|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
lob |
Har köpt en 330i Touring -03. Bilen är importerad 06 och är enl utrustningslistan i Serviceboken utrustad med telefonautomatik. Problemet är att telefonen inte hittar någon bluetooth. Telefonen är en Nokia 6320 och det sitter en adapter i mittkonsolen. Enl ett diagnosblad finns även bluetooth och tillhörande kod. Varför hittar inte telefonen bilens bluetooth. I radiodisplayen lyser "Kleine telefon" eller ngt liknande. Nån som har nån idé |
|
Det står nog "Keine telefon" vilket betyder "Ingen telefon", "Kleine" betyder "Liten". Det betyder att bilen inte "ser" telefonen. När jag skulle para ihop min telefon med bilen räckte det inte att jag aktiverade Bluetooth i telefon och därefter startade sökning i bilen, jag fick även aktivera sökning efter Bluetooth-enheter i telefonen. Då fick jag kontakt och kunde slå in bilens kod i telefonen, därefter ansluter den automatiskt när jag slår på tändningen; om telefonen är aktiverad. (jag har en Ericsson K750i) Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
lob |
Hej. Jag har aktiverat blåtanden i telefonen samt även sökning av enheter io telefonen. Går det att aktivera sökning så att bilens blåtand söker efter telefonen. I så fall hur ? |
|
Du måste starta parningsproceduren i bilen. Du ska trycka på parningsknappen (pairingbutton) i mittkonsolen i en till två sekunder, sedan vrida tändningen till läge 1, läge (tändningen på utan att starta), därefter vänta 3 sekunder, släpp sedan knappen. Då startas parningsproceduren. Sedan aktivera telefonens bluetooth sökning, vänta tills du får upp dialogen i telefonen att du ska ange bluetooth koden, slå in den. Vänta till du får upp att telefonen är parad. Stäng sedan av tändningen och vänta en stund. Nästa gång du startar ska telefonen automatiskt kopplas upp till bilen. OBS att pairing button är knappen som ser ut som ett ansikte, du kan inte använda den knappen i ratten, endast i mittkonsolen vid telefonhållaren. |
|
| För att vara mer tydlig, du ska alltså hålla in pairing button två sekunder före du slår på tändningen, hålla den intryckt hela tiden, tills tre sekunder efter att du slagit på tändningen. | |
|
Här finns en manual som beskriver det hela. Länk |
|
lob |
Tack Navi Nu har jag fått ihop grejorna och enheterna pratar. Då kommer givetvis ett problem till (aldrig får man vara nöjd) Jag kan ringa ut och jag kan ta emot samtal. När jag pratar hörs det hos den som ringer men jag får inte in samtalet i bilens högtalare. Radion mutar och phone kommer upp i displayen. Varför går samtalet inte ut i högtalarna tro lob |
|
Det där felet har jag sett något om förut, kommer inte ihåg vad det var. Ska forska vidare i det. |
|
|
lob Är det på samma sätt som beskrivs här? just installed bluetooth in my '03 325i and it isnt working right...I can pair up the phone fine, but there is not audio output from the system. When i hit the steering wheel button, it cuts out the radio, and the radio display says "phone", but there is no type of prompt for me to say/do anything. Also, when i call the phone when it is paired up with the car, the radio cuts out and displays the caller id, but it doesnt ring, and i cant answer it without actually picking up the phone. The directions that came with it say that the car needs to be recoded after the install, but from what i've been reading, it doesnt seem like thats necessary...Any help or ideas would be greatly appreciated |
|
|
Lånar tråden lite. Är bluetooth bra? Är det värt 5 200:- mer än vanlig telefonförberedelse vid nybilsköp? /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| Jag tycker det är otroligt bra, du kan använda nästan vilken bluetoothtelefon somhelst. Bara att para in den en gång och sedan kopplas telefonen direkt in till bilens handsfree system. Du har din vanlig mobil i fickan, slår på tändningen och direkt så har du handsfree, kna använda rattknapparna för att ringa m.m. Du behöver inga tvillingkort för mobilen eller separata nummer för bilen och din vanliga telefon. | |
|
