AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.224

"Knastrande" ljud från sidorutor E46

Sida 2 av 2
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Problemet slutligen löst: Tidigare ägaren hade smort in listerna med silikonfett. Jag tvättade bort detta från listerna som tätar mot karossen genom att använda Biltemas teflonspray och det helvetiska ljudet försvann.

Ägaren innan mig sa vid provkörningstillfället att "det bara var att smörja in listerna med silikonfett" för att ljudet skulle försvinna. Jag tror bestämt att han redan hade försökt... =) Eftersom listerna verkade insmorda så trodde jag att ljudet kom från gummilisterna som tätar runt sidorutan men så var alltså inte fallet.

YES eller insektsborttagning som wowwe rekomenderar fungerar säkert också, bara man får bort fettet från gummilisterna.

Fy fan vad skönt! Blev som en ny bil... ;)
sm
24
smoke
520da -10
518i -95 Min dotter 528i -98 Min sons
Då hadde vi inte samma problem min knastrade i fönsterlisten.Skönt att det löste sig.Man blir vansinig på sånt ljud.Jag har ju diesel så den knastrade på tomgång också.

MVH smoke
tj
22
tjofflan
328i -99
var de bara att spreja med teflonspray, vid gummi listerna och ljudet försvann? har även ljudet om jag kör ner rutan till hälften och sedan rör rutan från höger till vänster, krastrar på samma sätt då med.
sm
24
smoke
520da -10
Är det fönstret som låter så måste du ha rör på sprayburken så du kommer in i fönsterspåret och spraya runt.Min knastrade bara när fönstret va helt uppe men det kan ju va värt att prova.Eller provaFartoflakt trix.

MVH smoke
Hm jag har ett någorlunda likt problem, när jag trycker för att få ner fönstret, smackar det till ordentligt i glaset ibland, låter som nån skulle stå och knacka med knogen nästan, och fönstret går lite segt ner, och upp går det ännu segare, man hör att elmotorn får jobba och drar man upp passagerarfönstret samtidigt ser man hur långsamt det går på förarsidan.

Kan motorn för elhissen bli överhettad och pajja eller har den nån skyddsgrej som förebygger det? och har nån nått tips på vad det kan vara?

Känns lite som att listerna spökar och bjuder på en enorm friktion.
sm
24
smoke
520da -10
Johnnye46.Kolla om det går trögt när dörren är uppen också det kan ju va så att dörren är för hårt justerad.Motorn har säkert överhettningskydd så den bränner nog inte men den slits nog fortare

MVH smoke
SKa testa när jag kommer ut till skönheten om en liten stund :)
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
tjofflan: För mig var det alltså gummilisterna som tätar mot chassit som knastrade och då fungerade det med teflonspray. Fast egentligen tror jag att vilket medel som helst som "tvättar rent" listerna från lite "trögare" fett (exempelvis silikonfett) hade fungerat. Flera här verkar ha erfarenhet av att oljudet börjat efter insmörjning av listerna.

I mitt fall var det redan gjort när jag köpte bilen och det blev vare sig bättre eller sämre av att jag kletade på mer silikonfett.

Johnnye46: På min gamla E30 hade jag ett liknande problem. Då hjälpte det inte att smörja upp fönsterlisterna utan jag fick plocka bort dörrsidan och smörja upp mekanismen. Sedan fungerade det bra igen. Fast givetvis testar man med fördel smokes förslag först... =)
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
smoke: Vansinnig är ordet. Först tycker man att det inte är så farligt men ju längre tiden går desto mer irriterande blir det. Märkligt egentligen...

Tack för hjälpen förresten! Även om det inte var rutorna i mitt fall så lär det dröja innan jag behöver smörja upp rutornas gummilister. Jag har nog en halv burk silikonspray både på listerna och i dörren vid det här laget... :D Elhissarna har nog aldrig haft det så här lätt!
Jag testade att köra med dörren öppen när det gällde rutan, ingen förbättring, upp kämpar den riktigt mycket för att stänga, så nått märkligt är det.

Själv är jag ingen meck och jag vet inte om jag vågar låta farsan min att testa att gräva omkring där och försöka smörja.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Johnnye46 => Du behöver byta din fönsterhissmekanism. Det är ingenting som är kopplat till en torr gummilist tyvärr.

Mvh/ Niclas
Fan va surt :( Det störande är att jag köpte den förra veckan och både då och tidigare test tillfällen hade denna funkat felfritt, lite otur kanske.

nån aning om vad det kan gå loss på att byta denna?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Delen kostar ca. 1000 kr, vad din lokal mekaniker tar för att byta den kan jag inte svara på, men en fingervisning är ~1000 kr där också.
Min gick sönder på förarsidan, jag lämnade in den och 3 veckor senare gick den sönder på passagerarsidan, så nu är den inne för byta av den också :) Detta är ett mkt vanligt fel som BMW själva känner till, det som händer är att ett litet metallfäste som ska hålla i vajern som drar rutan upp/ned går av och den går verkligen av, när pasagerarsidan la av så hörde jag verkligen ett starkt ljud, (ungefär som när man bryter av en träpinne).

Jag tror tyvärr inte att teflonsprayen avhjälper ditt problem, men det är ju ingen nackdel att ha så lite friktion som möjligt i det området :)

Mvh/ Niclas
Aha, så det kanske var det som lät som fan när man drog ner rutan. för det smackade till rätt ordentligt flera ggr när jag drog ner rutan.

Nåväl, det är väl bara att punga ut med stålarna :)
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Till alla som har problem med gnisslande gummilister kan jag meddela att BMW i Österrike klistrar osynliga teflonremsor runt dörrarnas insidor och att oljudet därmed försvinner omedelbart. I mitt fall gällde det en E61:a men det funkar nog på alla modeller där gummit ligger direkt mot plåt.
zy
36
zyclone
318i-02
Hej!
Vilket tips funkade bäst för er??
zy
36
zyclone
318i-02
Jag svarar på mig själv...

Mitt knarande oljud kommer troligtvis från listen som ligger an mot plåten mot taket (BMW 318, E46)

Symtom: Hördes vid ojämn väg, ex. brunnslock eller på grusväg. Hördes ej när jag hissat ned fönstret någon millimeter.

Behandling: Smorde in alla lister med "Lista" (köpt på OK/Q8) tillsammans med Rapsolja (från kylskåpet).

Resultat: Perfekt, allt ljud BORTA! :)

/zycLone
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.