AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.132

Tjohoo jag klarade besiktningen!

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

Är nog världens lyckligaste bilägare just nu. Bilen klarade av besiktningen med marginal.

BMW 528ia
Vägmätarställning: 236320 km

Miljökontrollvärden

CO 0,0 (0,5) HC 001 (100)

CO 2500 0,0 (0,3) Lambda 1,00 (0,97-1,03)

Bromsvärden

Vänster fram 2,6 Höger fram 2,4

Vänster bak 1,5 Höger bak 1,4

Nu är det bara å vänta in julklappen (bilskatten) Nu har jag anledning å behålla bilen en stund till. Å vilken bil sedan.

Hur bra har era bilar, främst bmw:s klarat sina besiktningar?

Det här är första bilen jag äger som har gått igenom besiktningen fläckfritt två år i följd.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
får gratulera till att beemern gick igenom.besikta min i juni,med blankt papper med mycket god marginal.hade 2 besiktnings män som kolla upp den.tänkte för mig själv,nu j_vlar ska dom hitta fel på den på alla sätt o vis.men det sluta lyckligt,fick mycket bra beröm för den,trotts 21500mil på mätarn årsm -98 523it.då vart man lite stolt inombords...
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Min klarade oxå besiktningen trots två gubbar som besiktade(hade husvagnen med samtidigt), det var på håret att den gick igenom pga. att bakdäcken stack ut för mycket utanför karossen i höjd med sparklådorna??? aldrig hört på maken.....
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag besiktade senast 2004 och då fick jag nedslag på endast en grej, en bromsslang som satt fast felaktigt, dvs lite böjd vilket gav ombesiktning enligt den besiktningsman jag hade, men de andra gubbarna höll inte med honom, men det spelade ingen roll.

Hur som helst fixade jag det, men har tröttnat på "elaka" besiktningsmän trots några få ombesiktningar endast så nu har jag kört obesiktigat sedan 2004 och är tänker nog inte besiktiga i framtiden. Har helt enkelt inte tid heller och bilen har man ju ändå koll på vad det gäller service och bromsar samt andra säkerhetsdetaljer så det finns ingen anledning att köra in och mötas av en massa töntiga klagomål oavsett om de leder till ombesiktningar eller inte, då får det vara helt enkelt. Känns även som om
BMW ska granskas extra noga både av polis och besiktningmännen och
då orkar man helt enkelt inte.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Frifart....

Om du inte har tid att besiktiga dina bilar, kanske du skulle överväga att sälja någon av dom? Om man inte klarar att hålla sina bilar i sådant skick att de går igenom bilprovningen (det är ändå en GRYMT basic kontroll vi pratar om) så vete tusan om jag tycker man ska ha bil.

Jag har på mina 18 år med körkort aldrig hittills mötts av ett enda "töntigt klagomål" utan har jag fått anmärkning så har det varit på saker som jag själv inte upptäckt, och ändå är jag noga med mina fordon. Att köra obesiktigat är helt förkastligt - hoppas verkligen att ingen oskyldig råkar illa ut när du kör av vägen för att en led som du "inte hunnit byta än" (därför att du upptäckt den alldeles för sent) brister...
Förvånad över att bilen gick igenom kontrollen?
Oftast har man sån koll att man vet att den kommer att gå igenom. Kan vara något i hjulupphängningen man kanske inte vet om, typ lite glapp.
Jag har bara haft en ombesiktning i min tid som bilägare. Det var ett bromsrör som sprack på bilprovningen så det blev ett stort kryss på framrutan :)
Men det var ju jäkligt bra att det sprack där på bilprovningen och inte ute i trafiken.

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

får airbaglampan lysa på besiktningen?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hehe enor, blir inte ett dugg förvånad av att detta inlägg dyker upp.

Såhär ligger det till, eftersom jag själv kan en del om bilar samt har kontakt med kunnigt folk, bla 2st som driver och har drivit bilverkstäder, varav en auktoriserad sådan sedan 10-15år så anser jag mig ha minst lika bra koll som besiktningsmännen över hur min (mina) bilar mår. Saken är den bara att eftersom besiktningsstation till besiktningsstation verkar skilja som natt och dag så känns det inte kul att besiktiga i mina trakter.

Tex min 318 köptes med en tidigare ägare från Arboga, riktigt fin men jag
kan inte förstå hur den kunde gå igenom i stort sett samtliga besiktningar under sin levnad utan anmärkningar. Fanns en mängd med grejor jag hittade efter att jag köpte den (nybesiktigad) som INTE var bra och jag fixade till dem. Har även hört, många, många andra som vet att de släpper igenom mycket där i Arboga.

Tyvärr bor jag inte där och orkar inte ta mig dit varje gång och omkring mig är läget 100% annorlunda, till och med de som driver bilverkstäder och borde bli glada över alla extra jobb de får genom att släcka 2or är negativa till besiktningsstationerna. Det är det som är grejen, dessutom kollas ofta BMW hårdare tycker iallafall fler än jag så resultatet blir att man inte besiktigar.

Om en led är så dålig att man kör av vägen, tror nog jag att jag märker det låååångt innan om vi säger så.

Nej, saken är den, ofta undrar man om folk verkligen menar vad de säger bla att tänk om någon oskyldig blir påkörd för att istället säga att du måste besiktiga precis som alla vi andra, ingen ska komma undan!!

Likadant med att köra oförsäkrat, det är snäppet säkrare än att köra försäkrat pga att man tar det lugnare i trafiken och kör knappast på fler folk bara för att bilen är avställd. Kör man på någon blir det ju föraren som får skylla sig själv och kan han inte betala så sköter TTF det och föraren blir skyldig pengar kanske för livet. Så återigen vad har detta med trafiksäkerhet att göra??

(Jag ljög lite 535an besiktas varje år, men inte av mig).

Jag struntar inte i besiktningen för att bilarna är i dåligt skick, för det är de inte...(supertoppbruksskick är de i utan något att klaga på) utan pga att
helt enkelt orättvisa besiktningsmän och sådant tar jag inte.
Fått två underkännanden, båda efter sk förbesiktningar. Hos Mazda utbröt panik när det inträffade, servicechef, verkstadschef och mekanikern som utfört arbetet samlades runt mig. Bromsoket som hade skurit ersattes med ett begagnat och kostnad för mig blev några hundra kronor.
Hos BMW i Enköping där jag utfört förbesiktning och som fått betalt för uppsmörjning av kabel var det snarare en axelryckning. "Jaha vi har ingen bromsbänk och kan inte kontrollera parkeringsbromsen." Så jag fick betala byte av bromsbackar och ombesiktning. Jag håller mig nog till M-bilar i Vås i fortsättningen.

Mvh
Mikael
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

hmm...nått slog mig. Borde inte Svensk Bilprovning lansera en webbtjänst där man kan söka på regnr och få tillgång till protokoll och historik? Vore jäkligt nice.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
det vore inte helt fel hbengtsson.klart värt o genomföra...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Baader: Ja.

hbengtsson: Det är en god idé som arbetats på i flera år, det är hanteringen av databaserna och PUL som krånglar till det. Trots att resultatet av en obligatorisk besiktning är en allmän handling krävs det mycket åtgärder för att skydda datan. Just nu ligger bokning och betalning via internet först i prioritet, när det systemet är fullt utbyggt kommer man att kunna jobba mer på de övriga servicebitarna över internet.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.