lob: Vilken version är det på mjukvaran i din telefon? Enligt BMW krävs version >3.25. Bra länkar: Länk Länk Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Udo Dirkelsniff: Ett tips, kolla att telefon verkligen fungerar med BMW:s Bluetooth. SE:s och Motoralas lurar verkar att fungera bäst. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Det fungerar rätt bra, men jag är inte riktigt lika positiv som navi. Jag har kört i med "vanlig" HF med hållare och takantenn i sex år tidigare. Det första problemet är att det är betydligt sämre ljud, i synnerhet för den jag pratar. Nu har jag ju en bil som har några år på nacken och modellen levereras med en mikrofon som ska vara erkännt dålig, jag bytte och ljudet blev bättre; men inte bra. Har även läst mig till att Bluetooth-modulen på äldre bilar är sämre, har inte kollat än vilken jag har, problemet kanske inte finns på nyare bilar. Sedan är jag inte särskilt nöjd med funktionen för att söka i telefonboken, man kan inte söka på begynnelsebokstav utan måste bläddra fram tio nummer åt gången från A. Den kan inte heller hantera när man har flera nummer per namn utan visar dem som separata poster. Har man en lång lista tar det sin tid att hitta rätt, oavsett rattknappar. Det här med att ha telefonen i fickan tycker inte jag är så bra, jag vill ha takantenn och laddning. Det var med en gammal Nokia 6310i men den vill inte jag använda. Hittade en firma i USA som hade snap-in-adapter för Ericsson K750i, men den har jag väntat på ett par månader nu..... Visst är det smidigt att telefonen kopplar in sig själv om man springer i och ur ofta samt att få telefonboken i färddatorn, men jag tycker inte konceptet håller fullt ut; möjligt att det är bättre på nya bilar idag. Jag hade i alla fall valt en vanlig montering med hållare för telefonen, som går att byta när man byter telefon. Dessutom vill jag gärna ha en separat lur också, ifall man inte vill att passagerarna ska hör vad den andre säger; och ändå ha takantennen inkopplad. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Udo Dirkelsniff, Håller med Erik N om att telefonboken är lite tröganvänd, men jag tycker det är lättare att lägga in röststyrd uppringning, då kan jag direkt välja Kalle Mobil eller Kalle Hemma om jag talar in namnen på det sättet. Fördelen med att ha bluetooth är att du kan byta mobil under bilens livslängd till nyare modeller. Att ljudet skulle vara dåligt tycker inte de jag talar med i alla fall, de säger att det låter precis som när jag talat direkt i min mobil. Sedan vore det som Erik säger bättre att ha den externa antennen inkopplad. Är man som jag en person som hoppar in och ut ur bilen ofta samt byter mobil oftare än jag byter bil så tycker jag det är smidigt med bluetooth. BMW är ju tyvärr inte snabba att få fram nya hållare till de senaste telefonerna. |
|
lob |
Sorry Navi att det kom lite annat emellan men JA, problemet är exakt detsamma. Phone kommer upp i radion, radion mutar men jag får inte ut någon röst i högtalarna |
|
lob Har letat och letat på olika länkar var jag såg svaret, men inte hittat något ännu. Fortsätter att leta. Att det ska vara så svårt att hitta tillbaka till något som man sett tidigare på internet. Dessutom har jag uppenbarligen blivit senil också! |
|
lob |
Tack Olja. Har inte en aning vilken mjukvara som sitter i men det går väl att kolla upp. Ps Hellre en 330 Touring än en 318 Sedan |
|
Om du hade haft en Nokia 6310 så är det ett vanligt fel enligt BMW. Då ska det kunna lösas med att uppgradera programvaran i din telefon. (Hur man nu gör det?) Men kan det vara samma problem med 6320 som du har? Har du möjlighet att para in någon annans telefon och testa om det fungerar då? |
|
| P.S Du kan totalt ha 4 telefoner inparade samtidigt. Parar du in en till så försvinner den först inparade. | |
|
lob: Din bil är från -03 och har då en tidig Bluetooth modul. Första generationernas moduler var tydligen inga höjdare. Jag märkte stor skillnad vid byte från tidig till sen Bluetooth modul. Läs mer här Länk . Räkna med att få ge 2-3000 för en nyare modul på Ebay i Tyskland. Dina problem kan som sagt även vara relaterade till Bluetooth modulen. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.