|
|
|
|---|---|
|
Har ett litet problem. Håller på att byta bromsbeläggen. Nu när jag har tagit bort de gamla beläggen och försöker trycka bak bromskolven så sitter den stenhårt fast. Någon som har haft detta problemet och har en lösningen på det? Mvh | |
| härjat ihop.bara till o köpa en renoveringsats,eller byta oken helt.det är nitt råd till dig... | |
|
Placera en fastnyckel eller nåt där skivan ska komma på oket så inte kolven slipper alltför långt ut. Sen sätter du dig i bilen och bromsa allt vad du är värd. Starta motorn så du får igång servot. Har du tur lossar kolven och slår emot fastnyckeln. Med ännu mera tur så är kolven/cylindern inte så rostig att den inte går att reparera. Kommer inte kolven loss på detta vis så är den troligtvis såpass fastrostad att det inte går att göra mer med den kolven/oket. Lycka till! |
|
| Jag använde en tving och skruvade ner den. | |
| Brukar ta en polygrip modell jättestor att pressa in kolvar med, funkar kanon. | |
| Jag hade ingen polygrip hemma för tillfället. Men det käns nästan smidigare med in tving. Jag hade en träbit mot kolven så den inte skadas. Om någon annan har samma problem någon gång. | |
|
Detta är ett mycket vanligt problem på litet äldre bilar. På min 3.0S -72 måste jag renovera oken fram varannat år! Annars börjar kolvarna fastna. Jag märker tydligt när det är dags för då börjar bromsarna dra snett om det är framoken som krånglar. Det underlättar oerhört mycket om man gör jobbet innan kolven fastnat för mycket. Är man försiktig när man tar isär oket (kolvar, dammtätningar och kolvtätningar) så kan dom återanvändas. Jag har återanvänt dessa grejor genom kanske 5 renoveringar utan problem. Utan undantag är det dessutom dammtätningen som ger sig först. Antingen petar man av misstag hål på den när man tar isär grejorna eller också tappar den spänsten och i båda fallen kommer fukten lättare in i oket. I mitt fall går renoveringen till på följande sätt (det tar ett par timmar per ok): 1. demontera bromsklossarna på det ok som skall renoveras 2. pilla bort fjäderringar och dammtätningar (försiktigt för det är lätt att slinta så att det går hål på dom) 3. tryck ut kolvarna (med bromspedalen) så att dom går emot skivan (då har dom åkt så långt ut att det är lätt att få loss dom senare) 4. demontera bromsoket 5. grovrengör bromsoket 6. ta bort kolvarna (går lätt med polygrip om kolvarna inte sitter för fast) 7. pilla bort kolvtätningarna mycket försiktigt så att dom inte blir skadade 8. ta bort luftningsnipplarna 9. gör rent oket ordentligt (tryckluft behövs för att få rent kolvtätningsspår och alla kanaler). Måste troligen smärjla rent från den rost som gjort att kolvarna gått trögt 10. gör rent och inspektera kolvar, fjäderring, kolvtätning och dammtätning. Byt det som inte ser bra ut 11. gör rent luftnipplarnas gängor och smörj in med tex kopparpasta för att förhindra fastrostning 12. smörj in kolv, kolvtätning och cylinderlopp med bromscylinderfett 13. montera ihop oket och skruva fast det på bilen 14. lufta systemet Per L |
|
|
Ett bra sätt att förebygga fastrostade kolvar är att alltid byta bromsvätska vartannat år som föreskrivet, då bromsvätska tenderar att absorbera vatten från luften. AE |
|
| Om kolven är rostig så ska du slipa det med det mjukaste smärjeduk du hittar.tänk på att du ABSOLUT inte får repa kolven.rengör kolven med en mjuktrasa och montera. | |
|
Anders-72: Precis som du säger skall man byta bromsvätskan ofta! På min 3.0S hjälper det dock inte mot fastrostade bromsokskolvar då rosten i bromsokscylindrarna uppkommer utanför kolvtätningen där ingen bromsvätska skall finnas! Per L |
|
|
varje vår lossar jag alla belägg och gör rent trots detta så sitter ofta något belägg fast mer eller mindre p.ga. smuts efter vintern men jag håller bromsarna i bra trim tack vare den här operationen och jag lyfter lite på dammskyddet för att spruta in lite crc556 just för att förhindra rostning och den lilla rost som blir utanför dammskyddet är nu väldigt lätt att avlägsna eller hålla rostfritt men, men, ett jobb är det varje vår men det blir inte mindre jobb med fastsittande kolvar och belägg mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.