AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.597

vart kan man hitta coilovers eller andra dämpare till e34?

Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
hejsan som rubriken lyder så är jag mycket sugen på att skaffa coilovers eller något dyligt, åkte med en kompis som hade coilovers på sin golf, vet att den bilen beter sig mycket annorlunda än mitt gammla slagskepp,
men hur som helst så blev jag mycket imponerad av hur bra hans bil låg efter vägen.
så tillbaka till frågan, är det värt att skaffa coilovers till min 540 eller ska man sattsa på andra fjädrar och dämpare bara?
för som det är nu så guppar den som en gammal barnvagn.
bilen står för illfället på lackverkstad nu för ny lack, och tänkte beställa nått form av väghållningskit till den, tror att dämparna och fjädrarna är dåliga på den med tanke att den är svampig och låg.
har även sökt på forumet men inte hittat nått, tacksam för svar och förslag på vad jag ska göra åt saken, vill ju kunna utnytja kraften även i kurvorna utan att vara rädd att hoppa av vägen..

mvh, jonas
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
KW Automotive är det som gäller, tyska kvalitetsgrejor som används inom racingvärlden...omkring 10000kr för 4dämpare+fjädrar. Örebro stötdämparservice är en återförsäljare av dem.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det finns otroligt mycket att välja på till E34, kolla t.ex. på Länk och knappa in bilmodell för att se det mycket breda urval av coilovers, fjäder/dämparkit, sänkfjädrar och separata stötdämpare som finns. Det är en formlig djungel med grejer - eller skall man säga att det är mer som en fullproppad godisaffär? :)

Mvh Björn
Bilblogg: Länk
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
okej, tack så mycket för svaren, men ska man sattsa på coilovers eller vanliga dämpare och fjädrar?
Beror på om du vill kunna ställa in de. E34 har coilovers original dvs Fjäder över dämparn. Vill du kunna ställa in rebound, höjd mm så har oftast eftermarknads dämpare mer att erbjuda. Vill du bara ha en låg bil så köp kortare fjädrar.

"En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan"
Jag kör själv Bilstein Sprint B8 och Eibach Pro fjädrar och powerflexbussningar och M5 krängare mm till min E34 och den tycker jag beter sig riktigt bra. Dock vill jag ha den lägre och måste hitta nya fjädrar med rätt konstanter (vilket jag inte hittat) Köpte mina billigt på ebay.de nya från en ebaystore där kan varmt rekomenderas. Va halva priset mot Forza.

"En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan"
li
78
lindbergern
M3 -87 (E30)
M635 -84 (E24)
520D -09 (E61)
www.gemotorsport.se

billiga!
Lindbergern> Mina Bilstein kostade nästan samma som de där sakerna :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.