de finns även ett antal 325 som tillverkades -95 Kan dock inte svara på om dom tillverkades under -95 lr om dom bara tillverkades under modellåret -95. |
|
| Ok, tack. | |
|
Jag hade en 325ic -94 förut och har nu skaffat en 328ic -96. Jag tycker 328an går som 325an med trimchipp. Marginell skillnad men det märks på låga varv. |
|
|
Som du ser där så är det ingen större skillnad på bilarna dom som äger 328 tycker att den är bättre och dom som äger en 325 tycker att den är bättre. Jag ägde en 325 -94 en gång i tiden och min bror ägde samtidigt en 328 -96 båda var couper och m-chassi hans var mycket fräschare invändigt med digitalklima, bättre skick på stolarna, den fina ratten etc etc. Trots detta gillade han att köra min bil för att den var så sportig i motorkaraktären.. du måste hålla den över 4500 varv för att den ska gå bra oavsett Vanos eller inte.. samtidigt tål den detta för att det är järntopp i bilen och inte som i 328 alu. Jag vet att toppen gick på min brors 328 efter ett tag den hade vikit sig några bråkdels mm men tillräckligt mycket för att motorn hade tappat kompressionen o börjat gå varm o allt de va. Det är två likadana bilar enligt min mening frågan är bara om du vill ha riktig räcerkänsla med en motor som drar på Väldigt höga varv eller om du vill ha en lite modernare bil som drar på höga varv, sen är detta bilar som börjar få några år på nacken och tyvärr tar inte alla hand om sina bilar slarvar med service, oljebyten osv så du inte helt går på nybils sifforna vad det gäller prestandan men en 328 som funkar bra är snabbare än en 325. |
|
|
Jag har en 323 e36 med 328 motor med 325 insuget och det är att rekomendera, då får du "racekänslan" som Coken här över snackar om. men om du inte ska raca så satsa på orginalinsuget (mindre kanaler än 325 insuget = mindre hästar men mer vrid.) Jag är helnöjd, ketchupeffekt vid ca 3500 varv till varvstopp =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.