AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.114

Har vi hört den förrut?! Bilbranschens underbara klyschor

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Alla har vi nog någon gång råkat ut för "Ärlige Benkes Bilar" som bara säljer tantkörda pärlor som servats mer än vad serviceboken kräver.

"förra ägaren var en mekaniker" är en klassiker som jag faktiskt hört flera gånger. Senast när jag ifrågasatte en tom servicebok.

Vid ett annat tillfälle dök jag upp oanmäld hos en mindre känd firma och skulle provköra en E46 328 men säljaren skruvade lite på sig och påpekade att det var tung trafik ute och att jag inte skulle kunna njuta av motorn. Det var bättre att jag bokade tid och kom tillbaka vid ett annat tillfälle. Men han bedyrade högt att motorn gick kanon och det inte var mycket att tveka på...jojo! Jag tar den!

Nåväl...Vad har du själv hört genom åren? Berätta gärna det mest skrattretande som yppats fram av branschens lite mindre seriösa säljare där ute.
Om E-klasse i Sverige hos småhandlare: det är endast 98-99 som har rostproblem.
Om en C-klasse hos vimpelhandlare i Tyskland. "Bilen har gått 7000 mil och serviceboken ligger i handskfacket, inte det? Då har jag den på kontoret." Han går in och efter några minuter kommer en Hells angelstyp ut med ett intyg (!) om att den hade fått rätt service. Dessutom hade den mer stenskott än en kamrats (som tyvärr trots tillsägelser ligger nära framförvarande bilar) 27000-milabil som gått många mil på grusvägar.
E-klasse, hos en större men inte auktoriserad handlare i Tyskland. Kommentaren sedan jag påpekat att motorhuven på en 4 år gammal bil i stort sett var täckt av rost på insidan och ett fäste var genomrostat, plus rost på några andra ställen i motorrummet. "Sanna mina ord, rost. En MB som rostar, vem hade trott det." Efter några sekunder kom förslaget: "för ngt hundratal Euro blir motorhuven som ny." För dem som sett motorhuven på förra E-klasse är det självklart att i princip inget hjälper när rosten är utstpridd.

Mvh
Mikael
när jag fick en offert på en audi tt för några dagarsedan så sa säljaren såhär när jag frågade om rabatt:
säljaren: normalt är 6-7 % men du får 8%
jag: okej, vad kommer det sig att just jag får 8%?
säljaren: jag tror du kommer köpa bilen.
HA ofta dom inte alltid ger 8 %
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Vi har en säljare här i staden som fällde följande kommentar när min kompis tittade på en MB av senare årsmodell i hans saluhall:

"Vad den kostar? Det är inte en fråga om vad den kostar, det är en fråga om hur mycket du kan avvara per månad"

:o)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag (spekulant på en överprissatt 1år gammal E60):
- Oj då, här finns det några dörruppslag.

Säljaren (vänder det till en sin fördel direkt):
- Ja, visst är det skönt att slippa vara den första ägaren som
drabbas av sådana!

/L
"Endast körd av prästens hustru till och från kyrkkaffet" är en annan klassiker jag faktiskt hört en säljare stå och säga till en spekulant. Pappa och jag kunde knappt hålla oss för skratt.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Jag känner att jag ofta råkar ut för "Ja, det är ju fler som är och rycker i den här" eller "Det var faktiskt en och kollade på den här tidigare idag, han skulle höra av sig imorgon" eller "Vill du ha den får du nog bestämma dig NU"... D v s klyschor för att stressa fram ett köp.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hos en auktoriserad Opel-handlare i Växjö har en säljare utan att skämmas stått och sagt följande om en begagnad Opel Astra mk1 när jag hängde på min svåger som var på jakt efter en andrabil för 6-7 år sedan.
"Jag måste ju erkänna att Kadetten faktiskt inte var så bra på att stå emot rost, men med den här nyare Astran har Opel faktiskt skapat ett av marknadens bästa rostskydd!"
På samma bilfirma har en annan säljare gått ut och satt sig i en bil och kört därifrån när jag och min bror ville prova Saab 9-3 (senaste generationen) då den ännu var ganska ny!
En auktoriserad BMW-säljare i Växjö tyckte jag kunde prova bilen först när jag köpt den! Till saken hör att jag var seriöst intresserad av bilen som var en 530i -89, den kunde blivit min första BMW. Jag fick till slut ändå prova bilen innan köp när jag förklarade att det var oacceptabelt med en sådan bilaffär från min sida. Jag valde ändå att sedan inte köpa den, mest p.g.a. den snorkiga attityden från säljaren.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
"den förra ägaren var prostituerad så det är bara baksätet som är använt"

Frasse
Bäst att plocka fram UV-lampan då och inspektera baksätet =)
Jag har kollat på en hel del bilar innan jag nu köpt sin bil, och klassikern på blocket verkar vara "endast tjejkörd till och från jobbet"; och så är det en skitstylad bmw 3 eller en trimmad 9-3 aero =); sett flera sådana annonser

eller typ 2 år gammal bil med 12000 mil, som "enbart är kört på landsväg" av en försäljare som pendlar mellan kontor i gtb, malmö och stockholm ....

Men angående konstiga försäljare så kan jag passa på att berätta om Christer's bil i Lund. Där blev försäljaren sur när jag frågade om han ville sänka priset på en 9-3 aero. Hade kommit dit bestämd att köpa bilen och ville förhandla slutligen några kronor i rabat, men försäljaren blev otroligt otrevlig, för han kände sig "förolämpad" att jag ville ha rabbat efter att ha provkörd bil och tyckte om den. Tack vare idiotiska sättet att uttrycka det på och allmän otrevlig attityd blev det en bmw istället ... =)
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
En fd kollega (mkt trovärdig!) jobbade som chef på den lokala bilfirman. En av hans säljare försökte skoja när en man & dennes fru ansåg att den aktuella bilen kostade för mycket pengar:

"-Jamen, då får du väl skicka ut frugan att gå på gatan!"

Hehehe.... :/
be
276
bewing77
330i Sedan -08
24ekrar: då kan man ju säga att Christer gjorde dig en stor tjänst med andra ord ;)
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Glömde ju det jag egentligen skulle skriva...

En intressant historia jag har fått höra var när jag köpte min Octavia RS en gång i tiden. Bilen var tre år gammal och hade bara gått 3500 mil. När jag började fråga säljaren så berättade han att killen som hade haft den tidigare var rullstolsbunden och så pass handikappad att han inte kunde köra bil, utan det var bara hands personliga assistenter som hade skjutsat honom i bilen. Tyckte detta verkade som en "prästfrun kör till kyrkan"-historia, då bilen var försedd med sportavgassystem, KJ-filter, chippning, laddtrycksmätare etc. Jag menar, vem sätter sånt i en bil som han ändå aldrig kan köra? Killen hade tydligen köpt en ny RS och skulle trimma den också det första han gjorde.

Hursomhelst var bilen i mycket bra skick, felfri lack i rätt färg, motormännen hittade inga brister etc och priset var rätt så jag köpte bilen, även att jag inte trodde på säljarens historia riktigt. En tid senare träffade jag dock på en ny Octavia RS vid en mataffär på orten parkerad på handikapp-plats och medan jag väntade kom en kille i rullstol med sin assistent. Jag var bara tvungen att fråga och mycket riktigt så visade det sig att det var hans gamla bil jag hade köpt. Så tydligen finns det osannolika historier som visar sig vara sanna...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Frassemannen,

Haha !! Den var riktigt bra...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.