|
|
|
|---|---|
|
Jag testar med att köra på E85 i min extrabil, det funkar hyffsat fast den är svårstartad när den är kall, och rycker lite ibland. Jag tänkte att det borde bli bättre om man höjer soppatrycket så motorn får lite mer soppa för det behövs väl egentligen. Så har någon provat att modifiratryckregulatorerna för att höja soppatrycket? /Mats J | |
|
Hamnar isf att knäcka upp regulatorerna och modifiera fjädern. Lär vara bara ett membran som vacuumet suger på som arbetar emot en fjäder och släpper ut olika mycket bränsle beroende på vacuum. Även att tänka på så är ju att 750n har ett variabelt bränsletryck. Varierar i samband med undertrycket i insugen. Snabbt och enkelt fixat konstant 3,5bar får du genom att knycka ur vacuumslangarna. Vad det hjälper vet jag inte för i princip borde väl lambdasonderna kompensera detta med kortare isprutningspulser..? |
|
|
Ja ett snabbtest med att rycka vacumslangarna är ju värt att tänka på! Lambdasonderna korrigerar ganska bra men det verkar som dom har svårt att korrigera så mycket som behövs då man kör på E85, det skall i mer soppa då än då man kör på bensin. /Mats J |
|
|
Att höja soppatrycket kan nog behövas för att du ska få den att gå skapligt. Byta spridare bättre, men heller inte optimalt då den extra volym bränsle som krävs vid en e85-konvertering inte är linjär mot det tidigare bränslebehovet. Spridarna på dessa motorer är i minsta laget för att köra på etanol. De är bara på 149cm3/min vilket helt enkelt inte räcker för att öka bränslemängden tillräckligt. Kom ihåg att lambdasonderna har ett mycket litet reglerområde, mellan 5-10% ibland mindre, och detta bara på tomgång och låg last. När du gasar fullt finns en stor risk att det går tunnt och du får en hög förbränningstemperatur. Det kommer troligen inte spika pga av det låga kompet och det höga oktantalet i e85. Motorn kan kanske rent av gå riktigt bra, men för tunnt, det kommer sluta med grin! Om du kollar lite på alla problemhistorier runt m70 så ser du att just värme är ett problem i dessa motorer. Det kommer ju inte bli bätttre om förbränningstempen går upp.... Sen finns det ju en del disskussioner om hur aluminium reagerar på etanol, vad är cylinderloppen i m70, jo aluminium. Gummi och pumpar är ju också känsligt för etanol ibland och i m70 finns det ju så mycket av allt så att det kan bara bli dyrt när det börjar krångla. 12 spridare, 2 pumpar, 2 filter osvosv. Vill inte avskräcka dej från att prova dej fram, men var försiktig, helst skulle du ha mätt avgastempen innan och efter konvertering, skulle vara intressant! *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Galant turbo, eftersom det är min reservdelsbil som jag gör proverna på så gör det ju inte så mycket om motorn smälter. Går det bra kommer jag kanske även köra den andra bilen på E85. Det jag skall göra är att ta ur stiften och se om motorn gått varmt. Det lustiga är att det verkar som att elektroniken klarar att kompensera för E85 rätt så bra. Det gör den förstås bara då den går på closed loop. När den går på fullgas så går den väl på bränslemapparna och då blir det snålt... Så därför tänkte jag höja soppatrycket, då ger ju spridarna mer än angivna 149 cm3/min. Jag kör ju inte direkt rally med bilen så värmebelastningen är ju fortfarande måttlig. Katalysatorerna som sitter långt från motorn bör ju fungera bättre med lite högre avgastemp. /Mats J |
|
|
"När den går på fullgas så går den väl på bränslemapparna och då blir det snålt... Så därför tänkte jag höja soppatrycket, då ger ju spridarna mer än angivna 149 cm3/min." Precis! Tänk på att om du höjer bränsletrycket t. ex. 25% så får du inte 25% mer bränsle, max 10 skulle gissa på. Plus en sämre spridarbild. Bara att prova på, friskt vågat! *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Ja, spridarbilden är nog inte så vacker ändå på 15 år gamla spridare, men det man inte vet har man inte ont av... På Saabar pressade man ihop tryckregulatorn i ett skruvstycke så fjädern komprimeras och fick då högre tryck, men den här regulatorn verkar inte vara designad för sådan operation... Men finns det regulatorer från andra bilar som passar och redan har tex 3,5 bars tryck? Alternativt samma tryck och att man kan hitta dom billigt på skroten så man har ett par extra att labba med? Det går snabbare att byta två regulatorer än 12 spridare... /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.